Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga eget hönshus av naturliga material  (läst 3220 gånger)

lara-li

  • Inlägg: 23
    • Södermanland
Bygga eget hönshus av naturliga material
« skrivet: 16 sep-16 kl 08:31 »
Jag ska bygga ett hönshus och funderar på vilka material som är bäst att använda sig av.

Jag har tänkt att använda mig utav lastpallar och sedan sätta plankor på utsidan.
Har tänkt höja upp från marken för att minska råttrisken. Har tänkt lägga lastpallar även som botten och plank ovanpå. Har plåttak men självklart ska jag isolera inifrån.

Jag vill försöka använda mig av så mycket naturligt material som möjligt. Det jag funderar på är:

- vad är bäst som golv till hönsen? Och isolering underifrån? Vill helst inte använda mig utav betong då jag inte har kunskap inom det området. Hört att torv är bra under halm som isolering? Men det kanske inte stämmer?

- vad kan jag använda mig av för isolering i väggar och tak? Hört om lera, halm och gran. Men hur fungerar det vid vintertid? Bor i Sörmland.

Andra tips mottages också :)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bygga eget hönshus av naturliga material
« Svar #1 skrivet: 16 sep-16 kl 09:25 »
Tänk på att det ska bo djur i huset, det innebär ju också att det ska bli någon form av kvalité i byggandet och inte bla bla.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bygga eget hönshus av naturliga material
« Svar #2 skrivet: 16 sep-16 kl 09:33 »
Är lastpallar "naturligt material"?
Brukar inte klossarna vara gjorda av någon kombination av spån o lim?

Nja de där med att laborera fram djurens bostad kan man kanske göra med en början på sommarboende men ska man riskera vinterbostaden så är man fel ute. Anser jag.

Isolering, inte jätteviktigt men att det är dragfritt. Men god ventilation är bra.
Men skillnaden mellan dragigt och välisolerat kan vara en knepig frågeställning.
« Senast ändrad: 16 sep-16 kl 09:46 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

lara-li

  • Inlägg: 23
    • Södermanland
SV: Bygga eget hönshus av naturliga material
« Svar #3 skrivet: 16 sep-16 kl 10:02 »
vill använda mig av så mycket naturligt material som det går, OM det går. Tänkte mer där med isolering osv. Men det är om möjligheterna finns.

Har ju tänkt bygga ett hus som ä bra för höns och frågar därför här eftersom det brukar finnas bra råd och tips.
Men om min tanke inte fungerar mottar jag även andra bra sätt att bygga hönshus och vad man ska tänka på.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bygga eget hönshus av naturliga material
« Svar #4 skrivet: 16 sep-16 kl 10:07 »
Jag tänker mest att olika typer av naturlig isolering kan bli den perfekta flerfamiljsbostaden för löss, loppor o annat fyle...

Det är aldrig för sent att ge upp.

lara-li

  • Inlägg: 23
    • Södermanland
SV: Bygga eget hönshus av naturliga material
« Svar #5 skrivet: 16 sep-16 kl 10:12 »
Tack för svar det tänkte jag inte på! Får nog använda mig utav vanlig isolering :)
Vad är bäst att använda sig utav för insida som vägg? Och insida av tak. Plank är ju inte bra vad jag hört pga ohyra invändigt. Nån slags skiva av något slag?

Är rockwool (stavning?) bra som isolering?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bygga eget hönshus av naturliga material
« Svar #6 skrivet: 16 sep-16 kl 10:30 »
Jag vet inte hur det är med tex halm...men jag kan ju ana.

Har själv spånskivor och plankgolv i mitt gamla hundhus som nu är hönshus. Inte perfekt men det duger i väntan på att bygga nytt.

Jag har isolering i golvet och ibland blir det ju blött men jag hoppas det torkar o luftar underifrån..
Det är aldrig för sent att ge upp.

freud

  • Inlägg: 16
    • Finland
SV: Bygga eget hönshus av naturliga material
« Svar #7 skrivet: 16 sep-16 kl 11:08 »
Vi har gipsskivor, hönsen har kommit på att man kan äta dem. Sysselsätter sig ibland med att dra av pappret och hacka i sig gipsen speciellt runt fönster och i hörn.
Så spån eller fanerskivor är nog bättre.

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Bygga eget hönshus av naturliga material
« Svar #8 skrivet: 21 sep-16 kl 22:51 »
Vi har vattentäta plywood med tätning i sprickor så vi kan skölja ur hönshuset helt vid vår och vinterstädning. Vi har även vanlig isolering i väggar och tak och en typ av vattentåliga isoleringsskivor under golvet.

Mitt hönshus är väldigt litet då vi bor i villa, och bara får ha 7 hönor, så vi kostade på oss det som i längden blir lättast att ta hand om.  ::)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Bygga eget hönshus av naturliga material
« Svar #9 skrivet: 22 sep-16 kl 08:17 »
Vad har du tänkt som golv?
Att inte ha betonggolv alls, kommer innebära ett merarbete vid utgödsling.
Grepen kommer att fastna i jordgolvet, om du väljer det.
Plankgolv-ruttnar.

Betong är inte så svårt när man inte behöver vara petnoga som i te x ett bostadshus eller garage osv.
Sök på nätet och läs på påsen.

Halm, torv osv är rena fröjden för möss och annat småkryp!
Det är så gott som omöjligt att hålla dem borta!

Isolering är inte helt nödvändigt, beroende på var man bor såklart.
Mitt hönshus är en fd vedbod med grova väggplank och ingen isolering.
Tak- sluttande mot lagårdsväggen och enkelt plåttak
Betonggolv.
Lättstädat utom just runt en stenbumling som sticker upp ca 5 cm, den gick inte att få bort innan vi la betongen.
Här har varit ner till -27 grader som kallast och alla hönsen överlevt.
Det viktigaste vid kyla är flytande vatten och mycket mat såklart!!

Häng en värmelampa över vattenkärlet, eller köp en platta gjord för vattenautomater till höns.
Höns är inte superkänsliga för vare sig kyla eller drag.
Här står luckorna öppna året om, och inte är det särskilt tätt på väggarna heller.
Vad jag vet har inte en enda höna dött pga det under mina dryga 20 år med höns.
Har haft inspektion och allt var ok.
Bor på min lilla gård med min stora familj!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser