Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drag i rostfritt?  (läst 731 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Drag i rostfritt?
« skrivet: 06 dec-16 kl 20:45 »
Hur blir hållfastheten om man tillverkar en sån här i rostfritt?
Vilken kvalitet ska det vara i så fall?
Nått annat material som inte rostar, som är lämpligt?

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Drag i rostfritt?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-16 kl 20:53 »
Hållfastheten kan nog bli tillräckligt bra, men rostfritt är inte lyckat till lagringar som det blir i det här fallet - kulan ska ju kunna glida mot släpvagnskopplingens insida utan att skära fast.

Någon gång på 80-talet (eller kanske tidigt 90-tal) var det en svensk dragkrokstillverkare (vet ej vilken men dragen såldes bl a via Biltema) som gjorde bort sig. Man svarvade dragkulor ur stångmaterial och värmebehandlade dem efteråt (troligen seghärdning). Nu hade man fått en leverans av fel sorts stångstål, upptäckte inte misstaget i tid utan tillverkade kulor och värmebehandlade dem på samma sätt som vanligt. Tyvärr passade värmebehandlingen inte alls för den sortens stål, kulorna blev mycket spröda och det inträffade några olyckor eller tillbud då kulhalsen gick av.

Vanligtvis håller man ju kulan väl infettad, och då rostar den inte vad för material den än är gjord av. Så jag tycker nog att rost på dragkulor är ett icke-problem.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Drag i rostfritt?
« Svar #2 skrivet: 06 dec-16 kl 21:01 »
Jag vill ha rostfritt, för att det ska vara fint och blankt när den inte används, annars tänkte jag använda fett.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Drag i rostfritt?
« Svar #3 skrivet: 06 dec-16 kl 21:32 »
Man kan ju forska i om något mer udda rostfritt stål (t ex ett kromstål utan nickel) kan ha trevligare egenskaper än det vanliga 18/8-stålet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser