Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på att enkelt slipa träknappar  (läst 1793 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Tips på att enkelt slipa träknappar
« skrivet: 17 mar-17 kl 17:44 »
Hej! Jag har tänkt göra knappar av trä och sälja. Avmodellen avsågade grenar i hårdträ som jag slipar upp.

Har gjort några stycken som jag slipat för hand men det har varit mycket jobb. Har ni några tips på hur man kan göra det enklare? En elslip hade väl funkat även om jag inte kan minnas att jag sett några riktigt fina papper till dem. Men hur slipar jag utan att den åker iväg? Har testat hålla emot den med fingrarna men det tog inte lång tid innan jag hade slipat bort huden på tummen.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Tips på att enkelt slipa träknappar
« Svar #1 skrivet: 17 mar-17 kl 17:59 »
Jag hade nog valt att slipa framsidan innan jag sågade av knappen.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Tips på att enkelt slipa träknappar
« Svar #2 skrivet: 17 mar-17 kl 18:06 »
Borra slipa såga, slipa såga, slipa såga,slipa såga, borra slippa såga.
Långt borr = bättre tillväckst
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tips på att enkelt slipa träknappar
« Svar #3 skrivet: 17 mar-17 kl 18:10 »
Ta en låsringstång och svetsa fast brickor, så du inte stoppar ner den för långt i hålen på knapparna.
Se till att båda brickorna är i nivå och i 90 graders vinkel i förhållande till spetsarna på tången, så går det lättare att trycka ner ena sidan på knappen om du vill.
Välj så stor tång som möjligt, så blir det lättare att hålla i utan att bli trött i fingrarna.
Den jag gjorde åt en kompis var vinklad 45 grader och inte 90 grader eller rak som de på bilden. Jag använde en som bröt utåt när man klämde ihop den och brickorna var ca 15 mm utvändigt och sen slipade jag av dem där de tog i varandra för att det skulle gå att få ihop tången så man fick tag på knapparna.

Hoppas du förstår min beskrivning, annars får du fråga.

 

JS

  • Inlägg: 88
SV: Tips på att enkelt slipa träknappar
« Svar #4 skrivet: 17 mar-17 kl 19:19 »
Tack för alla smarta tips!

Hade inte tänkt på att jag kan slipa innan jag sågar av. Det förutsätter förstås att grenen är torr men det är kanske lika bra för att minska sprickrisken. Smart att borra innan jag sågar också så fläker det inte upp. Förstod dock inte vad du menade med tillväckst?

Jag ska nog ta och införskaffa mig en låsringstång. Verkar ju väldigt smidigt! Har inga svetsningskunskaper eller utrustning men sånt där går alltid att lösa.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Tips på att enkelt slipa träknappar
« Svar #5 skrivet: 18 mar-17 kl 22:06 »
Det låter fint med träknappar. Men hur blir de efter tvätt?

JS

  • Inlägg: 88
SV: Tips på att enkelt slipa träknappar
« Svar #6 skrivet: 19 mar-17 kl 18:59 »
Jag lägger dem i linolja och låter dem sedan torka (oxidera) ordentligt. Då är de så genomoljade att de inte borde ta åt sig vatten. Tvättmedlet borde heller inte  lösa upp oxiderad olja.
Ska testa lite när jag gjort fler. Men över lag är min erfarenhet att trä tål vatten betydligt bättre än de flesta tror.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tips på att enkelt slipa träknappar
« Svar #7 skrivet: 19 mar-17 kl 20:11 »
Slipar du fasetter? För annars så svarvar man väl knappar och sticker av dem.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Tips på att enkelt slipa träknappar
« Svar #8 skrivet: 02 apr-17 kl 16:08 »
Halaj!

Knappar brukar ju vara runda så jag tänker att snurra är en bra grej. Borrmaskiners funktion är att snurra. Det finns säkert billiga från Rusta eller ÖoB för nån hundring eller två.
Hitta en pinne (< 13 mm) som är rak, så att den inte kastar. Fäst pinnen i borrmaskinens chuck.
Limma fast knappen på pinnen med ett lim som har lagom dålig hållfasthet. Kör borrmaskinen och slipa knappen med sandpapper. När färdigt, bryt loss knappen från pinnen.
Utan att veta, tycker jag att detta borde funka. Det svåra är nog att hitta ett lim som är tillräckligt dåligt. Karlssons klister kanske?

Bonus: SVT:s öppet arkiv har roliga, gamla journalfimer. Här är en, från 1935, på en knappmakare:
https://www.oppetarkiv.se/video/1375714/journalfilm-olika-hantverksyrken
hoppas länken funkar...

//T

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Tips på att enkelt slipa träknappar
« Svar #9 skrivet: 09 apr-17 kl 13:37 »
I träslöjden limmade vi gråpapper mellan svarvämne o planskiva. När det var färdigsvarvat var det enkelt att bryta isär,  då det var pappret som gick sönder vid separeringen.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser