Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!  (läst 4104 gånger)

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
Har precis fått veta att vi har 389mikrogram Uran i vårat dricksvatten och är väldigt oroad över detta. Väldigt svårt att hitta ett filter som verkligen klarar detta. Alla säger olika, har pratat med alla vattenreningsföretag jag kunnat hitta i Sverige.
Skulle vara väldigt tacksam om någon med liknade erfarenhet kan ge lite tips?
Tack på förhand!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #1 skrivet: 29 sep-16 kl 14:13 »
Uran är ju främst ett problem för borrade brunnar, det kanske skulle gå att gräva en brunn (kostar inte mycket) och sedan ev "ta de mikrobiella problem" som en grävd brunn kan ha?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #2 skrivet: 29 sep-16 kl 15:33 »
Det här med uran i dricksvatten har varit upp i tidigare trådar här på forumet. I samband med det läste jag på en del hos bl a livsmedelsverket och SGU. Av allt att döma, och en del av de mer seriösa vattenreningsföretagen (dvs långt ifrån alla sådana som härjar på den svenska marknaden, det finns många rena bondfångare också) håller med om det, så beror det på hur resten av vattenkemin ser ut (hårdhet, pH-värde, eventuell annan metallförekomst osv), om ett givet filter även klarar att ta hand om uran. Man kan alltså inte peka med hela handen och rekommendera ett visst filter som löser uranproblemen i alla slags vatten.

Om du bor på en ort där det är vanligt med uran i brunnsvatten, och om din kommuns politiska ledning har bestämt att miljökontoret ska hjälpa brunnsägare med goda råd, så kan det vara idé att kolla om det finns någon kompetens där också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #3 skrivet: 29 sep-16 kl 17:15 »
Jag har sannolikt sådana halter av uran i vattnet (har radon) att det vore idé att filtrera bort det, men har inte tagit tag i det hela än. Har en hel del kalk och mangan i vattnet med (betydligt högre halte, men det är ju inte samma drag i det). Tänker helt enkelt lufta vattnet och låta det då syresatta vattnet som blivit avgasat på en del radon gå vidare in i en större hydrofor så att kalk/mangan som då fälls ut av syresättningen (uran medfälls till viss del) sedimentera. Relativt billig och enkel lösning som kraftigt reducerar problemen.

Finns en firma som säljer färdiga lösningar till rimliga priser, men de får nog inte sälja till mig ;D

http://www.europevattenrening.com/e-handel1.html?s=product&c=lb-for-hydropress-832&p=luftningspaket-lb-7-2216

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #4 skrivet: 29 sep-16 kl 22:18 »
Har inte vattenreningsföretaget i Lindesberg något bra filter heller?
http://www.aquasystem.se/

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #5 skrivet: 30 sep-16 kl 08:04 »
Har inte vattenreningsföretaget i Lindesberg något bra filter heller?
http://www.aquasystem.se/


Det är mycket möjligt, men som tidigare sagt i tråden är det omöjligt att avgöra om en viss typ av filter kommer att fungera utan att veta mer om vad vattnet från just den här brunnen har för andra kemiska egenskaper.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #6 skrivet: 30 sep-16 kl 10:30 »
Ja, de andra parametrarna spelar roll så lägg gärna fram dem så vi ser vad för vatten du har.

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #7 skrivet: 30 sep-16 kl 18:28 »
Tack för alla tips hittills!
Vattenanalysen visar på bra vatten för övrigt, järn och mangan ligger lågt. hårdheten lite hög kanske(11,1) ph7,6 CODMn (humus) lite högt kanske på5,22. Sen radon på 1180 och Uran på 389.
Hur bifogar man en bild? skulle kunna bifoga hela analysen..
Har ej pratat med Aqua system men det ska jag absolut göra!
Håller även på att undersöka kvaliteten på en äldre grävd brunn som redan finns på gården.
 Väldigt lite vatten i den bara, ca1,5 kubik men det kanske rinner till snabbt när jag tömmer den? får hoppas på det.
 Finns två ljupborrade till men misstänker att det lär vara hög Uranhalt i dem med.


Alva Bidrottning

  • Inlägg: 2
  • Allting har en spricka - så kommer ljuset in
    • Dalarna
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #8 skrivet: 30 sep-16 kl 18:41 »
Detta mikrospiralfilter ska ta 98,4 % av uran enligt tester. De har olika patroner för hårt resp. mjukt vatten. http://www.naturligvattenrening.se/contents/sv/d5.html

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #9 skrivet: 30 sep-16 kl 18:52 »
Detta mikrospiralfilter ska ta 98,4 % av uran enligt tester. De har olika patroner för hårt resp. mjukt vatten. http://www.naturligvattenrening.se/contents/sv/d5.html


Har läst en del om det filtret men lite osäker eftersom ingen annan säljer det utan alla verkar föredra jonbytarfilter.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #10 skrivet: 30 sep-16 kl 20:15 »
Om du ska bifoga en bild, så klicka på plustecknet vid "Bilagor och andra tillval" under textrutan för att skriva meddelande. Bildfilen får vara max 192 kB.

Och det finns, som sagt, stor anledning att se upp för bondfångare och oseriösa firmor i vattenreningsbranschen.

När det gäller att ange mätvärden och halter av olika ämnen i vatten, så var noga med att skriva ut enheterna fullständigt inklusive prefix. Det är ju t ex rätt stor skillnad om det är 389 ug/l eller 389 ug/ml .

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #11 skrivet: 30 sep-16 kl 20:30 »
Tack Torbjorn!
« Senast ändrad: 30 sep-16 kl 22:15 av Cees »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #12 skrivet: 30 sep-16 kl 23:07 »
Tycker det ser ut som ett bra vatten att behandla med luftning/utfällning. Det är också den billigaste metoden med minst underhåll. Givetvis kan du få bort mer uran med jonbytare, men du behöver få bort radonet också. Vet inte riktigt, men du borde bli av med 90% av uranet i alla fall genom enkel medfällning efter luftning (där säkert 90% av radonet försvinner) och då är du nere på rimliga nivåer.

COD tyder på att du har lite inläckage av ytvatten.

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #13 skrivet: 01 okt-16 kl 10:43 »
Tycker det ser ut som ett bra vatten att behandla med luftning/utfällning. Det är också den billigaste metoden med minst underhåll. Givetvis kan du få bort mer uran med jonbytare, men du behöver få bort radonet också. Vet inte riktigt, men du borde bli av med 90% av uranet i alla fall genom enkel medfällning efter luftning (där säkert 90% av radonet försvinner) och då är du nere på rimliga nivåer.

COD tyder på att du har lite inläckage av ytvatten.

Radon har jag förstått att man kan lufta bort med en Radonett som verkar vara den vanligaste lösningen. Men kan man verkligen lufta bort Uran? 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #14 skrivet: 02 okt-16 kl 09:32 »
Nej, men när du syresätter det syrefattiga grundvattnet så får du en utfällning av kalk och liknande i vattnet. Det blir alltså små partiklar som fastnar på varandra och blir så stora att de faller till botten. Även ämnen som har relativt låga halter, som uran i det här fallet, fastnar på dessa partiklar och faller med till botten. Hade du haft ett mjukare vatten hade det inte fungerat lika bra.

Radonett är väl det dyra alternativet som jobbar på samma sätt, men jag är dåligt inläst på vad som finns på marknaden.

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #15 skrivet: 02 okt-16 kl 10:29 »
ok, låter väldigt intressant. kan detta även ske i en hydrofor där vattnet kommer i kontakt med luft? har jag isf ett lager Uran i botten på min hydrofor? Inget jag har lust att städa ur isf ;)
Ska forska vidare lite på detta, betydligt billigare med en syreaktivator än en radonett plus radon och kalk filter.

Fler som har erfarenhet kring detta??


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #16 skrivet: 02 okt-16 kl 10:40 »
Vattnet blir inte mycket luftat i en hydrofor eftersom det bara är vattenytan som kommer i kontakt med luft. Det bör vara någon anordning som blandar luft med vattnet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #17 skrivet: 02 okt-16 kl 13:10 »
Luften har ju som sagt låg löslighet i vatten vilket gör att vi kan ha en vanlig hydrofor utan att behöva fylla på luft så ofta.

Den vanliga hydroforen, om den är tillräckligt stor, fungerar som en sedimentationstank. Så i bottenslammet finns uran. Där finns också en del bly och polonium eftersom radon har en halveringstid på 4 dagar vilket gör att hydrofor med uppehållstid 4 dygn faktiskt halverar radonhalten helt automatiskt :)

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #18 skrivet: 02 okt-16 kl 13:30 »
OK intressant!  Om hydrofor tanken inte är tömd och rengjord på väldigt länge, kan det påverka vattenprovet något?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #19 skrivet: 02 okt-16 kl 14:55 »
Om du spolar kraftigt så att det virvlar upp så kan det ju ge en ökning, men oftast är det just den här uppehållstidseffekten på radon som kan ändra analysen. Om du spolar så mycket att du faktiskt tömmer volymen du har stående och dessutom skickar provet så det analyseras dagen därpå så får du det högsta radonvärdet för ditt vatten. Sedan har du också olika sprickor i ditt berg vilket kan ge en högre halt då det är låg grundvattennivå.

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #20 skrivet: 02 okt-16 kl 20:28 »
Ja väldigt torrt har det ju varit denna sensommar och höst, gått åt mycket vatten till våra grönsaker så jag tror vattnet står ovanligt lågt i brunn. Man hoppas ju att det är tillfälligt höga värden då jag har använt vattnet i ca 2,5 år :(  All mat vi odlat dessutom och vattnat med detta vatten, törs man äta det?

Jag är väldigt tacksam för alla råd!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #21 skrivet: 02 okt-16 kl 21:29 »
Det är ju inte kul med radioaktiva ämnen och gränsvärden har ofta en grund (även om t ex gränsvärdet för radon är lite konstigt, 100 för större anläggningar och 1000 för enskilda), men jag skulle inte vara så orolig. Det värsta skulle jag tro är att man kan få rätt höga doser när man duschar och frigör mycket radon som man sedan andas in. Jämför man med gamlingar som bott i trakten och faktiskt blivit gamla så är det också ett beteende som inte de hade, att duscha varje dag.

SV: Erfarenheter av höga halter Uran i dricksvatten sökes!
« Svar #22 skrivet: 01 dec-17 kl 16:36 »
Hur gick det för dig? Har lite höga värden uran med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 2 användare
fri, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser