Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad foga golv med?  (läst 5994 gånger)

Beowarg

  • Inlägg: 6
    • Bohuslän
Vad foga golv med?
« skrivet: 15 dec-16 kl 22:15 »
I likhet med allt annat i vårt kära hus är golven målade med en vit, billig plastig färg som helt slår ihjäl själen med huset. Därför har jag nu börjat skrapa rent ett av våra golv för att framöver slipa det och sedan behandla det på något sätt.

I de relativt breda skarvarna mellan brädorna så här tidigare ägare fogat med någon form av gummimassa som sedan målats. Ser ut som skit och är ett material jag aldrig skulle valt själv. Tack och lov är det lätt att få bort. Nu undrar jag hur och med vad man bör foga  när det är dags?

De alternativ jag tänkt är antingen att köpa någon form av plastiskt trä, blanda sågspån och lim till någon form av smet eller använda tunna träbitar som trycks ned och sedan slipas samtidigt med övriga golvet.

Alla alternativ och ideer välkomnas. Det viktigaste är att det tål olika former av efterbehandling. Typ oljning, lackning eller liknande.
Skriver mest från mobil så texten kan tyckas värre än vad den var tänkt.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vad foga golv med?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-16 kl 09:14 »
Tänk på att ett trägolv rör sig en hel del beroende på ändring i luftfuktighet med årstider mm. Om du fyller igen fogarna nu på vintern när det är som torrast inomhus, så finns det risk att golvet börjar bågna och ha konstigheter för sig i rötmånaden istället.

Jag föreslår att du rensar ur fogarna noga så det är helt tomt ovanför sponten och golvet kan röra sig fritt. Avvakta ett år och se hur golvet rör sig vid olika årstider innan du bestämmer vad du ska göra med fogarna. Innan dess, rensa ur fogarna i samband med städning så de inte blir fulla med material som hindrar golvets rörelser. Om du ska sätta igen dem, så är det nog bäst att göra det när luftfuktigheten är som störst på sensommaren eller tidig höst.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Vad foga golv med?
« Svar #2 skrivet: 16 dec-16 kl 10:08 »
I gamla skolan i Hogland/ Ilsbo har de vid renoveringen fyllt springorna med en svart massa. Vet inte om det är en slags fogmassa, men den rör sig med bräderna efter fukt/ årstiden. Fyller Du fogarna med nåt orörligt när det är hög fukt so får Du springor i alla fall när det är torrt. Dessa fylls med damm osv och sen blir det som Torbjörn skrev. Det bågnar och konstrar. Det är förresten väldigt snyggt där med svarta skarvar mellan bräderna.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad foga golv med?
« Svar #3 skrivet: 16 dec-16 kl 21:07 »
Det finns enbart två olika alternativ av vad jag vet. Antingen öppna springor som minskar/ökar med årstidsväxlingarna, eller en dyr elastisk mjukfog av önskad kulör. Typ http://www.beijerbygg.se/store/foretag/f%C3%A4rg/kemisk-tekniska-varor/fogmassa/lim-tec7?artikel=450521

Jag har kunder som då och då har den tokiga önskan att lägga tec7 mjukfog, men den är inte gratis....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vad foga golv med?
« Svar #4 skrivet: 18 dec-16 kl 16:28 »
Har du möjlighet och ork så lägg om golvet med minimal springa. Du kan då få lägga en extra bit längs ena eller andra väggen men i det långa loppet den absolut mest tillfredställande lösningen. Vad för slags golv är det?

Beowarg

  • Inlägg: 6
    • Bohuslän
SV: Vad foga golv med?
« Svar #5 skrivet: 19 dec-16 kl 12:35 »
Har du möjlighet och ork så lägg om golvet med minimal springa. Du kan då få lägga en extra bit längs ena eller andra väggen men i det långa loppet den absolut mest tillfredställande lösningen. Vad för slags golv är det?

Det kommer nog tyvärr inte bli aktuellt just nu att riva upp det. Det finns många andra projekt som drar. Jag vet inte riktigt vad det är för golv men jag tror det är furu och det ser nästan lackat ut. Intressant är att skarvarna ligger jämnt. Det är alltså två skarvar som löper över hela golvet i en rak linje istället för att brädorna ligger omlott.

Tack för allå fina tips ni övriga. Ska kika lite på alternativen som finns. Fler tankar och idéer mottages naturligvis med tacksamhet.
Skriver mest från mobil så texten kan tyckas värre än vad den var tänkt.

Beowarg

  • Inlägg: 6
    • Bohuslän
SV: Vad foga golv med?
« Svar #6 skrivet: 02 feb-17 kl 21:53 »
Sent omsider så här jag snart skrapat rent golvet. Mycket tålamod, värmepistolande och plastfärg senare börjar jag närma mig slutet på färgsaneringen. Nästa steg är att fylla kvisthål och annat med kemiskt trä för att sedan foga.

Vilket leder mig till fogalternativ igen. Jag har kollat lite på Sikaflex som man använder till båtdäck. Det är efter vad jag hört flexibelt, sliptåligt och inte så fuktkänsligt.  Det ska även gå att behandla. Någon med ytterligare erfarenheter av det? Priset är inte avgörande, vet med mig att det är ganska dyrt.
Skriver mest från mobil så texten kan tyckas värre än vad den var tänkt.

Rob från Rotterdam

  • Inlägg: 10
  • pensionär
    • -
SV: Vad foga golv med?
« Svar #7 skrivet: 02 feb-17 kl 22:40 »
Vilket leder mig till fogalternativ igen.
Hos oss problemet är likadant. Men jag såg sprickorna i golvet först efter 10 år: mellan sprickorna finns vanligt rep och det är nästan osynligt. Jag tycker det var en bra idé. Rep är miljövänligt, flexibelt och ett traditionellt material (bomull eller sisal) som ägnar sig bra i traditionella hus.
« Senast ändrad: 03 feb-17 kl 09:24 av Rob från Rotterdam »
holländare som semestrar gärna i Sverige.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vad foga golv med?
« Svar #8 skrivet: 03 feb-17 kl 12:06 »
Vilket leder mig till fogalternativ igen. Jag har kollat lite på Sikaflex som man använder till båtdäck. Det är efter vad jag hört flexibelt, sliptåligt och inte så fuktkänsligt.  Det ska även gå att behandla. Någon med ytterligare erfarenheter av det? Priset är inte avgörande, vet med mig att det är ganska dyrt.

Sikaflex är ett varumärke för alla slags fogmassor och "klet" som kan vara användbart i byggbranschen, som en viss leverantör säljer. Det finns allt från fönsterkitt till uretan- och silikonmassor som kallas för Sikaflex. Exakt vilken typ är det du funderar på, och skulle det duga med samma sorts produkt under ett annat varumärke?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad foga golv med?
« Svar #9 skrivet: 03 feb-17 kl 14:56 »
Tec7 alla gånger med ditt ändamål, framför Sikaflex varianter.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Beowarg

  • Inlägg: 6
    • Bohuslän
SV: Vad foga golv med?
« Svar #10 skrivet: 04 feb-17 kl 09:20 »
Sikaflex är ett varumärke för alla slags fogmassor och "klet" som kan vara användbart i byggbranschen, som en viss leverantör säljer. Det finns allt från fönsterkitt till uretan- och silikonmassor som kallas för Sikaflex. Exakt vilken typ är det du funderar på, och skulle det duga med samma sorts produkt under ett annat varumärke?

Jag var lite luddig i formuleringen men har inte kollat så mycket än, utan bara fått tips från en förr detta båtbyggare. Men som inlägget ovan skriver är det Tec7 jag funderar på. Det verkar ha de egenskaper jag söker. Men jag är öppen för alternativ.
Skriver mest från mobil så texten kan tyckas värre än vad den var tänkt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad foga golv med?
« Svar #11 skrivet: 04 feb-17 kl 13:03 »
Jag har använt otaliga olika produkter genom åren, men hittills aldrig funnit något så suveränt som Tec7.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mskyttner

  • Inlägg: 11
SV: Vad foga golv med?
« Svar #12 skrivet: 04 feb-17 kl 20:20 »
Jag hade ett skolgolv som var nåtat på något sätt som fungerat bra sedan 20-talet... och det golvet hanterade växlande temperaturer väl. Det golvet hade blivit fernissat ett flertal gånger.  Mer info här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=48856.0

Jag vet inte exakt vad det var i nåtningen, men gissar på att det var en blandning av sågspån och något i stil med tjära/beck. Jag såg någonstans att golvslipdamm blandat med beck/tjära och/eller trälim har använts förr. Tänker prova detta själv vid nästa tillfälle som erbjuds för att se hur det fungerar, men har ännu ingen egen erfarenhet av denna metod.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
TW

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser