Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläta ullmatta?  (läst 3152 gånger)

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
Fläta ullmatta?
« skrivet: 28 okt-16 kl 13:33 »
Skulle det vara möjligt att fläta en större matta av ull?

Vi är händiga och har relativt gott om tålamod. Men hur börjar man och vad ska man ha för ull och var köper man det?


Edit: så här menar jag.
https://www.bolia.com/sv-se/produkter/22-006-04_183219/
« Senast ändrad: 28 okt-16 kl 13:49 av Davvve »

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Fläta ullmatta?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-16 kl 18:55 »
Klart det går, men det ser ut som om det är valkad ull. Svårt att se på en bild hur den är tillverkad.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Fläta ullmatta?
« Svar #2 skrivet: 01 nov-16 kl 20:47 »
Hittade fler bilder från baksidan av mattan och slog det ur hågen. Det verkar som att de vävt den och sedan knutit in den kraftiga ullen i kulorna. .

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Fläta ullmatta?
« Svar #3 skrivet: 02 nov-16 kl 09:56 »
Fläta och fläta. Jag tänkte på de runda mattor som ibland finns att köpa i tex Indiska och de med samma teknik  som min farmor gjorde.  De är flätade  i en tresträng, där man sedan sytt ihop rumpan.  Den jag kommer ihåg från min farmors stuga var gjord i bomull men man borde kunna klippa trasor från kläder med ull och göra på samma sätt.  Min mor vävde kortare mattor av gamla filtar. 

Din bild visar en enfärgad matta.  Hur hade du tänkt dig mattan ? 

Min farmor hade också en annan liten rektangulär matta där hon hade klippt bomullsremsor på snedden och sedan sytt dem tätt på ett underlag.  Tyvärr finns bara minnet kvar.  Jag funderar på att göra något liknande och hänga på väggen.  Jag kan tänka mig att det går åt mycket material till såna här objekt. Vill jag ha någon enhetlig färg får jag nog samla tyg under lång tid. Jag virkar "installationer" i plastpåsar och då föreslår inte en påse till någon större yta.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

PantaRei

  • Gäst
SV: Fläta ullmatta?
« Svar #4 skrivet: 02 nov-16 kl 11:27 »
F
Min farmor hade också en annan liten rektangulär matta där hon hade klippt bomullsremsor på snedden och sedan sytt dem tätt på ett underlag. 

En sk trasrya, det går ju inte åt så mycket mattrasor till en sådan i jämförelse med vad det går åt till trasmattor. Ett gammalt påslakan och du har kommit långt på väg.


Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Fläta ullmatta?
« Svar #5 skrivet: 02 nov-16 kl 16:14 »
9374 kr kostar mattan, så kommer någon på hur man tillverkar en liknande hemma utan dyra maskiner etc så skulle det säkert vara lönsamt!

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Fläta ullmatta?
« Svar #6 skrivet: 02 nov-16 kl 18:59 »
Jag tänkte att det kanske var valkade ull strängar som man gjort ungefär så här med.

En ide för den som har många gamla T-shirts att klippa sönder, kul sätt att återanvända material.

https://www.youtube.com/watch?v=M9z4-u5Wvo8

Mattor har ju människan gjort i alla tider.

En annan typ om man vill ha en lurvigare look.
Rya mattor  :)
https://www.youtube.com/watch?v=trl3V5Q2kG4

En annan kul matta av rester.

https://www.youtube.com/watch?v=XGjSLhal0Uc
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Fläta ullmatta?
« Svar #7 skrivet: 07 nov-16 kl 15:58 »
Mycket bra länkar det där Maria CS. Jag lärde mig nya tekniker som troligen på ett eller annat sätt kan användas.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Fläta ullmatta?
« Svar #8 skrivet: 07 nov-16 kl 17:24 »
Mycket bra länkar det där Maria CS. Jag lärde mig nya tekniker som troligen på ett eller annat sätt kan användas.
Ja jag tycker dom är värda att sprida, får se om jag kommer igång med någon matta nån dag... puh jag har ju så mycket jag vill göra blir lätt spretigt. Samtidigt så är det bättre för mej att göra helt olika saker under dygnet, det mår min kropp bäst av.
Kylan får väl ta järn grepp om värden så får vi se vad det blir, just nu är det skörd kvar att ta i.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser