Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rena säd efter trösk  (läst 3400 gånger)

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
rena säd efter trösk
« skrivet: 18 okt-16 kl 16:39 »
Hur går man till väga om man vill rensa säd av korn och råg utan maskiner, vad behöver man försiktar vilka storlekar och hur finrensat måste det vara för att mala mjöl av.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

knutte55

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: rena säd efter trösk
« Svar #1 skrivet: 18 okt-16 kl 18:20 »
Hej
Jag brukar , en dag när det blåser "lagom" . ta en halv hink åt gången som jag hällen i en annan hink .Så upprepar jag proceduren til jag tycker det ser rent ut .Får plocka lite grövre skräp emellanåt men det funkar !

knutte55

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: rena säd efter trösk
« Svar #2 skrivet: 18 okt-16 kl 18:23 »
Glömde säga att först risslar jag trösket genom locket från en gammal fotogenkamin , det har passande maskstorlek  :)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: rena säd efter trösk
« Svar #3 skrivet: 19 okt-16 kl 08:50 »
Det finns ju gamla handvevade dryftmaskiner överallt och de blir ofta till skrot numera.

Före dryftmaskinerna uppfanns kastade man säden med en skovel tvärs över loggolvet. Den bästa säden som var tyngst flög längst medan agnar och boss föll ned först och gick enkelt att sopa ned i agnhuset genom luckorna i loggolvet.
Då man hade kastat säden några gånger lär man ha gjort någonting med en låg träbunke som kallades för dryfto men hur det exakt gick till vet jag inte. Allt det där var ju långt före min tid.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: rena säd efter trösk
« Svar #4 skrivet: 23 okt-16 kl 12:15 »
Glömde säga att först risslar jag trösket genom locket från en gammal fotogenkamin , det har passande maskstorlek  :)

Jag har också ett sånt lock eller galler. Det har avlånga (rektangulära) hål, vilket passar sädeskärnorna bättre än fyrkantiga (kvadratiska). Det är bra som översåll om man har ett sånt. (Översållet tar bort grövre skräp, t.ex. stjälkbitar.) Annars duger annan form på hålen också. Metallnät går bra.

Det kan också vara bra att ha ett undersåll som släpper igenom små ogräsfrön. Men det mesta får man bort med hjälp av vinden och två hinkar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 5 användare
Tur-Johan, Be, skräptanten, Efwa, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser