Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möss som gömmer gift.  (läst 2073 gånger)

famjedsi

  • Inlägg: 12
    • Värmland
Möss som gömmer gift.
« skrivet: 22 dec-16 kl 14:40 »
Hej
Vi bor i ett hus på landet som har periodvis problem med möss.  Angriper problemet med sådana där ultraljudsmaskiner,  fällor och foderstationer med gift.  Häromdagen kontrollerar vi foderstationerna och då har de täpts igen av spån,  plast och tyg och blivit delvis övertäckta. Aldrig hört talas om sånt beteende.  Gör era möss så också?

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Möss som gömmer gift.
« Svar #1 skrivet: 22 dec-16 kl 14:49 »
Det har jag också sett här innan vi skaffade katterna. Nu vågar jag  inte lägga ut råttgift.

Vi satte ut ett fat med gift i krypgrunden och allt var uppätet på en dag. Men när vi därefter fyllde på fatet var det ingen åtgång. Istället hade mössen släpat ganska stora stenar (stora för en mus, alltså) och fyllt fatet med dem. Jag tolkade det som att mössen förstod att de eller deras kompisar blev sjuka av att ha ätit giftet och att de skyddade andra.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Möss som gömmer gift.
« Svar #2 skrivet: 22 dec-16 kl 14:56 »
Ja, nyare typer av råttgift verkar inte med en gång, just för att de inte skall lära sig att det är farligt, därför tycker de att det är god mat som de vill gömma undan och skydda. Möss fyller kindpåsarna med mat som de sedan lagrar på någon undanskymd plats, det är ett sätt för dem att klara vintern ute i naturen.
Förmodligen har de tyckt att det var för mycket att ta med med en gång och försökt att gömma det till sin vintermat.  :)

Kopplar de att någonting är skadligt så undviker de det och talar om det för sina kompisar (främst råttor som gör det men även i viss mån möss).
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Möss som gömmer gift.
« Svar #3 skrivet: 22 dec-16 kl 16:48 »
Möss som fyller en betesstation med mjukt material: det känner jag igen. Bollar av isolering, gamla getingbon och annat: det är bomaterial. Musen äter de goda kornen och gör sedan ett mysigt bo att föda ungar i. Men med gift i magen kan den eventuellt dö någon annanstans.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser