Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänningarnas tragedi  (läst 9620 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Allmänningarnas tragedi
« Svar #100 skrivet: 31 okt-16 kl 09:09 »
Målsättningen med varje försök att rädda fiskstammen kommer oundvikligen leda till sämre förutsättningar att driva kommersiellt fiske på kort sikt. Det kommer också att leda till högre priser på fisk på kort sikt. På lång sikt däremot så är målet det motsatta. Det som är så svårt rent politiskt att få en yrkesfiskare idag att förstå att han måste lägga ner sitt fiske idag för att det skall finnas fisk kvar till hans barn eller barnbarn. Vi säger gärna att våra barn är det viktigaste. Men, det är politikerna som skall ordna det för dem. Så fort det finns en konflikt med hur vi vill leva idag så är det stopp. Min far sa alltid: hellre äter jag själv, än jag ser mina barn svälta. Ett roligt citat som faktiskt beskriver vårt förhållande till nu och sen, till oss själva och våra barn på ett bra sätt.

Lösningen som Bo förespråkar är riktigt bra egentligen om man tittar på hur en marknad fungerar. Det artificiellt uppehålla priset på slutprodukten tenderar dessutom att kunna ge högre marginaler åt producenten för bristvaror. Alltså i detta fallet fiskaren. Så långt allt gott.

Problemet är bara att få till effektiva kontrollmetoder. Eller....inte problemet utan omöjlighet. Det finns ett incitament att underrapportera de dyrare/hotade arterna och slänga tillbaka de billigare/ej hotade arterna. Dvs tvärtom mot vad man gör idag.  Med tanke på fiskeri näringen natur är kontroll för 100 % regelefterlevnad fullständigt omöjlig. Då gillar jag Ålands exempel mer, där kontrollen både är enkel och effektiv.

Mvh
Magnus

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Allmänningarnas tragedi
« Svar #101 skrivet: 31 okt-16 kl 09:30 »
Var kan man läsa om Ålands kontrollsystem?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Allmänningarnas tragedi
« Svar #102 skrivet: 31 okt-16 kl 09:46 »
Jag hittar inget med relevans för saken i Ålands regler för fisket.

Mina idéer om effektiv kontroll handlar om krav på webbkameror och bokföring utan dröjesmål i internetdagbok om vad som pågår, så att alla andra som fiskar lätt kan avgöra om det fuskas.


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Allmänningarnas tragedi
« Svar #103 skrivet: 31 okt-16 kl 10:28 »
Du efterfrågar någon form av angiverisystem?

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Allmänningarnas tragedi
« Svar #104 skrivet: 31 okt-16 kl 10:36 »
Allmänhetens engagemang kan inte väljas bort, - utan det skulle lagens väktare inte ha en chans.

Det går ju inte att räkna med, om reglerna menas vara rättsvidriga och de som menar det om den ordning jag föreslår, skall vara välkomna att beskriva en bättre.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Allmänningarnas tragedi
« Svar #105 skrivet: 31 okt-16 kl 13:07 »
Jo men du menar att "andra" fiskeföretag ska ha möjlighet att sitta och titta på vad andra företag gör och vilka volymer de anmäler.

Jag tycker att det är fel om privata aktörer ska bedriva sånt som bör behandlas av en myndighet.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Allmänningarnas tragedi
« Svar #106 skrivet: 31 okt-16 kl 13:22 »
Alla skall kunna följa med vad som pågår genom att klicka sig fram mellan båtarna på nätet.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Allmänningarnas tragedi
« Svar #107 skrivet: 31 okt-16 kl 14:53 »
Var kan man läsa om Ålands kontrollsystem?

Det nämndes tidigare i denna tråden. Inte hur man kontrollerar det utan väl hur man begränsar det. Det jag sade var att kontrollen är mycket enklare på en sådan begränsning än den Bo förespråkar.

Mvh
Magnus

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Allmänningarnas tragedi
« Svar #108 skrivet: 31 okt-16 kl 16:42 »
Ålands regler kan bara handla om skärgårdsfisket. - Sport- och fritidsfiskets rättigheter och fastighetsägarnas. - Det finns inte beskrivet i denna tråd.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Allmänningarnas tragedi
« Svar #109 skrivet: 31 okt-16 kl 18:17 »
Ålands regler kan bara handla om skärgårdsfisket. - Sport- och fritidsfiskets rättigheter och fastighetsägarnas. - Det finns inte beskrivet i denna tråd.

Tack för rättningen....Färöarna var det som nämndes tidigare i tråden. Inte Åland. Det var det systemet jag tänkte på.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser