Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare..vaxkakor  (läst 1217 gånger)

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
Nybörjare..vaxkakor
« skrivet: 31 jan-17 kl 15:33 »
Hej
Har upptäckt att en av mina avläggare från förra året tyvärr dött,men det finns många vaxkakor kvar i kupan som är fulla med foder, vad gör jag med dessa?

     Kan man lämna in dem som de är för nedsmältning, kan jag spara dem o använda dem som de är till nästa invintring, eller vad gör jag.

       Hälsning. Från en nybörjare

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Nybörjare..vaxkakor
« Svar #1 skrivet: 31 jan-17 kl 16:22 »
Jag är inte kunnig på området men här är mina tankar.
Om du vet med 100% säkerhet att de dött av något annat än sjukdom som kan finnas på kakorna så hade jag gett de andra samhällena ramarna med foder.
Om du däremot är osäker eller inte har fler samhälle så kan man antingen "slunga" dem för att kunna behålla kakorna( om nu inte det var någon sjukdom som kan finnas kvar på vaxet).
Eller om du vill starta från noll så krossa allt vax i en tunna med vatten , då löses socker och honung upp och kvar blir vaxet som du kan lämna på valsning( efter att du smält om och renat)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nybörjare..vaxkakor
« Svar #2 skrivet: 31 jan-17 kl 21:35 »
Lämna in dem för omsmältning i befintligt skick.

Snålheten bedrar som bekant visheten. Vad sparar du i kronor på att ge ramarna till ett annat samhälle? Vad kostar det dig om det samhälle du ger de riskfyllda ramarna till smittas av tex Nosema?

Sedan kan du även tänka dig in i situationen på ditt eget plan; Skulle du vilja få äta i en veckas tid av den mat som fanns kvar i en grannes kylskåp, efter att denne hittats död i sin bostad?  8) Gillar du bin så vill du dem väl...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Nybörjare..vaxkakor
« Svar #3 skrivet: 01 feb-17 kl 16:43 »
Tack för svaren..ja det blir nog att jag lämnar in för omsmältning,känns säkrast

Stig-Åke

  • Inlägg: 4
    • Närke
SV: Nybörjare..vaxkakor
« Svar #4 skrivet: 01 feb-17 kl 17:32 »
Hej
Har upptäckt att en av mina avläggare från förra året tyvärr dött,men det finns många vaxkakor kvar i kupan som är fulla med foder, vad gör jag med dessa?

     Kan man lämna in dem som de är för nedsmältning, kan jag spara dem o använda dem som de är till nästa invintring, eller vad gör jag.

       Hälsning. Från en nybörjare


Är dom inte nedbajade så spara dom som reservfoder till våren eller till foder om du gör en avläggare. Den enda rikt farliga sjukdomen är amerikansk yngelröta. Jag är inte nybörjare.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Nybörjare..vaxkakor
« Svar #5 skrivet: 01 feb-17 kl 20:41 »
Men Thomas...
Citera
Sedan kan du även tänka dig in i situationen på ditt eget plan; Skulle du vilja få äta i en veckas tid av den mat som fanns kvar i en grannes kylskåp, efter att denne hittats död i sin bostad?  8) Gillar du bin så vill du dem väl...
Hmmm...Tordyvlar äter bajs...vill jag äta bajs? troligen inte...Gamar äter gamla kadaver med så mycket botolinum dioxin så det kan döda en hel arbetsförmedling...nja...jag brukar supporta alla dina tidigare inlägg men liknelsen vad vi som Homo sapiens skulle preferera och vad våra dito bin skulle göra är ganska tramsigt. Vi ska nog inte personligen sätta in oss hur bina vill ha det genom att fundera hur vi vill ha det...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nybörjare..vaxkakor
« Svar #6 skrivet: 01 feb-17 kl 20:53 »

Är dom inte nedbajade så spara dom som reservfoder till våren eller till foder om du gör en avläggare. Den enda rikt farliga sjukdomen är amerikansk yngelröta. Jag är inte nybörjare.

Vi som har 100% övervintrade samhällen år efter år gör inte så. De som av snålhet ger de omtalade foderramarna åt andra samhällen, de brukar ha en annan procent gällande övervintringen...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser