Jodå, automatlådor KAN hålla länge, om de är väl tilltagna från början. Men tyvärr finns det en del bilmodeller där man har snålat lite väl mycket på växellådans storlek, oljekylning mm med hänsyn till bilens motorstyrka, vikt, tillåtna släpvagnsvikt osv, och där kan man inte vänta sig att automatlådan klarar sig hur länge som helst ens med bästa möjliga tillsyn.
Jag instämmer att olje- och filterbyten i rätt tid är A och O för lång livslängd hos en automatlåda. Andra viktiga saker är att om lådan har justerbara bromsband, så ska de justeras - på RÄTT sätt - regelbundet, använda olja av rätt kvalitet, om det är en äldre konstruktion med mekanisk överföring från gasreglaget för styrning av växlingspunkterna ska man vara noga med att hålla den korrekt justerad. Om automatlådan krånglar på något sätt, i synnerhet om det verkar som om något slirar onormalt i den, så bör man inte köra vidare innan saken är felsökt och man har avgjort om det är något allvarligt eller inte.
Om man har sådana körningar att växellådan belastas hårt - t ex om man drar tunga släpvagnar eller kör i mycket backiga trakter - så kan det vara bra att ha en oljetempmätare för växellådan, och om det visar sig att den ofta och länge blir otrevligt varm så kanske man ska överväga att sätta dit en extra oljekylare utöver den som förhoppningsvis finns från fabrik.
Undvik att köra med sådan hastighet att växellådan t ex ständigt växlar mellan 3:an och 4:an eller går i och ur lockup, det sliter i onödan på kopplingar och bromsband. Om inte bilen har en möjlighet att tvinga lådan till en bestämd växel, så kanske man får anpassa sin körning till växellådan och ändra till en lämpligare hastighet.
Är det en modern växellåda med mer eller mindre elektronisk styrning (sådana började dyka upp i slutet av 80-talet på en del bilmärken och slog igenom helt och hållet under 90-talet), så bör man regelbundet läsa av felkoder för att kolla att det inte verkar vara något problem på gång som kanske är billigare att åtgärda på ett tidigt stadium. En del sådana växellådor kan via diagnosuttaget visa värden på slitage hos kopplingar och bromsband, det är bra att läsa av och notera även dem regelbundet så kan man vidta lämpliga åtgärder om man ser att något av värdena börjar ändras snabbt.