Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  75% NZR och 25% Rex  (läst 4581 gånger)

Gilbert

  • Gäst
75% NZR och 25% Rex
« skrivet: 18 aug-16 kl 20:54 »
Är 75% NZR och 25% Rex en bra stabil blandras som köttras?

Vad väger en sådan vid "normal" slaktvikt och hur många veckor gammal är den då?


Gilbert

  • Gäst
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #1 skrivet: 18 aug-16 kl 21:27 »
Jag gillar stora kaniner, här är en stor rackare? Vad är det för ras? Det framgår inte av sidan.


Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #2 skrivet: 18 aug-16 kl 22:58 »
Jag gillar stora kaniner, här är en stor rackare? Vad är det för ras? Det framgår inte av sidan.

Det är nog en belgisk jätte. Äter mycket och växer långsamt.
Den korsningen funkar säkert till kött. Jag har slaktat nzrXfransk vädur och de har legat på 1-1,5 kg slaktade och urtagna.
Ska nu bara ha renrasiga svensk päls.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Gilbert

  • Gäst
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #3 skrivet: 19 aug-16 kl 09:06 »
Men om nu intresset för kaninskinn är sådär så kanske en bra köttras där skinnen inte är intressant men bra tillväxt på lokalt foder är bäst.
Vi har t ex Gotlandsfår för det är skinnen som ger lite kredit för verksamheten, köttet är i princip bara byteshandel med drift och slakt.
Då blir det omvänt här, skinn ointressant och en köttras som har minst problem. 10 slaktkaniner på drygt 1 - 1.5 kg slaktvikt skulle passa bra och sedan bara slänga resten. Har inget behov av skinnen för egen del.

Vad finns det för svenska köttraser som är tillräckligt stora? Har fått kontakt med en uppfödare vina mitt eget nätverk som föder upp Orange, verkar vara en trevlig ras.

Gilbert

  • Gäst
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #4 skrivet: 19 aug-16 kl 09:26 »
Orange, vikt på ca 2.5 kg och ca hälften slaktad.


Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #5 skrivet: 19 aug-16 kl 12:38 »

Vad finns det för svenska köttraser som är tillräckligt stora? Har fått kontakt med en uppfödare vina mitt eget nätverk som föder upp Orange, verkar vara en trevlig ras.


Svensk päls är en kombinerad kött och pälsras.
Kopierat från föreningen för svensk pälskanins hemsida.

"Otto Christoffersson i Helsingborg tog tillvara lantkaninens goda egenskaper. Lantkaniner tros ha varit människans husdjur i ca 500 år.
 
Genom 26 års arbete avlade han fram Svensk Pälskanin från enfärgade djur av den svenska lantkaninen. Han ville ha en kanin som var härdig, lättfödd och fruktsam samtidigt som den skulle lämpa sig både för kött- och skinnproduktion. Han avlade även in andra raser men vilka är okänt.
 
Svensk Pälskanin visades första gången upp på Lantbruksbinäringarnas utställning i Malmö 1921 och blev en godkänd ras 1923. Rasen hette från början Svensk Sobel men bytte sedan namn till Svensk Pälskanin.
 
Den har en glänsande svart päls med blågrå bottenfärg och jämnt fördelade vita stickelhår i varierande mängd. De vita stickelhåren ska vara vita i hela sin längd. Färgen på kaninen varierar från ljus till mörk beroende på hur många stickelhår den har.
 
Vuxenvikten varierar mella 3 - 3,7 kg. En Svensk Pälskanin kännetecknas av god härdighet och är väl anpassad till att leva i det svenska klimatet. Den har relativt hög fruktsamhet och är anspråkslös gällande foder.
 
Svensk Pälskanin räknas som en kulturras värd att bevara för eftervärlden. Med en population som understiger 50 djur är den idag starkt utrotningshotad. Därför är den enskilda genbankens insats oerhört viktig för pälskaninens fortlevnad."
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Gilbert

  • Gäst
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #6 skrivet: 19 aug-16 kl 14:47 »
Vad kostar två avelspar av denna kanin?

Du kan skicka PM.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #7 skrivet: 19 aug-16 kl 16:46 »
De flesta jag känner tar runt 400 kr st, med genbanksintyg och stamtavla.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #8 skrivet: 19 aug-16 kl 22:13 »
Jag får ungar som är 75% NZR och 25% Rex.
Vid 14 veckor har de vägt ca 2,2 kg, och när de slaktades ca 2 veckor senare var slaktvikten ca 1,2-1,3 kg.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #9 skrivet: 20 aug-16 kl 17:36 »
Mina fransk vädur har haft ett snitt på 2,1 kg kött per kanin.
Jag tycker att slakt är tråkigt så det ska vara lite jobb och mycket kött när det väl görs.
Åldern brukar vara 5 månader.
Men nu blir det blandisar för jag fick problem med ärftliga fel och fertilitets problem.
Korsnings djur brukar växa bra.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #10 skrivet: 20 aug-16 kl 18:08 »
Lite intressant läsning här kanske för dej Gilbert ?

http://kaninproducenterna.se/produktion/k%C3%B6ttraser.html

Själv är jag inte med någonstans för jag tar bara fram vad jag/vi behöver till hushållet.

Den stora kaninen på bilden är en belgisk jätte men det är en ras som lägger på kött väldigt sent och stor del av vikten är en kraftig benstomme.
Passar som maskot  ;) eller inblandning i korsnings avel möjligen.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Gilbert

  • Gäst
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #11 skrivet: 20 aug-16 kl 18:11 »
Lite intressant läsning här kanske för dej Gilbert ?

http://kaninproducenterna.se/produktion/k%C3%B6ttraser.html

Själv är jag inte med någonstans för jag tar bara fram vad jag/vi behöver till hushållet.

Den stora kaninen på bilden är en belgisk jätte men det är en ras som lägger på kött väldigt sent och stor del av vikten är en kraftig benstomme.
Passar som maskot  ;) eller inblandning i korsnings avel möjligen.


Är heller inte intresserad av någon organisation, tänker bara hålla djur för hushållet.

Gilbert

  • Gäst
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #12 skrivet: 23 aug-16 kl 20:21 »
Det finns kaninproducenter som kör ca 100 kaniner i timmen under en period. Var tar allt kaninkött vägen, ser det sällan i butiker.



Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #13 skrivet: 24 aug-16 kl 09:33 »
Det finns kaninproducenter som kör ca 100 kaniner i timmen under en period. Var tar allt kaninkött vägen, ser det sällan i butiker.

Restauranger eller säljs som fryst, men det är en gissning.
Vad är detta för slakteri ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: 75% NZR och 25% Rex
« Svar #14 skrivet: 27 aug-16 kl 10:39 »
De flesta jag känner tar runt 400 kr st, med genbanksintyg och stamtavla.

Vi är intresserade av att börja med kaniner och svensk päls i genbank låter väldigt intressant. Har försökt hitta avelsdjur men hittills inte haft någon vidare tur. Vet du någon som jag kan kontakta?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser