Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten utan el  (läst 11513 gånger)

GårdsEken

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Vatten utan el
« skrivet: 04 sep-16 kl 11:34 »
Jag har tagit över ett torp långt ute på vischan med målet att bli självförsörjande. Jag vill dock inte vara beroende av el så jag behöver hitta ett sätt att få vatten både till hushållet och till bevattning som inte kräver en elektrisk pump. Det finns tre brunnar på gården:

Brunn 1: 100 meter djup borrad brunn. När jag vattnade som mest i somras och när det var som torrast var vattennivån -45 meter. Det är där jag får mitt nuvarande vatten ifrån. Finns det något icke elektriskt sätt att få upp vatten ur så djup brunn?

Brunn 2: Okänt djupt borrad brunn, vattennivå -17 meter. Här tappades ett oljigt verktyg ner för 25 år sedan. Kan det verkligen vara så illa, det var alltså inte en oljedunk utan lite smörjolja på ett verktyg, borde inte de vattnet vara drickbart eller åtminstone fungera för att bevattna växter? Vad skulle det effektivaste sättet vara att få upp vattnet ur brunnen manuellt? Båda borrade brunnar är cirka 10 cm i diameter.

Brunn 3: En grävd brunn som övergivits för många årtionden sedan. Man ser att det går ett vattenåder där eftersom gräset är grönt längs med trotts att det är gult vid sidan av. Problemet är att cirka 10 meter från där jag tänkte gräva brunnen ligger en hund begraven bokstavligt talat. En cirka 30 kg tung Labrador begravdes där 2013. Är det kört även på lång sikt att få dricksvatten ur där? Kan man använda vattnet till bevattning även om det är lite väl nära labradoren? Hur lång tid tar det för hunden att ruttna bort? Hunden ska ligga på cirka en halvmeters djup.   

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vatten utan el
« Svar #1 skrivet: 04 sep-16 kl 13:27 »
Det tappade verktyget borde vara neutraliserat för länge sedan. Pumpa brunnen tom och låt sedan vattnet komma tillbaka så du kan pumpa upp och smaka.

Den grävda brunnen, ligger den på helt plan mark? Om det sluttar lite, vilken sida ligger då hunden på? Det kan ju vara så att eventuell kontaminering rinner bort från brunnen.

Men hur som helst, jag vet inte hur du skall få upp vatten från en borrad brunn utan el.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vatten utan el
« Svar #2 skrivet: 04 sep-16 kl 13:51 »
Brunn 2 är väl bara att låta analysera vattnet utifrån din frågeställning och angående brunn 3 så är väl det bästa att gräva bort den döda hunden och därefter analysera vattnet där, en grävd brunn brukar det ju gå att få vatten ur genom att handpumpa upp det, en borrad brunn blir det nog värre med.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vatten utan el
« Svar #3 skrivet: 04 sep-16 kl 14:12 »
Kanske ett alternativ, för att få upp vatten ur de borrade brunnarna, är att skapa egenproducerad el för att driva "vanliga" pumpar och få upp tryck i en hydropress/hydrofor.

Egen el kan man få via solceller, mindre vindkraftverk, eller (bensin/diesel/traktor-)generator som körs med lämpliga mellanrum för att fylla t.ex. en lagom mängd IBC-tankar eller liknande.

Det finns också små bensindrivna vattenpumpar, men dessa har inte tillräcklig lyfthöjd för borrade brunnar.

På så sätt kan man vara fri från anslutning till elnätet, men ändå få el för att pumpa vatten från de borrade brunnarna.

Lite el vill man nog ha ändå efter ett tag, om inte annat för att ladda batterier till mobiltelefon, kunna köra en dator eller surfplatta, driva en router så att man kan ha kontakt med internet via telefon/dator (om man inte har strålande mobilkontakt förstås, det har man inte alltid på landet), och så brukar det vara svårt att få till tvätt av kläder utan att jobba ihjäl sig utan tvättmaskin.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vatten utan el
« Svar #4 skrivet: 04 sep-16 kl 15:34 »
Vindpump, fungerar som en gammaldags handpump men vinden/propellern pumar. jag har en stående på grannens mark slutade fungera för trettio år sedan.
fortfarande vanliga i Australien

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vatten utan el
« Svar #5 skrivet: 04 sep-16 kl 17:12 »
Du kan inte suga upp vatten mer än ca 9 meter på grund av atmosfärstrycket, så man måste använda en pump som tar det i etapper om man inte kan ha botten pump.
Förr fans det mekaniska pumpar med en mycket lång axel men tror inte de gjordes här efter 1940 talet.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vatten utan el
« Svar #6 skrivet: 05 sep-16 kl 00:03 »
Ja, de handpumpar jag stött på har varit med pumpdelen i botten och rör  med dragstång upp till hävarmen (den synliga delen). Då är det bara att skarva på rör och stång till dess man kommit till vettigt djup. Men det blir tungt att pumpa om man skall riktigt djupt, kanske läge att se om det finns någon modern variant utan järnstång. Vattentrycket kan man inte göra något åt, men man behöver ju inte häva ett antal kilo järnstång i onödan. Sedan spelar kolvdiametern på pumpdelen roll också. Stor kolv = stort flöde, men också tungt att pumpa från djupet.

Här är en gammal variant  http://www.leijonpumpen.se/

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vatten utan el
« Svar #7 skrivet: 05 sep-16 kl 09:36 »
Ja vi ersatte vår gamla handpump som funkade dåligt med en Leijonpump för 12 år sedan.  Den  har fungerat utmärkt.  vi trodde brunnen var grävd, p g a att det var en handpump där, men när nya pumpen skulle i så visade det sig att det var en borrad brunn.  Från 1960-talet.  Vet ej hur långt ner till vattnet.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Vatten utan el
« Svar #8 skrivet: 05 sep-16 kl 13:35 »
Hunden är nog borta sen länge, halv meter är inte mycket.

Håller med övriga; börja med att pumpa ur brunnarna 2 och 3 helt, låt de sedan återfyllas, upprepa en gång till och ta sedan ett vattenprov i dessa brunnar.

Är vattnet tjänligt så kan du ha en vanlig handpump till brunn 3.
Borrorna är svårare att tömma för handkraft. Lejonpumpen går ner till 39 meter men ditt vatten verkar ligga djupare vid lågvatten. Mest driftsäkra vore nog en mekanisk vindkraftdriven pump modell "amerikansk prärie". Men såna är nog inte billiga. Mer tekniskt komplicerat men lättare att få tag på vore solceller, batterianläggning och pump för djupborra. Även detta ganska dyrt och svårt att underhålla själv.
Brunn 3 är nog säkraste kortet ur ett beredskapsperspektiv.
Spola och ta vattenprov.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vatten utan el
« Svar #9 skrivet: 05 sep-16 kl 15:38 »
Det finns pumpar för djupa hål, t ex den här  http://www.apexinternational.in/extra-deep-well-hand-pump-352302.html

Finns säkert någon i Sverige också.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vatten utan el
« Svar #10 skrivet: 05 sep-16 kl 15:54 »
Det är ju den borrade brunnen du skall ha som alltid kommer att ha känligt dricksvatten. De andra brunnarna kan du koppla bort.

Till den behöver du en pump och ca 1 hk (ca 750W) motor. Det kan du lösa på flera sätt och vara oberoende.

1. Elverk som driver pumpen till vatten typ 1 kubik som du sedan kan tappa ifrån.

2. Pump med solceller, batterier och inverter. Du kör bara för att pumpa upp vatten till en 1 kubik tank.

Du kan givetvis ha båda anläggningarna, eller bör ha det. Men för att komma igång så behövs en pump och ett motsvarande elverk. Du kommer ändå att behöva el till vertyg mm, så ett elverk är behövligt.

Behöver du mera vatten tankar du två kubik i stället och ser till att de står frostfritt även vintertid.
Det kanske räcker med att ha en kubik på vintern och låta den andra vara tom vintertid.

Det behövs sedan inte mycket el för att ha en liten tryckvattenpump från kubik tanken till en kran, dusch etc.

Men att få vatten att fungera som "vanligt" med hydrofor och tryckventil och pump till brunn kan du glömma. Då går det åt resurser så att du lika gärna kan ansluta el.


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vatten utan el
« Svar #11 skrivet: 05 sep-16 kl 16:36 »
Det är ju den borrade brunnen du skall ha som alltid kommer att ha känligt dricksvatten. De andra brunnarna kan du koppla bort.
...


Det är inte säkert att vattenkvalitén är bra bara för att brunnen är djupborrad, det kan vara annat som är farligt, åtminstone på sikt.
http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/egen-brunn/rad-om-egen-brunn/broschyr-skot-om-din-brunn-20-sid-a4-final.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vatten utan el
« Svar #12 skrivet: 05 sep-16 kl 17:37 »
Men de två andra är farligare. Hur känligt vatten man har får man genom kommunens vattenanalys.

Borrade brunnar är oftare gjorda av brunnsborrare som vet vad som finns.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vatten utan el
« Svar #13 skrivet: 05 sep-16 kl 22:05 »
Det är sällsynt att kommuner har egna vattenlabb idag. De brukar hänvisa till något av de - ganska få - kommersiella labben i Sverige.

Vill man få en fingervisning om vattenkvaliteten utan att kosta på en dyr analys av sitt eget vatten så kan man kolla med grannar i närheten, och ta en titt på de kartläggningar som SGU har gjort.
Man kan också dra en hel del slutsatser bara av att själv, med sina egna sinnen och kemikunskaperna från högstadiet, analysera sitt vatten.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Vatten utan el
« Svar #14 skrivet: 06 sep-16 kl 07:43 »
Som Karsan skriver, Lejonpump klarar djupborrad brunn. Min är 90 m och det är inte jobbigt att pumpa. Däremot är det jobbigt att vattna större arealer med vattenkanna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vatten utan el
« Svar #15 skrivet: 06 sep-16 kl 08:27 »
Nyfiken... Har du rör ner till 90m?

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Vatten utan el
« Svar #16 skrivet: 06 sep-16 kl 10:04 »
Det är vattnets nivå under mark som bestämmer hur jobbigt det är att pumpa upp det, inte hur långt ner röret går. Du kan ha 90 meter borra men vattennivå på 10 eller 20 meter under mark konstant. Då lyfter du bara vattnet dessa 10 eller 20 meter även om ditt pumprör skulle gå ända ner till botten.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vatten utan el
« Svar #17 skrivet: 06 sep-16 kl 22:16 »
Det är väl självklart, men har man inte rör ner till stort djup så kan man inte sänka vattennivån till det djupet.

Å andra sidan är det få som vet var vattenytan hamnar i ett borrhål när de pumpar, om inte vattnet tar slut (alltså att vattenytan sjunker under den nivån där pumpen får tag i det).

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Vatten utan el
« Svar #18 skrivet: 07 sep-16 kl 08:24 »
Det är väl självklart, men har man inte rör ner till stort djup så kan man inte sänka vattennivån till det djupet.

Å andra sidan är det få som vet var vattenytan hamnar i ett borrhål när de pumpar, om inte vattnet tar slut (alltså att vattenytan sjunker under den nivån där pumpen får tag i det).
Man sätter rör upptill i lösjorden, bankar ner en bit i borrhålet och tätar med cement. Själva borrhålet är ofodrat berg resten av vägen ner. Så, då har du lärt dig det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vatten utan el
« Svar #19 skrivet: 07 sep-16 kl 08:52 »
Man sätter rör upptill i lösjorden, bankar ner en bit i borrhålet och tätar med cement. Själva borrhålet är ofodrat berg resten av vägen ner. Så, då har du lärt dig det.

Du får nog läsa hela tråden...

Röret som det handlar om är röret från pumpdelen i källan upp till handpumpen/gårdspumpen.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Vatten utan el
« Svar #20 skrivet: 07 sep-16 kl 10:24 »
Det är väl självklart, men har man inte rör ner till stort djup så kan man inte sänka vattennivån till det djupet.

Ursäkta, det var inte meningen att tala om självklarheter.

Men bua skriver att vederbörande har en lejonpump och har 90 meters brunn. Det lämnar mig undrandes: vad är det som är 90 meter? Borrans djup? Vattennivån vid högvatten? Vattennivån vid lågvatten och kraftigt uttag?

Om röret är ner till 90 meter men tillrinningen så god att vattennivån alltid ligger på exempelvis på 20 meter så blir det lite vilseledande att tala om att "lejonpumpen klarar 90 meter".

Intressant vore om bua kan komplettera med hur lång ner upptagningsröret från lejonpumpen går och vilken nivå vattnet brukar ligga på.

Min egen 30 meters borra svämmar över året runt, oavsett hur mycket vatten man tar ut. I praktiken kan jag alltså ha en kran på toppen av röret och få ut vatten ur den utan någon pump alls. Med så här olika förutsättningar för borrade brunnar tycker jag det är viktigt att prata klart om vad det är man avser :)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vatten utan el
« Svar #21 skrivet: 07 sep-16 kl 19:00 »
Jo, så ser det ut hos en granne också som har borrad brunn, vi har också självtryck från en lång ledning från vår grävda brunn.

Men detdär är ju väldigt olika, man måste nog räkna på hur mycket man förbrukar över tid (dvs hur stort vattenmagasin brunnen behöver vara) samt en grov uppskattning av tillrinning i brunnen i fråga tror jag.

Det går att suga hyggligt högt med en handpump, men man får pumpa som en blådåre när den börjar bli gammal och sliten men alla pumpar följer samma fysikaliska regler i teorin, resten beror ju på hur den är gjord hur enkel den är att handha.

Har en gammal handpump efter morfar, den fungerar så att man monterar en stång från pumpstången ned till kannan som har tallriksventiler i topp och botten, bottenventilen skapar ett vacum och kolven trycker upp vattnet i kannan mot den övre ventilen så att det bildas en pelare i röret.

Duger till hushållsvatten men kan nog bli tungt om man har djur som dricker stora mängder (som tex kor och hästar, får och getter dricker dock relativt lite, kossor är ganska slitsamt att vattna för hand (tro mig, jag vet...) men några gårdsfår eller ett par getter är nog inga problem, jag vattnade mina för hand länge då de drack såpass litet att det räckte med någon hink åt dem (Tackor med lamm dricker dock mer då de behöver mer vätska till mjölk åt lammen)).



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vatten utan el
« Svar #22 skrivet: 08 sep-16 kl 08:01 »
Ja, man får tänka på att en elektrisk pump ligger på 1-2 000 watt och den blir inte trött, medan en människa som står och pumpar sällan kommer över 100 watt och dessutom tröttnar efter ett tag. Så är det lite större lyfthöjd så blir det jobbigt att fylla upp för hand om det går åt mängder.

Bra handpumpar för stora djup har motvikter så man inte behöver kämpa så hårt, men roligt blir det inte i alla fall.

Ber om ursäkt kackelmann, läste lite snett när du bara kom med information :-[

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vatten utan el
« Svar #23 skrivet: 08 sep-16 kl 09:45 »
Det verkar ha gått inflation i det här med effekten på eldrivna brunnspumpar. Igår bläddrade jag i en husbyggnadshandbok från 1936, och där angavs motoreffekten för en hydroforpump för ett vanligt hushåll till 0,25 - 0,33 hk , alltså ca 200-250 W. Gamla hydroforanläggningar som räckte till för inte bara hushållsbruk utan även en lagård med ett antal mjölkdjur, hade som regel en Foke vattenringpump och en trefasmotor på 0,75 eller möjligen 1 hk (allså 500-750 W).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vatten utan el
« Svar #24 skrivet: 08 sep-16 kl 09:59 »
Det beror nog på att folk numera inte har en stor hydrofor utan en liten hydropress. Med en 500 liters hydrofor så duger gott en liten klen pump och man får på köpet både radonreducering och trygghet vid strömavbrott.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Vatten utan el
« Svar #25 skrivet: 08 sep-16 kl 10:25 »
Förklaringen på "inflationen" är i huvudsak två faktorer:

Lyfthöjden har ökat, man borrar brunnar idag över 100 meter djupa, med mycket djupa vattennivåer. Ska man få något flöde (l/min) ur så djupt hål måste pumpen ha visst effekt, inte bara för att orka lyfta vattnet utan för att övervinna tryckförlusten i en lång slang. Förr såg det inte ut så, brunnarna var grävda och sällan mer än ett par meter djupa.

Kravet på vattentryck har ökat, idag ska det vara bra sprut i kranen, inget tålamod med något som rinner lite långsamt. Högre tryck innebär mer arbete, högre effekt för pumpen.

Vanliga jetpumpar som säljs idag ligger på 600-1000 W så de har ju fortfarande i stort sett samma effekt "som förr". Djupvattenpumpar har däremot högre effekt av anledningar nämnda ovan.

Har själv en 550 W pump i mitt borrhål 30 meter ner, fast lyfthöjden är som sagt bara nån meter eftersom röret ständigt svämmar över.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vatten utan el
« Svar #26 skrivet: 08 sep-16 kl 11:21 »
Nu tänkte jag nog i första hand på pumpautomater som används tillsammans med grävda brunnar, även idag använder man ju ogärna sådana för mer än 4-5 meter sughöjd.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Vatten utan el
« Svar #27 skrivet: 14 sep-16 kl 18:59 »
Nyfiken... Har du rör ner till 90m?

Nej det har jag inte. Har för mig att pumpröret går ner 30m.

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Vatten utan el
« Svar #28 skrivet: 16 nov-16 kl 21:21 »
Vi hade en djupborrad brunn med handpump på ett torp för 20 år sedan. Gjord en skiss på hur den fungerade. Vet ej fabrikat men enkel konstruktion. Borde finnas än idag. Det blev väl ca 10-15 pumtag per 10 L hink. Så det var för mat o tvätt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vatten utan el
« Svar #29 skrivet: 17 nov-16 kl 12:29 »
Du måste ha kolven långt nere i brunnshålet. Vid vakuum har du knappa 10 meter lyfthöjd.

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Vatten utan el
« Svar #30 skrivet: 17 nov-16 kl 19:31 »
där har du en poäng....så måste det ha varit, stång eller tråd kanske.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, ärt, Anders Flix, alternaiv, e bergman, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser