Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mellanrum mellan däck och styrarm på traktor?  (läst 991 gånger)

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
Mellanrum mellan däck och styrarm på traktor?
« skrivet: 03 dec-16 kl 11:24 »
Krängde på nya framdäck på grållen häromdagen. Det satt gamla bildäck i storlek 6.50x16 på så jag köpte samma storlek fast treribbade traktordäck.

Dessa visade sig vara bredare i praktiken och nu är avståndet mellan däcken och styrarmarna, eller vad det heter, endast 6 mm.

Jag har i efterhand lärt mig att det nog ska vara 6.00x16 men frågan är alltså om avståndet är tillräckligt eller om jag måste byta till smalare däck?

Har gungat på traktorn och vad jag kan se går det inte emot men jag vet inte hur mycket det rör sig när en kör.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Mellanrum mellan däck och styrarm på traktor?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-16 kl 13:04 »
Om inte annat så tror jag att du borde byta till rätt däckdimension för att inte köra sönder styrsystemet. Ju bredare däck ju högra belastning och Fergusons framaxel och spindlar är ju inte grova direkt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mellanrum mellan däck och styrarm på traktor?
« Svar #2 skrivet: 03 dec-16 kl 15:19 »
Om du menar den armen som går från navet och utåt så är 6mm fullt tillräckligt under förutsättning att lager och sådant i navet är i gott skick.
Det går tom att ha ett avstånd som är så smalt att en det är svårt att få i mellan en sliten tjuga.

Den stora risken är, när du kör i lera och du drar med dig lera och dess innehåll som fastnar mellan däcket och armen, vilket kan resultera i skador på däcket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mellanrum mellan däck och styrarm på traktor?
« Svar #3 skrivet: 03 dec-16 kl 15:52 »
Jag tycker du ska vända på fäljen(du får en aning bredare spårvidd då men det har nog inte så stor betydelse) På min traktor kan man dessutom flytta innertallriken mellan inner och ytterkant på fäljen.
kretslopp

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Mellanrum mellan däck och styrarm på traktor?
« Svar #4 skrivet: 03 dec-16 kl 16:15 »
Armen har ju alltid samma läge gentemot hjulet. Bara glapp i hjullagret kan ändra på det. So det spelar ingen roll. Och belastningen blir just inte större, när hjulet rullar. Du har ingen styrservo, so stillastående orkar Du ändå inte styra. Kör på bara och var glad ;D
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser