Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med att tappa björksav  (läst 1995 gånger)

Pixar22

  • Inlägg: 2
    • -
Hjälp med att tappa björksav
« skrivet: 18 apr-17 kl 10:43 »
Hej skulle behöva lite hjälp med att tappa björksav. Är första gången och jag får inte till det. Snustorrt i de jag provborrat. Fått ca 1 ltr från ett träd under det senaste dygnet, och nån dl från ett annat. Kan det vara försent? Eller pga att vi haft nätter ner mot -10 grader? Knopparna har inte börjat spricka, bara på de små björkarna  i riktigt soligt läge. Den sav jag har fått är klar och smakar nästan som vatten fast ändå inte. Både jag och pappa tyckte den var bra att dricka. Någon som vet varför det inte kommer något?
Tacksam för svar.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Hjälp med att tappa björksav
« Svar #1 skrivet: 18 apr-17 kl 23:02 »
När man har frågor om olika växter bör man berätta var i landet man befinner sig.

Men om du har en natt-temperatur på -10 kan du nog vänta ett par veckor. Enligt min erfarenhet brukar det vara lämpligt att börja tappa när man precis ser att löven börjar på spricka ut.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Pixar22

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Hjälp med att tappa björksav
« Svar #2 skrivet: 19 apr-17 kl 22:27 »
När man har frågor om olika växter bör man berätta var i landet man befinner sig.

Men om du har en natt-temperatur på -10 kan du nog vänta ett par veckor. Enligt min erfarenhet brukar det vara lämpligt att börja tappa när man precis ser att löven börjar på spricka ut.

Förlåt det glömde jag. Nu har det blivit mildare igen och saven kommit igång. Var nog för kallt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser