Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  från gräsmatta till grönsaksland  (läst 4293 gånger)

Helen N

  • Inlägg: 27
    • Skåne
från gräsmatta till grönsaksland
« skrivet: 28 mar-17 kl 08:53 »
Hej!
Vi ska flytta till mina svärföräldrars gård nästa år. De har ingen köksträdgård men mycket gräs! Planera att plöja upp en del av gräset och skapa plats till mina grönsaker. Hur förbereda jag marken? Jag funderar på att plöja upp marken och sedan plöja in gödsel (de har hästar) redan i år och plöja/fräsa regelbundet för att får bort gräs och ogräs. Räcker det att "öppna marken" på detta viset för att få bort ohyra/ogräs i jorden eller ska man göra mer?
Tacksam för tips (och tacksam jag har ett år att förbereda!)
Hälsningar
Helen

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: från gräsmatta till grönsaksland
« Svar #1 skrivet: 28 mar-17 kl 10:33 »
Under vilka förutsättningar funkar övertäckning?  Växter kvävs ju då, men hur blir det med frön i marken, och hur trivs grönsaker efteråt?  Gödsel finns ju i detta fall.

  Förlåt, TS, att jag frågar istället för att svara!  Men min nyfikenhet väcktes, och det finns så mycket kunskap här på forumet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: från gräsmatta till grönsaksland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-17 kl 11:02 »
De bästa är om man kan täcka i 2 år... är där gräs idag så täck absolut minst till gräset vissnat bort om du inte kan vänta 2 år

köksträdgård

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: från gräsmatta till grönsaksland
« Svar #3 skrivet: 28 mar-17 kl 15:15 »
Tycker att din plan att plöja o fräsa under ett år verkar bra. Sen får du ändå vara beredd på att det kommer ogräs.... Ogräsfrön lever länge i jorden - och nya kommer. Att odla innebär en hel del rensning- men det är ju en del av tjusningen! Alternativt kan man säkert täckodla, det har jag själv inte provat i stor skala, jag rensar manuellt och kallar det terapi    ;)

andtol

  • Gäst
SV: från gräsmatta till grönsaksland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-17 kl 16:47 »
Vi har gjort på olika sätt för att odla på vår gamla vall:

täckt med gräs/tidningar
kört med jordfräs
grävt bort grässvålen

Det som varit tyngst är att gräva men i långa loppet har det varit mest effektivt. Det är kvar minst maskrosor och kvickrot, våra två rotogräs som är värst. Sämst har jordfräsen varit, den sprider bara ut kvickroten och den tar sig snabbt igen, dvs det är mycket arbete i efterhand. Jordfräsen dödar maskarna, det är inte heller något bra.

Vi har också fått förbättra jorden ganska mycket eftersom den varit ganska mager under gräset. Gräsklipp, kompost, gödsel osv hjälper till att få bra jord. Efter några år så ser det bra ut i landet.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: från gräsmatta till grönsaksland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-17 kl 21:10 »
Med vad bör man täcka om det ska ligga kvar i två år?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: från gräsmatta till grönsaksland
« Svar #6 skrivet: 06 apr-17 kl 01:30 »
Rulla ut en ensilage bal eller två. Inget kommer igenom det 😂 och du kan odla direkt i ensilaget.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

andtol

  • Gäst
SV: från gräsmatta till grönsaksland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-17 kl 21:09 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser