Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför bereda skinnen?  (läst 276 gånger)

Silfverfoxen

• Småland
Varför bereda skinnen?
« skrivet: 11 mar-17 kl 05:48 »
Har länge försökt Sätt mig in i den här skinnberedning/garvningsdjungeln och blir bara mer förvirrad ju mer jag läser.
I många diskussioner blandas begrepp hejvilt.

Men för att försöka få klarhet, så finns det många olika beredningsmetoder för skinn, såsom fett, alun, rök och såklart kemikalier.
Men, vad klarar dessa beredda skinn som ett talat, skrapat, torkat och mjukgjort skinn inte gör?

I många trådar så kan man läsa att sinnen ändå inte tål vatten efter beredningen och de blir såvitt jag vet inte direkt slitstarka heller.
Vad är vinsten med att träla med fett och andra beredningsmetoder egentligen?

olivia.k

• Jämtland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-17 kl 12:32 »
Att berede är en konserveringsmetod. Annars lär det ruttna.
Hur ser ett skinn ut som inte är berett eller garvat? Om man inte bereder ett skinn blir det väl bara slaktavfall, eller delar av ett kadaver.

Hur gör man annars om man inte använder någon av de vanliga metoderna?

Silfverfoxen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-17 kl 14:43 »
Nja, jag vet inte om du läste slarvigt eller om jag förklarade dåligt, men som jag skrev så kan man ju tana, skrapa och torka ett skinn.
Dessa skinn håller fint utan fett, alun eller andra beredningstillsatser.
Och frågan var som sagt, vad klarar ett berett skinn (med fett, alun, eller liknande) som inte ett skrapat och torkat klarar?

FenNelli

• Skåne
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 08:42 »
Vad vill du göra med skinnet? Om du inte bereder/garvar det blir det hårt och oböjligt och går lätt sönder. Dessutom ruttnar det snabbt, blir angripet av ohyra och börjar lukta.

Postat med Alternativ.nu´s app

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 21:06 »
Alun räknar jag till kemikalierna.  Ett oberett skinn blir hårt.  Som råhud.  ;)

Att skinn kan tvättas är ett ganska nytt påfund, och hur det går till att bereda dem lär fortfarande vara en fabrikshemlighet.

Har du Lotta Rahmes lilla broschyr om skinnberedning?  Om inte, skaffa och lusläs den.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser