Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Livsmedel från andra kulturområden  (läst 4087 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Livsmedel från andra kulturområden
« skrivet: 17 mar-17 kl 16:55 »
Här en tråd för livsmedel från andra kulturområden.  Vad köper du i dessa butiker och hur använder du dem i din matlagning eller för din hälsa?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #1 skrivet: 21 mar-17 kl 17:36 »
Tja varför inte potatis, tomater eller avokado om man nu inte kommer på nåt annat    ;D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #2 skrivet: 26 mar-17 kl 18:46 »
Från invandrarbutik:
* Yerba Mate, en ört från Argentina. Köper 1 kilos paket. Brygger dock på ett annat sätt än argentinarna, så att det blir ett drickbart te med god smak. Mixtrar med kaffebryggaren, pausar m.m., så att det får dra länge.
* Hibiskus-blomma. Torkade blommor, som är svåra att få tag i. Får dra 10 minuter, blir gott rött te.
* Puck-ost: bredbar i glasburkar. Made in Denmark för mellanöstern. Gott på finska flatbröd. Passar till både starka och svaga drycker.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #3 skrivet: 26 mar-17 kl 19:06 »
Äggsalt! Aka svart salt eller kala namak; smakar som (kokt) ägg. Har aldrig varit särskilt förtjust i ägg öht eller kokta ägg specifikt, men som vegan känns det bara så bisarrt med ett salt som smakar så att jag måste köpa det nu och då bara för den sakens skull. Funkar fint t.ex. till stekt tofu, eller så kan man göra veganskt äggsmör som äts med karelska piroger :)
Ingen människa är illegal

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #4 skrivet: 26 mar-17 kl 21:58 »
Höll på att glömma de färska dadlarna. De kommer från Iran. Familjehumorn kallar dem för "små mullor".
Jag brukar köpa dem i invandrarbutiken eller lågpris-matbutiken. Det är stor prisskillnad.
En liten kopp kaffe och två små mullor är en fin efterrätt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #5 skrivet: 28 mar-17 kl 10:55 »
Från invandrarbutik:
* Yerba Mate, en ört från Argentina. Köper 1 kilos paket. Brygger dock på ett annat sätt än argentinarna, så att det blir ett drickbart te med god smak. Mixtrar med kaffebryggaren, pausar m.m., så att det får dra länge.
Vad jag uppfattat är det här mer eller mindre en nationaldryck från Argentina, Brasilien mfl Sydamerikanska länder.  Innehåller tein eller koffein och är uppiggande.  De svenska hälsokostbutikerna introducerade detta te under 30-talet och det finns olika sorter kvar på hyllorna.  Men detta te har tyvärr tappat mark i Hälsokosten  till andra teer från tex indisk örttradition.  Jag uppfattar att det här tet är bra för luftvägarna.

Det är möjligt att Yerba teet tappar mark i förhållande till kaffe i ursprungsländerna?  När jag frågar invandrare från tex Brasilien får jag den uppfattningen.
Jag tycker bäst om den produkten med kvistar i, en påse med franska flaggans färger, finns i halv eller helkg påsar.  Kombucha te gjort på Yerba te är en höjdare i smak trots att teet i sig är beskt.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

 

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #6 skrivet: 28 mar-17 kl 11:24 »
Äggsalt! Aka svart salt eller kala namak; smakar som (kokt) ägg. Har aldrig varit särskilt förtjust i ägg öht eller kokta ägg specifikt, men som vegan känns det bara så bisarrt med ett salt som smakar så att jag måste köpa det nu och då bara för den sakens skull. Funkar fint t.ex. till stekt tofu, eller så kan man göra veganskt äggsmör som äts med karelska piroger :)
Den gemensamma nämnaren med ägg och svart salt (kala namak) är svavel.  Tidigare tillredde man kala namak med olika örter.  I och med att man började sälja rosa saltlampor började man även sälja nedmalt bergssalt.  Jag använder detta svartsalt (rosa i färgen) men köper det i indiska  och pakistanska invandrarbutiker.   Jag litar inte på "marknaden"  när det gäller att hitta nya kunder med den billigaste tillverkningsmetoderna.  Jag upplever som om exklusivt havssalt  med jod är likvärdigt.  Men det innehåller ju inte svavel. 

Intressant din erfarenhet med "ruttna ägg dvs svavellukten".  Många indier är ju vegetarianer och behöver få sitt behov av svavelaminosyror tillgodosedda.  Lök också med högt svavelinnehåll är ju en livsnödvändig stapelvara i detta kulturområde med många vegetarianer.   Hur är det med jodinnehållet i detta bergssalt?     
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #7 skrivet: 30 mar-17 kl 15:08 »

* Hibiskus-blomma. Torkade blommor, som är svåra att få tag i. Får dra 10 minuter, blir gott rött te.



Inte så jättesvårt, man ser bara till att man har en kompis med en tebutik på nätet och ber henne hålla utkik efter koffeinfria te/örttesorter  :D : http://www.tealovers.se/shop/product/hibiskus?tm=tebutiken/teer/ortte-och-rooibos

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #8 skrivet: 30 mar-17 kl 19:24 »
I vår exotiska butik hittade jag pickeld gourami fish. För de flesta känner som en gullig asiatisk akvariefisk. Inlagd utan att först rensa eller filea. Åt på smöret knäckebröd. Smakade syrligt, fiskigt och det fastnade ryggrader mellan tänderna. Kändes lite bissart. Kommer nog inte att köpa igen.

Annars är väl det vanligaste exotiska matvaror här kaffe.

Mvh
Magnus


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #9 skrivet: 30 mar-17 kl 20:08 »
Kaffe, te, choklad, potatis, tomater, ris, många frukter och kryddor är väl exempel på saker jag brukar sätta i mig som har sitt ursprung på helt andra platser här på jorden.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #10 skrivet: 31 mar-17 kl 12:10 »
Bittergurka eller Bitter melon finns åtskilliga namn på denna gröna gurka som ser ut som gurka med vårtor. 
Den här gurkan är uppskattad av asiaterna från Indien, Pakistan, Thailand södra Kina som "nyttig".   Under de 20-25 åren jag kännt till bittergurak har man nämnt att den är bra i relation till diabetes II.  Jag har inte diabetes men är gammal och gisten så nu intar jag några cm varje dag.  Det kan ju inte skada.  Den här gurkan finns i nästan alla asiatiska butiker.  Några välrenommerade hälsokoster här i storstan säljer  pulvriserad bittergurka.  I de asiatiska butikerna finns torkad gurka som te.

Vad jag förstår har någon/några forskare från Karolinska Institutet blivit övertygade om att denna grönsak är synnerligen intresseant.  Det är inte första gången man träffar på forskare i dessa butiker och de brukar gärna dela med sig av sin kunskap.  Ibland blir det ett win win samtal.

Så vad har vårtgurkan gjort för mig?  Först upptäckte jag att när jag åt kokta rödbetor kissar jag inte rött längre.  Eftersom jag också brukar äta bockhornsklöverfrö och tar man för mycket luktar man urk.  Ja inte nu längre med gurkan.   Jag har besvär med nagelsvamp men upptäckte att den börjar bli bättre.  Nagelsvamp är svårt att komma tillrätta med.  För att koppla ihop nagelsvampen med gurkan borde den försvinna helt.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #11 skrivet: 31 mar-17 kl 13:58 »
Svart te, kaffe och choklad
Kaninuppfödare och pelargontant.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #12 skrivet: 02 apr-17 kl 10:13 »
"Öl" gjord på malt men utan alkohol
Finna att köpa i invandrarbutiker där muslimer handlar.  En produkt jag själv gillar är Supermalt.   De här maltdryckerna är tillverkas i Danmark.   Det skulle vara intressant att veta om Danmark "mutat" in sig och är riktigt stor leverantör  med alkoholfri öl till hela den muslimska världen.   Danskarna låg ju lite risigt till efter Muhammedkarikaktyrerna men det är nu gömt.  Emellanåt bär jag hem en sexpack och rättfärdigar det med att lite B-vitaminer kan inte skada trots hög sockerhalt  :-[
Det händer att jag intar ren öljäst, för B-vitaminernas skull, inköpt på Hälsokosten.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #13 skrivet: 02 apr-17 kl 10:28 »
I vår exotiska butik hittade jag pickeld gourami fish. För de flesta känner som en gullig asiatisk akvariefisk. Inlagd utan att först rensa eller filea. Åt på smöret knäckebröd. Smakade syrligt, fiskigt och det fastnade ryggrader mellan tänderna. Kändes lite bissart. Kommer nog inte att köpa igen.

Annars är väl det vanligaste exotiska matvaror här kaffe. Mvh
Magnus
Det finns en hel del "burkar" i de asiatiska butikerna med fiskben kvar.  Viktig näring ?  Sen finns ju fisksås att köpa på flaska. Från många andra kulturområden även västerländska värderas hönssoppa högt.  Är man sjuk och ömklig "skall" man äta hönssoppa kokad med hela benen.  Buljong på hela kycklingben skall också vara bra för hälsan.

Jag har prövat att luska (med flumtest) fram nån supernäringsrik fisksås på flaska men inget riktigt napp än ;) 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #14 skrivet: 02 apr-17 kl 22:05 »
Alkoholfritt öl finns numera även i vanliga livsmedelsbutiker. Min gubbe är mycket förtjust i två tyska varianter.
Men jag tackar för tipset om Supermalt. Ska hålla utkik efter det nästa gång jag besöker en invandrarbutik.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #15 skrivet: 04 maj-17 kl 19:18 »
Menar trådskaparen handel i dessa speciella butiker - eller livsmedel i stort som finns i "vanliga" butiker?? Butiker med livsmedel från andra kulturer saknar oftast ekologiska varor. Särskilt torrvaror och det som är konserverat. Skulle aldrig köpa det med tanke på hur starka kemikalier dom använder. Mycket av det är förbjudet inom EU och LMV tar bara stickprover. Mycket passerar. Vad gäller Dadlar och Saffran och annat från IRAN så bojkottar jag det starkt med tanke på deras rättssystem eller rättare sagt omänskliga rättssystem och fruktansvärda kvinnosyn. IRAN NEJ TACK!

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #16 skrivet: 04 maj-17 kl 19:41 »
Menar trådskaparen handel i dessa speciella butiker - eller livsmedel i stort som finns i "vanliga" butiker?? Butiker med livsmedel från andra kulturer saknar oftast ekologiska varor. Särskilt torrvaror och det som är konserverat. Skulle aldrig köpa det med tanke på hur starka kemikalier dom använder. Mycket av det är förbjudet inom EU och LMV tar bara stickprover. Mycket passerar. Vad gäller Dadlar och Saffran och annat från IRAN så bojkottar jag det starkt med tanke på deras rättssystem eller rättare sagt omänskliga rättssystem och fruktansvärda kvinnosyn. IRAN NEJ TACK!
En stor del av  dadlar kommer i från Turkiet  vilket är lika illa i dag .

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #17 skrivet: 04 maj-17 kl 19:44 »
Samma sak med granatäpplen. Jag har en anhörig som är storkonsument av granatäppeljuice pga dess uppgivna prostatacancerförebyggande egenskaper, och jag skulle gärna se att det fanns sådan med hög granatäppelhalt som inte härstammar från någon skurkstat, som det uppenbarligen bästa märket på svenska marknaden gör för tillfället.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #18 skrivet: 04 maj-17 kl 19:44 »
Jo helt klart. Jag känner till det.....så mina fikon ser jag till att få från Spanien......äter inte dadlar!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Livsmedel från andra kulturområden
« Svar #19 skrivet: 05 maj-17 kl 18:06 »
Jag såg idag att Lidl säljer granatäpplen från Peru. Däremot hittade jag ingen granatäppeljuice.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser