Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken är yngsta slaktålder för myskankor?  (läst 4489 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vilken är yngsta slaktålder för myskankor?
« skrivet: 22 sep-16 kl 09:16 »
Ingen vill köpa våra 22 myskällingar, så det är väl bara att krypa till korset och äta upp dem. Men när är lägsta rekommenderade ålder för slakt? Jag har googlat med blir inte klokare, det enda jag hittar är att de är goda att slakta även som gamla, men det är inte riktigt relevant här.

Jag läste att 10 veckor är den optimala åldern för vanliga ankor, men jag läste också att myskankor växer mycket långsammare. Och även om vi är sjukt imponerade över den nästan makalösa takt i vilken de har vuxit, så är de långt från fullvuxna.

Självklart förstår jag att man kan slakta dem från att de är nykläckta (fan, folk äter ju sparvar), men jag tänkte om det finns några allmäna riktlinjer. Vårt ankhus är anpassat för max 6 ankor och vi börjar bli trötta på att plocka 2 kg bajs per dag, så det vore bra om man kunde göra det ganska snart...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken är yngsta slaktålder för myskankor?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-16 kl 10:49 »
Det där med slakt av fågel hänger ju lite ihop med att de inte skall hålla på och sätta fjädrar när man slaktar dem, just för att plockningsresultatet blir dåligt. Sedan finns det ju en ekonomisk syn på det, att när tillväxten stannar av så är det dags, men i våra fall är det oftast något annat som är viktigare än att optimera vinsten.

Här blir de oftast onödigt gamla ur ekonomiskt perspektiv ;D Ungtuppar har hamnat i grytan i förtid men ännu ej någon anka.

Slakta en anka och se om du är nöjd med köttansättningen. Du får förmodligen en mer neutral smak och mörare kött.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vilken är yngsta slaktålder för myskankor?
« Svar #2 skrivet: 22 sep-16 kl 14:51 »
Tack för svaret! Ja, våra 8 veckor gamla ällingar är väl ändå i storlek som små/medelstora höns nu, så jag känner inte riktigt att argumentet "för lite kött för att det ska vara värt besväret" går att applicera. Vi har en älling som verkar ha problem med ena ögat, vi kan ju taga den av daga och se hur det går!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilken är yngsta slaktålder för myskankor?
« Svar #3 skrivet: 22 sep-16 kl 15:18 »
Slakt brukar ske vid 16 eller 20v. Men har du några som se stora ut så plocka bort dem först..så får de andra möjlighet att växa ett tag till.. myskanka har gott kött..
Fjäderfän och kaniner

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vilken är yngsta slaktålder för myskankor?
« Svar #4 skrivet: 22 sep-16 kl 19:18 »
Slakt brukar ske vid 16 eller 20v. Men har du några som se stora ut så plocka bort dem först..så får de andra möjlighet att växa ett tag till.. myskanka har gott kött..

Okej! Är det drakarna som brukar bli stora först? Vi har tydlig storleksskillnad på ungarna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken är yngsta slaktålder för myskankor?
« Svar #5 skrivet: 22 sep-16 kl 22:06 »
Japp, och kraftiga fötter.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vilken är yngsta slaktålder för myskankor?
« Svar #6 skrivet: 23 sep-16 kl 09:00 »
Japp, och kraftiga fötter.

Då slår man ju två flugor i en smäll om man börjar döda av dem: Får mer kött än om man dödar honorna, och blir av med de mest svårsålda av ankorna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken är yngsta slaktålder för myskankor?
« Svar #7 skrivet: 23 sep-16 kl 11:09 »
Japp, men du könsdiskriminerar dem. De kan bli kränkta...

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vilken är yngsta slaktålder för myskankor?
« Svar #8 skrivet: 23 sep-16 kl 13:42 »
Japp, men du könsdiskriminerar dem. De kan bli kränkta...

De anklagar mig redan för att vara rasist efter att ha väljt myskankor över vanliga ankor, så jag är van...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
GE202, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser