Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 hektar skogsträdgård söker luffare och annat fölk.  (läst 1142 gånger)

kimo

Okej, detta är inte ännu en skogsträdgård, men det är dit vi är på väg, jag och min mark. Och nu letar jag folk som vill vara med på färden. En liten bit, eller en lång, eller för livet.
Annonsen är lång, men försök härda ut hela vägen, okej, jag tror det är värt det!
Nu börjar det:

Jag har kommit över mitt forever-home, platsen jag letat efter i flera år. Här tänker jag anlägga skogsträdgård, och även få in annan verksamhet, succesivt. (Annan verksamhet: t.ex boplatser, ceremonier, grönsaksodling, medicinalväxter, kurser) Ska själv flytta dit om ett par år eller så. Jag bor i en vagn väldigt nära, promenadavstånd alltså, så det är inte bråttom. Tänkte fixa med marken i godan ro så kan jag bara dra dit vagnen när det känns läge.
Marken är på 2 hektar och utgörs till 2/3 av hygge, men omkring finns fina skogar. Och visst, hygge låter vidrigt, men platsens själ är oskadd och där finns en del lövträd kvar så det är inte ett worst-case-scenario-kalhygge. Platsen är kuperad, med stora höjdskillnader, men också med plana områden. Där finns rejäla söderlägesklippor (både på höjden och längden), en bäckravin, bitvis djup jord, gott om vatten. Solen belyser marken från morgon till kväll. För den som, likt mig, gillar roliga mikroklimat och vill leva i samskapan med ett landskap är platsen fantastisk.
Men den är alltså väldigt rå. Det finns ”ingenting” här, förutom en massa potential. Inga byggnader, helt obearbetad, ytligt sur, jord full med stubbar och ris. Det finns att göra.
Jag har under höstterminen gått Skattungbyns/Stjärnsunds PDC (PermakulturDesignCertifiering), och det finns en permakulturell design och en processplan för  platsen. Troligen kommer jag gå vidare och diplomera mig, med den här platsen som diplomeringsarbete, så att vistas här kommer vara ett bra tillfälle för någon som är intresserad av permakultur att ta del av ett stort projekt från scratch.

Den långsiktiga planen är i korthet: skogsträdgård med omkring 3-4 boplatser, gemensamma lokaler som utekök, verkstad, växthus, tvätt/badstuga, jordkällare. Kurs-och ceremoniverksamheter. Höns, bin, anuella odlingar. Platsen är och skall förbli off-grid.
Kortsiktigt är planen att försöka få hit mycket folk på genomströmning med början i vår/sommar, och som hjälper till med det som behöver göras. Samt nätverkar. Gärna några som bosätter sig tillfälligt över säsongen i provisoriska bostäder (tipis, tält, vindskydd, husbil). Andra som hänger nån/några veckor, ytterligare andra som kommer på nån arbetsdag eller så. Skulle tycka om att samtidigt som jag får hjälp, kunna erbjuda en plats och situation för folk att träffas och lära sig av och med varandra, livet och marken (och lära mig en massa!). I det längre loppet hoppas jag förstås att en del av dessa ska vara sådana som stannar, men jag letar alltså inte primärt "livskamrater", utan alla som är sugna på att en kortare eller längre tid engagera sig i den här platsen. Eller bara hänga här.

Så: Vem är du?
Du är nog lite vemsomhelst. Som sagt, i detta skede letar jag inte främst långsiktiga stayers, även om jag skulle bli verkligt glad om en sådan råkade visa sig. Utan jag söker dig nyfikna, kunniga, okunniga, händiga, grubblande, lekfulla, fjantiga, allvarliga andliga, praktiska person i början av livet eller mitt i eller i slutet. Du kommer för att lära, både lära andra av ditt, och lära ditt av andra. Jag vill förstås väldigt gärna ha kontakt med folk med stabila kompetenser inom t.ex timring, kallmurning och annat som jag själv är okunnig om, men jag tror alla har något att erbjuda. Från alla efter förmåga.

Vad finns rent konkret att göra då? Och vad kan jag och platsen erbjuda?
Lite exempel på sysslor som är aktuella: ved, lieslåtter, bygga jord, gräva damm, anlägga lastplats, bygga enkla skjul för redskap och ved, anlägga svampodling. Et.c...
Du är välkommen att äga/faddra ett projekt själv om du har något särskilt intresseområde. Behöver du någonstans att öva dina cob-byggar-skills, experimentera med biokol, testodla känsliga växter, eller vad annars du kan komma på, som du inte själv har plats till hemma, så kan du göra det här. Så länge det går i linje med planen för marken förstås.
Jag kan inte ha wwoofare eller så. Marken är för rå, jag har inga odlingar igång så ingen mat och inget husrum att erbjuda. Bostad får du fixa själv som sagt (men jag hjälper gärna till), och om du vill får du gärna bli fadder åt en bit mark över säsongen för att odla på. Jag har själv bott off-grid i snart ett decennium, så förhoppningsvis finns en del praktisk erfarenhet där som jag gärna delar med mig av, liksom jag gärna delar med mig av andra kunskaper jag har. Liksom jag gärna lär mig av dina.

Platsen ligger 3 mil sydost om Göteborg. Närmsta stad är Kungsbacka, typ en halvmil bort. Förvaltningsformen är livstids arrende med möjlighet att köpa loss om behov skulle uppkomma. Mycket goda relationer till markägaren.

Jag ska göra mitt bästa för att hålla lite koll på den här tråden (om den nu blir en tråd vill säga...). Men jag är rätt dålig på att sitta framför skärmar. Och när jag gör det är det nästan alltid via mobilen. Så om du vill vara säker på att nå mig med en fråga eller intresseförklaring och vill ha snabbt svar, skicka mail eller ring!
Hoppas detta kittlat din nyfikenhet och att du låter dig sporras till att höra av dig! :)

Mvh Kimo
Mail: kimokjernmoen@gmail.com
Tel 0737 085501

tropfrog

• Västergötland
SV: 2 hektar skogsträdgård söker luffare och annat fölk.
« Svar #1 skrivet: 24 jan-17 kl 19:32 »
Fan vad kul projekt! Och i närheten, vad roligt! Hoppas verkligen att du får till det bra.

Jag kan inte dela med mig av så mycket av min tid, familj, småbarn, jobb, egna odlingar. Men jag är gärna bollplank någon gång emellanåt. Och jag följer gärna utvecklingen. Jag antar att jag har mycket att lära av dig och din plats. Själv kan jag väl mest bidra med kunskap när du skall anlägga damm. För just det har jag snöat in extra mycket på hela mitt liv.

Mvh
Magnus

Xroar

• -
« Svar #2 skrivet: 27 jan-17 kl 03:24 »
Hej, roligt projekt såklart :)
Undrar om du har lust att skriva lite om vilken typ utav mat du har tänkt producera.
Har hört så många prata om skogsträdgård men har svårt och få något grepp om vad det skulle innebära i Sverige.
Vi har ju hassel, blåbär osv men detta är ju saker som kan plockas på allemansrätten.
För mig är det fruktträd som är den heliga gralen men har de någon plats i en skogsträdgård?
Blir det inte en fruktodling med vanlig täckodling bredvid.

kimo

« Svar #3 skrivet: 27 jan-17 kl 13:03 »
(Hej Magnus och Xroar, kul med era inlägg. Vi har ju mailats Magnus och det ska bli kul att träffas när cykeln för dig denna väg! Xroar, jag återkommer med svar här när jag har lite mer tid att författa det! Bra och viktig fråga.)
--------
Hejsan igen!

Nu är datum satt för den första Officiella Arbetsdagen på nybygget! :)

Det går av stapeln på självaste vårdagjämningen, alltså den 20 mars. Inte bestämt ännu exakt vad som ska uträttas, men nåt finns alltid att göra. Kanske eldar vi ris? Kontaktuppgifter finns i första inlägget.
Välkomna då den som vill!

Hälsningar Kimo

tropfrog

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-17 kl 13:20 »
Xroar: Här finns en ganska så bra förteckning på olika perenna nyttoväxter:

https://eldoga.wordpress.com/perenn/

Det finns säkert fler.

Kimo: Satte du första arbetsdagen på en måndag medvetet? En del av oss löneslavar mer eller mindre frivilligt, då är måndagar inte en bra dag ;)

MVH
Magnus

Xroar

• -
« Svar #5 skrivet: 27 jan-17 kl 13:48 »
Wow vilken bra sida. Tack så mycket.
Har lite svårt med och äta mycket blad och sånt men finns ju onekligen otroligt mycket pch utforska när det gäller perenner.
Annars är det mest våtarv som jag lite lätt avgudar och kirskål är något jag ska försöka använda.

Jag söker mest efter saker som är lättsmälta för magen och som faktiskt innehåller kalorier.

kimo

« Svar #6 skrivet: 01 feb-17 kl 21:36 »

Kimo: Satte du första arbetsdagen på en måndag medvetet? En del av oss löneslavar mer eller mindre frivilligt, då är måndagar inte en bra dag ;)

Jorå! Men inte för att jävlas med löneslavande människor. Jag tittade först på den 18 mars, men då jag såg att det var vårdagjämningen på måndan kunde jag inte låta bli att sätta premiärarbetsdagen då!

Hej, roligt projekt såklart :)
Undrar om du har lust att skriva lite om vilken typ utav mat du har tänkt producera.
Har hört så många prata om skogsträdgård men har svårt och få något grepp om vad det skulle innebära i Sverige.
Vi har ju hassel, blåbär osv men detta är ju saker som kan plockas på allemansrätten.
För mig är det fruktträd som är den heliga gralen men har de någon plats i en skogsträdgård?
Blir det inte en fruktodling med vanlig täckodling bredvid.

Åh men alldeles självklart hör fruktträden hemma i en skogsträdgård!
Lite info om skogsträdgårdar inte är helt fel att ha med i denna tråd, vilket din fråga satta fingret på för mig, tack för det!

Lite basics om principerna för en skogsträdgård:
Odling av växter för mat, medicin och material (förkortat MMM) sker i system som efterliknar dem som naturen själv skapar. Alltså ett ekosystem som är självgenererande då det väl etablerats, och som utgörs av den biotop som naturen själv ”väljer” då den ”vill” generera så stor mångfald och biomassa som möjligt; skogen. Skog brukar ofta missuppfattas som att det är ett gäng träd. Folk tror detta för att de flesta skogar de sett egentligen inte är skogar utan trädodlingar. En skog är mycket mer än träden som står i den, den är summan av alla relationer ovan och under jord som finns där träden står, mellan mikroorganismer, örter, svampar, träd, buskar, fåglar, insekter osv. Det är denna mångfald av livsuppehållande relationer som gör skogen resilient och självgenererande. Ett myllrande och levande system som detta är alltså vad den som anlägger en skogsträdgård strävar efter.
Då en planerar en skogsträdgård tänker en i lager. Lagren är lite olika många beroende på vem du frågar, men minst fem. Dessa fem är:
1.   Höga träd, eller Canopy layer. Såsom Kastanj, Lönn, Alm, Lind
2.   Låga träd. Fruktträd och andra lägre växande träd
3.   Busklager.
4.   Örtlager
5.   Klätterväxter
Andra uppdelningar tar även med rotlager, och/eller delar upp ört- och busklagren på samma sätt som trädlagren.
Skogsträdgårdar på våra breddgrader behöver vara ganska glesa för att solen ska nå ner mellan träden och belysa de lägre lagren. Det är viktigt att då en planterar träden, ha med i beräkningarna hur stora de kommer bli som fullvuxna.
En skogsträdgård handlar alltså inte om att odla grönsaker mellan träd, och inslaget av annuella grödor är antingen väldigt litet eller obefintligt. Det är en perenn form av odling där odlandet sker på både bredd och höjd, för att maxa avkastningen och nyttan. En charmig effekt är att det blir vackert och att det ger livsutrymme och mat till andra än människor. Skogsträdgården gynnar, till skillnad från annuella odlingar, biologisk mångfald. Dessutom lagrar den som alla skogar kol. Räknat i biomassa per ytenhet ger en skog(strädgård) större skörd än andra odlingsformer.
Okej, det var principerna det, men vilka växter kan en odla här då?
I sverige finns ännu inte så många skogsträdgårdar, dessutom är landet väldigt långsträckt från norr till söder. Så förutsättningarna skiljer sig och utrymmet för experiment, försöksodling och fantasi är stort. För egen del, där jag bor och den platsens förutsättningar, tror jag dock jag kan använda mig en del av brittiska erfarenheter. Jag har zon 2-3 sisådär.
Men det finns ingen anledning att utgå från att en växt som sägs endast klara upp till zon 2, inte skulle klara sig i högre zoner. Jag har sett ett mandelträd som ger frukt i zon 4-5. Zonuppdelning är chablonmässig, och härdighet är beroende på förutsättningar som dels är mycket mer lokala, dels kan mildras med insatser i form av t.ex lä eller jordförbättring, dels kan skilja från individ till individ inom arten. Kanske handlar det även om att handlare och plantskolor vill vara på den säkra sidan, och därför sätter lite lägre zoner än nödvändigt?
Jag tror att det finns mycket goda förutsättningar för skogsträdgårdsodling även i Sverige, och då menar jag större delen av sverige. Odlingsprinciperna går att använda överallt där skogar kan bildas, det är bara valet av växter som skiljer, och det möjliga urvalet blir lite glesare ju längre norrut vi kommer.
Men om jag höftar lite kring möjliga växter för upp till zon 4-5 typ:
Nötter och liknande: Sötekar, alm, kastanj, hassel, valnöt, pimpernöt...
Frukt och bär: Alla vanliga träd och buskar som alltid odlats här, och förutom dessa en massa ovanliga/oprövade.
Blad och rötter: Det finns en mängd perenna grönsaker. En del står som prydnadsväxter i många rabatter, t.ex funkia, malva och daglilja. Lindens blad är väldigt goda salladsblad. Andra exempel är strandkål, lite olika skräppor, lungrot, cikoria, sandsenap.... Det finns en massa ätliga rötter också. Är själv inte så påläst på den biten, men hundkex och läkemalva är en början iaf...
En fin fördel med att odla perenna grödor är att de kommer mycket tidigare på våren än anuella eftersom de redan är etablerade.

Hoppas du tyckte det var hyfsat klargörande! Be mig förtydliga om du så vill.

kimo

« Svar #7 skrivet: 25 feb-17 kl 13:21 »
Jag har gjort en facebooksida för den som blir nyfiken och vill hänga med lite i vad som händer! Sök på Lönnlyckan Permakultur så hittar du den.

luftballong

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 mar-17 kl 21:23 »
Jag skulle gärna hjälpa till den 20:e! Jag är ingen expert på konstruktioner, men kan dra och elda ris :)

kimo

« Svar #9 skrivet: 14 jun-17 kl 19:55 »
Nu på lördag den 17/6 är det arbetsdag igen!
Det blir lieslåtter, risdragning och shyffling av jord. En mängd fina marktäckare som ska hjälpas i sin etablering. Så det blir lite konkret skogsträdgårdsanläggande (av örtnivån) denna gången!
Kontakt: 0739379823
lonnlyckan@outlook.com
Facebook: lönnlyckan permakultur

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser