Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvål till disken  (läst 7360 gånger)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Tvål till disken
« skrivet: 15 mar-17 kl 12:32 »
Har börjat använda vanlig två (hård tvål alltså) till diskningen för att jag tänker att det borde bli miljövänligare – mer vätska och därför mindre transporter plus att förpackningsmaterialen är försumbara. Och det funkar ju i det stora hela fint: det blir rent och luktar helt ok. Däremot tycker jag det blir lite mer "vattenfläckar" eller vad man ska kalla det. Alltså inte smuts, utan mönster efter vattnet när disken torkat färdigt, och som jag antar att beror på att vattnet blir (mer) basiskt (?). Men hur kund eman undvika detta månntro?
Ingen människa är illegal

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #1 skrivet: 15 mar-17 kl 14:32 »
På tvålförpackningen skall finnas en innehållsförteckning. Börja med att läsa den.
Vad har du lyckats få tag på för fabrikat med högt pH? Kan ju inte vara menat som kropsstvål.

Fläckarna får du bort genom att tillsätta ett därför avsett vätmedel. Tag någon tesked diskmedel tillsammans med tvålen så skall du se att resultatet blir bra, möjligen får du skölja lite extra för att få bort tvålresterna.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #2 skrivet: 15 mar-17 kl 14:44 »
Jaså, då hade jag bara fått för mig att tvål är lite basiskt - och vattnet här jag bor är mellanhårt. Så jag trodde det var det som hände.

Men stort tack för tipset om vätmedel – dags att söka reda på sådant!
Ingen människa är illegal

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #3 skrivet: 15 mar-17 kl 15:35 »
Leta efter något som innehåller tex lauryletersulfat, alkoholetoxylat och lite aminoxider!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvål till disken
« Svar #4 skrivet: 15 mar-17 kl 18:57 »
Jag har hållit ett öga på innehållsdeklarationer på diskmedel och liknande produkter, någon enstaka gång händer det att det finns ett pH-värde i brukslösning angivet. Då har jag fått en känsla av att handdiskmedel i genomsnitt är lite surare än tvålar avsedda för kroppshygien.

Om man skulle lista olika produkter i ordning från surt till basiskt så skulle det kunna bli ungefär så här:
Toalett/badrumsrengöring
Handdiskmedel
Flytande/fast tvål, schampo mm
Allrengöring
Tvättmedel
Maskindiskmedel

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #5 skrivet: 17 mar-17 kl 08:06 »
Ok, så kanske det basiska pH-värdet har ett finger med i spelet.

Hur som helst tror jag nog att Anders tips om vätmedel låter mycket vettigt. Det måste ju rimligtvis handla om hur ytspänningen fungerar eftersom det inte går att undvika fläckarna även när jag sköljer med mycket vatten.
Ingen människa är illegal

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #6 skrivet: 17 mar-17 kl 09:32 »
Jämföra med Hälsingesåpa?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #7 skrivet: 17 mar-17 kl 10:32 »
Har ingen aning om vad Hälsingesåpa är men googlade lite och det verkar påminna om tallsåpa kanske?
Ingen människa är illegal

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tvål till disken
« Svar #8 skrivet: 17 mar-17 kl 11:17 »
Om du handtorkar så slipper du bry dig om ytspänningen och tillsätta kemikalier för att få ned den.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #9 skrivet: 17 mar-17 kl 13:53 »
Oj ja det är säkert sant men där har jag nog en gräns för hur mycket tid jag ids (och ens hinner) lägga ner på hushållet :-X Torkskåp har man ju ändå till för nånting!
Ingen människa är illegal

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tvål till disken
« Svar #10 skrivet: 17 mar-17 kl 17:06 »
Hård tvål lämnar alltid ett skikt på huden, kranen, tvättstället, duschväggen med mera. Det är ett välkänt faktum bland dem som gör hårdtvål själva (vilket jag gjorde i några år). Det blir värre om det finns kalk i vattnet.
Det blir lite extra städning när man använder hård tvål. Mest effektivt är ett vanligt rengöringsmedel av syntetisk flytande tvål, som löser upp dessa tvålrester kvickt.
En gång blandade jag oraffinerad palmolja från Kenya i min tvål, bara litegrand. Den oljan innehåller mycket karoten. Det blev en morotsfärgad tvål, som var mycket behaglig att tvätta sig med. Men det syntes på duschväggarna!
Det är inte alls konstigt att du får fläckar på diskgodset när du diskar med hård tvål.



Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #11 skrivet: 19 mar-17 kl 11:00 »
Har ingen aning om vad Hälsingesåpa är men googlade lite och det verkar påminna om tallsåpa kanske?
Det var det närmaste vi kunde komma hemkokt såpa.  Jag minns inte alls längre vilken tråd det var.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #12 skrivet: 19 mar-17 kl 13:13 »
Det var det närmaste vi kunde komma hemkokt såpa.  Jag minns inte alls längre vilken tråd det var.

Ah ok, just så. Som Berberis säger gäller det väl alla hårda tvålar.

-- Har inte hittat vätmedel ännu, så det jag gjort nu är att handtorka glas och sånt där fläckarna ser lite sunkiga ut; och sen låtit allt sånt bara torka där det inte syns eller stör så mycket.
Ingen människa är illegal

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #13 skrivet: 19 mar-17 kl 22:46 »
Inte hittat vätmedel? Ursäkta om jag driver med dig utan att du förstår. Läs innehållsförteckningen på närmaste produkt avsedd för disk, inte tvål som är odugligt för ändamålet.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #14 skrivet: 20 mar-17 kl 08:37 »
 ???

Alltså jag vill inte ha diskmedel på flaska, det är ju det som är hela poängen - tvål funkar nästan perfekt förutom de små fläckarna då. Vilket innebär väldigt mycket mindre vatten som skeppas land och rike kring, och mindre (plast)förpackningsmaterial. Så jag försöker hitta något koncentrerat ersättande som jag kan använda sporadiskt och vid behov för att backa upp tvålen.
Ingen människa är illegal

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #15 skrivet: 20 mar-17 kl 10:28 »
Men om du bara ska "backa upp" tvålen, så borde väl en flska vanligt, flytande diskmedel fungera ?! 

Använder du en droppe, eller så, i veckan, så lär ju flaskan med diskmedel räcka till åtminstone så länge som diskmedlet håller i flaskan?

Varför krångla till det?

 

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #16 skrivet: 20 mar-17 kl 15:07 »
Men om du bara ska "backa upp" tvålen, så borde väl en flska vanligt, flytande diskmedel fungera ?! 

Använder du en droppe, eller så, i veckan, så lär ju flaskan med diskmedel räcka till åtminstone så länge som diskmedlet håller i flaskan?

Jao kanske det, jag har ju nog diskmedel för gånger när jag verkligen vill ha fläckfritt. Men tänkte att det blir onödigt med tårta på tårta, det måste väl ändå bli mer koncentrerad effekt av ytaktiva medel. Men tja, kanske får jag helt enkelt nöja mig med det här som lösning.

På tal om: är de ytaktiva vätmedlen alltid flytande? Skulle det inte gå att göra hård tvål med sådana? Det finns ju shampotvålbitar så varför inte diskmedel, liksom…?
Ingen människa är illegal

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvål till disken
« Svar #17 skrivet: 20 mar-17 kl 21:02 »
Nu får jag väl på skallen för att jag skriver något dumt, men ...  Är inte skillnaden mellan fast och flytande form mest en fråga om vattenhalt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvål till disken
« Svar #18 skrivet: 21 mar-17 kl 12:10 »
Nu får jag väl på skallen för att jag skriver något dumt, men ...  Är inte skillnaden mellan fast och flytande form mest en fråga om vattenhalt?

Ja åtminstone är det väl så att all sorts såpa tillverkas av olika fetter/fettsyror då? Kollade lite runt på innehållsförteckningar och det var ju väldigt spännande. Hittade bl.a.

Diskmedel: [vatten], anjonisk tensid 5–15 %, natriumbensoat, citrus sinensisolja

Fast tvål: natriumpalmat, natriumpalmitat, vatten citronolja, glycering, natriumklorid, kanel, karitésmör, citronsyra, solrosolja, rosmarin, cinnamal, eugenol, limonen, linalool + färgämnen.

Aleppotvål: Naturlig olivolja (ca. 91%), Naturlig lagerbärsolja (4%), Eterisk olja (4%), Salt (0,1 %).

Shampotvål: lauryletersulfat, vatten, doftämnen: cupressus funebris (cypressolja), rosenolja, tonkaböna, enbärsolja, ringblomma, rosenblad, alfaisometylionon (?), farnesol, gerianol, limonen, linalool

Jämförelsen är lite random vad gäller doftämnen o.d. men ungefärligt ser man ju. Och enligt det här kunde ju shampotvålen vara bra som diskmedel?! Snablars att det ska vara så dyrt. Ämnenas miljöpåverkan har jag inte jättebra koll på utan är tvungen att lita på hur de marknadsförs. Produkterna ovan är alla miljömärkta.

« Senast ändrad: 21 mar-17 kl 20:02 av Be »
Ingen människa är illegal

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tvål till disken
« Svar #19 skrivet: 21 mar-17 kl 16:46 »
Intressant förteckning.
Men jag undrar: innan du lägger ut mycket pengar på dyra medel, kunde du kanske testa något diskmedel som baseras på såpa?
Fast då blir det mycket vatten igen: modern såpa är mera flytande än gammaldags såpa. Så snart fabrikanterna börjar späda medel med vatten, häller de in konserveringsmedel också, så att produkterna håller sig i flera år. Det gäller ju både rengöringsmedel, schampo och flytande tvål.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser