Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkel nödbelysning  (läst 203 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Enkel nödbelysning
« skrivet: 06 mar-17 kl 18:54 »
När strömmen försvinner och det blir mörkt är det lätt att bli lite förvirrad. Ett enkelt och billigt sätt att lösa det är att skaffa en nödbelysningslampa av enklare sort. Man sätter den i eluttaget där den laddas och känner av att det finns ström i uttaget. När strömmen försvinner tänds lampan och lyser upp rummet. Man kan ta ur lampan ur hållaren och använda den som en vanlig ficklampa oavsett om det är strömavbrott eller ej.

Här är ett exempel från Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/se/Ficklampa-med-n%C3%B6dbelysning/36-5632 den har en nattlampafunktion också så den lyser lite när det är mörkt i rummet. Kostar 100 kr nu på rea och 200 kr i vanliga fall.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Enkel nödbelysning
« Svar #1 skrivet: 11 mar-17 kl 09:10 »
Idag när ficklampor, pannlampor och tältlampor är billiga och håller länge tack vare LED-tekniken så har vi lampor ligger lite här och var (det finns barn i huset ;)). Oftast har de nog inköpts på Biltema. Det som givetvis hamnat på min lott är att förse dem med laddade batterier. Har skaffat en laddare som kan kontrollera hur många milliampere batteriet kan ta emot och på så sätt kan jag märka upp batterierna med en tuschpenna så att man inte blandar för mycket. I perioder använder jag pannlampa en hel del och det blir jobbigt när man har stoppat i ett 0,3 mAh batteri ihop med de bättre på över 2 Ah.

Värmeljus har vi ligger på lager för familjen tycker bättre om levande ljus när det blir strömavbrott, det hör liksom till.

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser