Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom lägger inga ägg?! Vad är fel?  (läst 6540 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Dom lägger inga ägg?! Vad är fel?
« Svar #20 skrivet: 08 sep-16 kl 22:31 »
Bra, nu vet du säkert. Det är det enda vettiga att göra för att slippa en massa magiska spekulationer om vad det kan vara. Oftast är förklaringen mycket enkel, men här på forumet när det gäller höns så kan allt, tro mig allt ... hända som sällan händer. Har det hänt en gång hos någon så kommer det upp som om det alltid hände alla.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dom lägger inga ägg?! Vad är fel?
« Svar #21 skrivet: 09 sep-16 kl 09:24 »
Är du SÄKER på att de äldre hönorna  bara är två år? Det verkar väldigt onormalt att de inte värpt på så länge, pauser brukar bara vara ett par veckor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Dom lägger inga ägg?! Vad är fel?
« Svar #22 skrivet: 09 sep-16 kl 11:35 »
Då skulle jag göra en förändring i deras foder.

Ta bort värpfodret och ge bara Havre och vatten och dina ev matrester och håll dem inne större delen av dagen och släpp bara ut dem sent på eftermiddagen så de är ute ett par timmar högst  låt vara så i 1,5-2 veckor sen tar du bort havren och ger dom värpfoder och låter de gå ut som vanligt igen.

Vad är det för foder? det är inte så att ditt värpfoder blivit dåligt med tiden, eller köper du nytt vartefter det tar slut?

Klickedi

  • Inlägg: 13
    • Västerbotten
SV: Dom lägger inga ägg?! Vad är fel?
« Svar #23 skrivet: 09 sep-16 kl 14:38 »
helt säker är jag inte, men dom jag köpte dom av sa att de var det och att dom värpt nästan hela vintern.
Men även om dom är lite äldre typ 4 år så borde de ändå inte slutat än va?

Jag köper samma foder som förra ägaren använde, kommer inte ihåg vilket märke det var. Men de har även ätit en påse värpfoder från granngården. Jag bunkrar inget och köper allt eftersom.
Vad tror du händer om jag gör så?
ärligt så känner jag inte så mkt för att göra så eftersom de snart är vinter o dom kommer va instängda mycket ändå. Fast samtidigt om det skulle ge dom en boost o komma igång kanske det är värt det.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dom lägger inga ägg?! Vad är fel?
« Svar #24 skrivet: 09 sep-16 kl 15:08 »
Fast vid det här laget är det ganska naturligt  för hönor att börja trappa ner och rugga, så det är nog inte så lätt att "flusha" dem så som permission beskrev. Då får man trixa med dagslängden. Men du har ju yngre hönor,  de bör komma igång att värpa snart. 
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Klickedi

  • Inlägg: 13
    • Västerbotten
SV: Dom lägger inga ägg?! Vad är fel?
« Svar #25 skrivet: 10 sep-16 kl 17:58 »
Ja,  nä jag får nog så snällt fortsätta vänta o se vad som händer. Till våren kommer det nog ägg iallafall för det är 5 hönor som alla borde kommit igång tills dess 😀 och de andra 5 får vi se vad jag gör med ifall de inte vill då Heller.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Dom lägger inga ägg?! Vad är fel?
« Svar #26 skrivet: 10 sep-16 kl 18:07 »
Jag har stopp i fabriken på alla hönor just nu...vet inte vad dom pysslar med men det är bara att vänta ut dom.

Så tålamod..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, alternaiv, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser