Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobbande myskhona  (läst 716 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Mobbande myskhona
« skrivet: 25 sep-16 kl 21:28 »
Hej!

För ett par månader sedan ruvade två av våra myskankor. En av dem snodde nästan alla ägg från den andra, och kläckte fram 23 ällingar. Den andra fick bara 1 "dödfött" ägg. Vi hade även en tredje hona som inte ruvade.

Nu till problemet: Ankan med det dödfödda ägget mobbar ankan som inte ruvade. Hon jagar den och biter den så ofta att den mobbade ankan undviker att gå in i ankgården efter att de varit ute.

Det var ingen sådan mobbning innan ruvningen, och jag trodde den skulle gå över efter att modersinstinkterna avtagit. Men nu är ungarna 8 veckor gamla och mobbningen fortgår.

Är sugen på att äta upp mobbaren. Bör jag ta bort henne, eller ska jag vänta lite till?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser