Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingarna  (läst 1271 gånger)

missoak

  • Gäst
Kycklingarna
« skrivet: 02 mar-17 kl 09:11 »
Har 3 urpigga små kycklingar på 6 dagar som är maskinkläckta..Igår tog jag ut dom i hönshuset ,där det både är värme och naturligtvis värmelampa.Igår upptäckte vi att en av hönorna sprang runt buren hela tiden och visade klart intresse.Men vi beslutade att ta in dom över natten.Idag har hönan gjort 2 försök att gå in till kycklingarna men inte riktigt vågat..Ingen i flocken visar tendens till att visa ngt agg emot kycklingarna utan legat runt om dom..Ska jag fortsätta ta in dom till natten el låta dom få vara ute i hönshuset ?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kycklingarna
« Svar #1 skrivet: 02 mar-17 kl 23:50 »
Dem är för små, först när de är över 4-5 veckor klarar dom av angrepp från vuxna individer.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kycklingarna
« Svar #2 skrivet: 03 mar-17 kl 06:55 »
Kanske en hemsk tanke, men, beroende på vad för sorts höns det gäller, intresset kan vara att hönan ser dem som mat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

missoak

  • Gäst
SV: Kycklingarna
« Svar #3 skrivet: 03 mar-17 kl 07:11 »
Tack för era svar..Kycklingarna är hela tiden i sin bur och går inte ihop med dom andra...Kycklingarna är Dvärgkochin..Jag var mer rädd för kylan..

missoak

  • Gäst
SV: Kycklingarna
« Svar #4 skrivet: 03 mar-17 kl 07:22 »
Alla mina höns är Dvärgkochin..

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kycklingarna
« Svar #5 skrivet: 03 mar-17 kl 15:46 »
Dvärgkochin är inte en riskras för sådana där otrevliga beteenden. Men du kan inte vänta dig att någon av hönorna ska ta hand om kycklingarna och låta dem gå in under henne och värma sig. Det är säkrast att ha dem avskiljda på begränsat utrymme så de lätt kan hitta värmelampan. Dessutom ska kycklingar inte äta värpfoder, om det är sådant de vuxna får.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Kycklingarna
« Svar #6 skrivet: 04 mar-17 kl 12:07 »
Jag hade en höna som betedde sig likadant. Hon ville komma in till kycklingarna och agera adoptivmamma. Vi släppte in henne under uppsyn för att se att det inte fanns någon annan agenda och efter det lämnade vi henne inne med kycklingarna. Hon tog väl hand om dom små liven och lärde dom allt dom behövde.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser