Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lysa ägg  (läst 2623 gånger)

Medaljongen

  • Inlägg: 3
    • Öland
Lysa ägg
« skrivet: 28 feb-17 kl 09:35 »
Hej.Håller på att lära mig om hönsägg och lysning. kläckte ett ägg som jag lyst. Såg att ägget vid lysning hade en rödtonad ring. När jag kläckte ser jag ringen liggandes på gulan och det är lite "ådring" / röda streck innanför ringen. Gulan var ganska stor. Vad betyder detta? Ingen lukt. Dag 5. Mvh/Madeleine

Medaljongen

  • Inlägg: 3
    • Öland
SV: Lysa ägg
« Svar #1 skrivet: 28 feb-17 kl 15:35 »
Bifogar bilden på ägget här. Det är även nåt mer på gulan... nån fläck.  Vad är det? Jag vet ju att man ska se spindeln i ägget men en röd ring ska man väl inte se?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Lysa ägg
« Svar #2 skrivet: 28 feb-17 kl 17:28 »

Medaljongen

  • Inlägg: 3
    • Öland
SV: Lysa ägg
« Svar #3 skrivet: 28 feb-17 kl 22:17 »
Okej... tack. Jag har letat och googlat men i den länk du hade så verkade det ju ganska solklart. Jag har kläckt flera ägg nu och de flesta verkar obefruktade med en känslig gula som går sönder direkt när jag kläcker. Ytterligare ett ägg har sett ut som på bilden med den röda ringen. (Kanske brister gulan för att ägget är ljummet under hönan)? Jag möter tempen under henne och hon ligger på ca 32 grader. Går äggens innet ens upp på ca 37,5 grader ändå eller är det helt enkelt för kallt under henne av någon orsak?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser