Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När blir ett ågg dåligt?  (läst 2154 gånger)

Moniquen

  • Inlägg: 2
    • Uppland
När blir ett ågg dåligt?
« skrivet: 30 jan-17 kl 17:52 »
Nybliven gårdsägare och på köpet fick vi en skock höns och tuppar. Ordningen var inte så bra när vi flyttade in och vi har hjälpligt fixat till det gamla hönshuset. Och nu har dom börjat värpa ( eller rättare sagt dom började till jul ) Förra veckan upptäckte jag dock ett rede med 5 ägg som dom smugit undan i hästarnas lösdrift. Eftersom jag inte vet hur kvalien är på äggen så flyttade jag dom till hönshuset. Nu undrar jag ju förstås hur kyla påverkar äggen? Om det blir minusgrader, klara dom det eller ska jag slänga äggen? Vi har ingen aning om vad det är för hönor, troligen en salig blandning. Dock har det gissats på legbar och ishbar med blommehöna i botten, Vi får mest gröna i olika nyanser, allt från mint, ljusgrönt till olivgröna med ljustblå prickar, Och några enstaka brun/rosa. Om någon har tips på bra länkar eller böcker där man kan få fram mer fakta rent praktiskt så välkomnar jag det också. Har två bra böcker nerpackade någonstans men tror att det är mer om hur man kan bygga hönshus, sjukdomar, lite sorter osv. Men märker nu att man kommer på många fler konstiga frågor om varför dom gör på det ena eller andra sättet. :o

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: När blir ett ågg dåligt?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-17 kl 04:45 »
Gamla enkla lägga ivatten,  flyter ett ägg ärde dåligt fungerar borde varanågot mellanting typ på väg flyta , ägg håller sig förvånansvärt bra länge , lite - klarar äggen, förmy  så spicker de , 

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: När blir ett ågg dåligt?
« Svar #2 skrivet: 31 jan-17 kl 09:37 »
min dåliga syn ställde till de, men nu fick jag nåt att tänka på. va betyder ågg?


Harry
Drick träsprit!

Moniquen

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: När blir ett ågg dåligt?
« Svar #3 skrivet: 31 jan-17 kl 20:23 »
Det jag gärna vill ha svar på är om äggen "fryser" i minusgrader eller klarar dom ett par grader och fortfarande "fungerar", både som matägg och som för hönorna att ruva fram kycklingar.

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: När blir ett ågg dåligt?
« Svar #4 skrivet: 31 jan-17 kl 23:10 »
Blir äggen genomfrusna så spricker de, men de klarar några minusgrader utan att frysa.

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: När blir ett ågg dåligt?
« Svar #5 skrivet: 31 jan-17 kl 23:27 »
fler än ja ser fel, hur kan ni tro att det gäller ägg, det står ju ågg.

Harry
Drick träsprit!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: När blir ett ågg dåligt?
« Svar #6 skrivet: 01 feb-17 kl 03:56 »
fler än ja ser fel, hur kan ni tro att det gäller ägg, det står ju ågg.

Harry

Här saknas ju något, meningar skall ju inledas med stor bokstav Har du skrivit första delen av meningen  med osynlig text?

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: När blir ett ågg dåligt?
« Svar #7 skrivet: 01 feb-17 kl 05:14 »
Det var fel! av mig! Förlåt !

Harry
Drick träsprit!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser