Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi äger hästgård men ska separera, hur göra?  (läst 2016 gånger)

m800sweden

  • Inlägg: 5
    • Norrbotten
Vi äger hästgård men ska separera, hur göra?
« skrivet: 18 okt-16 kl 21:38 »
Vi köpte en hästgård (jordbruksfastighet) för snart 3 år sedan, men nu ska vi separera. Vi äger 50% var och har underskott i verksamhet pga av bygge av maskinhall. Hur går vi smidigast tillväga med det ekonomiska? Vi tänkte börja med att få fastigheten omvärderad, sedan ska ska hon prata med banken om hon kan lösa ut mig. Iom värdeökning borde hon kunna baka in topplån i bostadslånet för bättre ränta, eller hur? Vad mer kan hon nämna för att banken ska godkänna? Vi har ett gårdshus som vi har en som ska hyra in sig i, bra/dåligt ta upp detta? Samma med stallplatser för uthyrning, borde ju vara bra i.o.m inkomst?? Hur räknar banker i detta läge?
Vad händer med verksamhetens underskott om vi tvingas sälja gården?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vi äger hästgård men ska separera, hur göra?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-16 kl 23:17 »
Under vissa förutsättningar kan man kvitta underskott av näringsverksamhet mot inkomst av tjänst.
http://www.skatteverket.se/hjalptexter/EfInk1b_allmavd_n.html


Jag tror att det är svårt att få banken att ta hänsyn till några framtida intäkter, som ska komma, är de inte redan igång tror jag de struntar i det. Kan ni skriva kontrakt med hyresgästen innan samtalet med banken är det nog en fördel för då kan ni ju peka på att det faktiskt kommer intäkter.





Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vi äger hästgård men ska separera, hur göra?
« Svar #2 skrivet: 19 okt-16 kl 06:40 »
...Kan ni skriva kontrakt med hyresgästen innan samtalet med banken är det nog en fördel för då kan ni ju peka på att det faktiskt kommer intäkter.
Å andra sidan har inte hyresgästen någon rätt att få bo kvar i 1-2 familjshus så vid en försäljning kan hen bli uppsagd. Kanske inte helt lätt att hitta en bra hyresgäst under sådana förutsättningar.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Vi äger hästgård men ska separera, hur göra?
« Svar #3 skrivet: 21 okt-16 kl 23:23 »
Man kan kvitta underskott av näringsverksamhet från enskild firma, mot inkomst av tjänst, ja. Men bara de första fem åren av näringsverksamheten, så länge man inte byter inriktning i företaget. Byte av inriktning ska innebära byte av SNI-kod för företaget, dvs man kan inte börja sälja nåt helt annat en tid och hävda "Byte av inriktning".

Om detsamma gäller handelsbolag och kommanditbolag vet jag inte.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Vi äger hästgård men ska separera, hur göra?
« Svar #4 skrivet: 22 okt-16 kl 07:34 »
Å andra sidan har inte hyresgästen någon rätt att få bo kvar i 1-2 familjshus så vid en försäljning kan hen bli uppsagd. Kanske inte helt lätt att hitta en bra hyresgäst under sådana förutsättningar.

Hyresgäster har vad som kallas besittningsrätt och har alltså rätt att bo kvar vi försäljning. Det är vanligt att man skriver kontrakt när man hyr ut privata bostadshus/lägenheter där hyresgästen avsäger sig besittningsrätten. Det finns enkla mallar att utgå ifrån.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vi äger hästgård men ska separera, hur göra?
« Svar #5 skrivet: 22 okt-16 kl 09:16 »
Hyresgäster har vad som kallas besittningsrätt och har alltså rätt att bo kvar vi försäljning. Det är vanligt att man skriver kontrakt när man hyr ut privata bostadshus/lägenheter där hyresgästen avsäger sig besittningsrätten. Det finns enkla mallar att utgå ifrån.
Ja besittningsrätt gäller men med ett viktigt undantag - för just 1-2 familjshus och om den nya ägaren själv vill bosätta sig i det uthyrda huset (om de inte ändrat reglerna nyligen).

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Vi äger hästgård men ska separera, hur göra?
« Svar #6 skrivet: 22 okt-16 kl 09:38 »
Ja besittningsrätt gäller men med ett viktigt undantag - för just 1-2 familjshus och om den nya ägaren själv vill bosätta sig i det uthyrda huset (om de inte ändrat reglerna nyligen).

Det var nytt för mig och det skulle vara intressant att ta reda på mer. Jag själv hyrde tidigare ett 1-familjshus och hyresnämnden var inkopplad i skrivandet av kontrakt. Det 1-familjshuset var inget undantag från Jordabalken och dess hyreslag. Ändå var det tänkt att ägaren skulle kunna bo där senare. Kanske ett tips för trådstartaren: kontakta hyresnämnden så att det inte blir en kalldusch i framtiden
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 7 användare (2 dolda)
tuslus, von tratt, Tli, simon.arvestrand, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser