Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hålla höns och vara vegetarian.  (läst 3042 gånger)

Monet80

  • Inlägg: 1
    • Småland
Hålla höns och vara vegetarian.
« skrivet: 13 aug-16 kl 11:55 »
Ni som i huvudsak äter vegetariskt och har höns för ägg, hur gör ni med tuppar eller ungtuppar som föds upp i utökningen av hönsen? Är i den sitsen själv och vet inte hur vi ska göra. Det fungerar inte så bra att ha flera vuxna tuppar som hamnar i bråk om hönorna. Tupparna jagar både hönorna (onormalt mycket) och varann, och de skriker och galer om vartannat. Dessutom blir det kostsamt med utfodringen. Så hur gör ni?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #1 skrivet: 13 aug-16 kl 12:03 »
Det smartaste är att köttätande i bekantskapen med slaktkunskaper får ta över dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #2 skrivet: 13 aug-16 kl 14:19 »
Jag slår ihjäl dem och gräver ner dem.

Jag är ej vegetarian men har svårt med slakten...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #3 skrivet: 13 aug-16 kl 14:21 »
Ingen i närheten som kan tänka sig att slakta dom?
Det är aldrig för sent att ge upp.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #4 skrivet: 13 aug-16 kl 17:08 »
Jag slaktar själv. (det finns en bra beskrivning hur man gör här på forumet,) Jag tycker inte det är särskilt svårt. Tupparna vi slaktade ifjor gav vi bort till våra döttrar men det var inte speciellt populärt. Så nästa gång blir det hushållskomposten som får ta hand om dom. Dom blir en del i kretsloppet.
kretslopp

Gilbert

  • Gäst
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #5 skrivet: 13 aug-16 kl 17:38 »
Nacka, häng, flå och ta reda på bröstfile och klubba. Filea klubban och gör tuppfärs, inget mödosamt jobb och färsbiffar är goda.

andtol

  • Gäst
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #6 skrivet: 13 aug-16 kl 17:41 »
Nacka, häng, flå och ta reda på bröstfile och klubba. Filea klubban och gör tuppfärs, inget mödosamt jobb och färsbiffar är goda.

Hur länge hänger du?

Gilbert

  • Gäst
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #7 skrivet: 13 aug-16 kl 17:47 »
Jag tar dem oftast samma dag, ibland direkt och när jag tog 25 kg tupp så hängde de ett par dagar. Men då är det svalt och flugfritt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #8 skrivet: 13 aug-16 kl 17:59 »
Hur länge hänger du?

Man kan hängmörad någon dag eller skicka i frysen direkt, det möras lika bra där men det tar tre-fyra gånger så lång tid.

Jag slaktade tre tuppar idag, snabb bedövning och så dekaputering.
Detta skedde först när jag hade riktigt varmt vatten i bykgrytan, sedan ett snabbt bad av kroppen innan jag plockade.
Efter plockning så bränner jag av dom med gasolbrännaren, sedan kan dom med fördel få vila någon timme innan man tar ur dom.
Uttagningen kan vara lite pysslig om det är små tuppar men det går bra allteftersom man lär sig tricken.
Men det finns alldeles utmärkta filmer på tuben om hur man gör.
Denna gången åker dom in i kylen då janssonskan pratade om att stycka dom, jag personligen föredrar att frysa dom hela. 

Det är inget trevligt jobb. Speciellt inte dom första gångerna innan man känner sig bekväm med handgreppen, men sedan släpper det.
Personligen så upplever jag all slakt som emotionell men det är väldigt splittrat då jag verkligen vill att dessa djur som jag känner som individer skall ha det bra. Samtidigt så tar man faktiskt ett liv.
Dock är det alltid så att mär dom väl ligger i grytan med massa goa kryddor så vattnas det i munnen.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #9 skrivet: 13 aug-16 kl 18:09 »
Flår man och gör färs på det bästa slipper man en massa gojs och seg tupp, man slipper dra ut en massa inälvor. Du kan blanda till blandfärs med nöt eller annat. Köttbullar och biffar smakar bättre än köpefärs.
Det blir inte så mycket svinn som man tror, det mesta finns i bröst och ben. Resten är inget att ha.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #10 skrivet: 13 aug-16 kl 18:17 »
Flår man och gör färs på det bästa slipper man en massa gojs och seg tupp, man slipper dra ut en massa inälvor. Du kan blanda till blandfärs med nöt eller annat. Köttbullar och biffar smakar bättre än köpefärs.
Det blir inte så mycket svinn som man tror, det mesta finns i bröst och ben. Resten är inget att ha.

Allt är en bedömningsfråga.  Skrovet är en ypperlig resurs som man inte skall förringa, det innebär visserligen lite mer jobb att tillvarata det men skall man försöka vara självhushållande så är det av vikt att tillvarata de resurser man har.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #11 skrivet: 13 aug-16 kl 18:20 »
Allt är en bedömningsfråga.  Skrovet är en ypperlig resurs som man inte skall förringa, det innebär visserligen lite mer jobb att tillvarata det men skall man försöka vara självhushållande så är det av vikt att tillvarata de resurser man har.

Rena hälsokosten med buljong kokt på skrovet och en del rot- och grönsaker. Och goda patéer av lever och hjärta (ev även muskelmagen).
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Gilbert

  • Gäst
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #12 skrivet: 13 aug-16 kl 19:00 »
Då äter jag hellre gås än seg tupp! Vi har så mycket att välja på här så då väljer man bort sådant som ger väldigt lite i förhållande till arbetsinsatsen. Det blir finare avkok från både gås och anka, så tuppen får vara.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #13 skrivet: 13 aug-16 kl 19:07 »
Då äter jag hellre gås än seg tupp! Vi har så mycket att välja på här så då väljer man bort sådant som ger väldigt lite i förhållande till arbetsinsatsen. Det blir finare avkok från både gås och anka, så tuppen får vara.

Så himla skönt och bra att du/ni har det så himla skönt och bra!!!!!
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Gilbert

  • Gäst
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #14 skrivet: 13 aug-16 kl 19:15 »
Japp! Har ca 15 kg gås kvar i frysen, mums att ta fram. Alla som jobbar flitigt med gäss har den förmånen.
Har många restaurangvänner och är ofta i restaurangkök och har lite annan matkultur kanske.
Är det något det definitivt inte är brist på i detta hushållet så är det mat. Nu skall kräfttinorna i vattnet. Hoppas på 50 kg kräftor i år.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #15 skrivet: 13 aug-16 kl 20:36 »
Tupp blir inte segt här. Antingen är det kokkonsten, eller tand/käkförmågan det brister i.
Klart man tar rätt på allt som går, när man föder upp och avlivar djur. Får de dessutom åkerodlad mat, eller bidrar till andra naturbelastningar, så är den där miljöaspekten också med i det hela.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #16 skrivet: 13 aug-16 kl 23:05 »
Kan inte låta bli att undra varför man inte vill/kan äta djuret men ska äga och äta endast utvalda animaliska produkter?

Men det är inte jättesvårt att bli av med tuppar, finns en hel del som tar emot och slaktar dem för att äta, räkna dock inte med att ta betalt för dem.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #17 skrivet: 18 aug-16 kl 05:59 »
 :D ...Är pescetarian...Har höns.... Finns möjlighet att sälja tupp med två höns....Själv slaktat, lagt ut tupparna till räven  :D ...När man avlivar ska man inte tveka utan slå till som en kobra...Då blir man en bra predator...

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #18 skrivet: 14 sep-16 kl 23:18 »
Är själv vegetarian med hönor! Jag ger dom till min far som har jaktkunskaper och gärna äter tupp. Du känner ingen jägare eller så? Om du klarar av att slakta dom finns det säkert någon du känner som tar emot köttet. Känns ändå synd att slänga bort, bättre att det kommer till nytta!

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hålla höns och vara vegetarian.
« Svar #19 skrivet: 15 sep-16 kl 09:56 »
Jag är nästan vegetarian men grunden är 1, att jag är djurvän, 2 att kött är mer eller mindre onyttigt -tarmcancer är ju den 3-e vanligaste cancervarianten i vårt land och kött -speciellt kött som inte är färskt utan omvandlat till skinka och korv och sånt är en stor orsak. Om du är emot allt avlivande av djur så finns det nog ingen lösning på ditt problem för det är komplicerat att kastrera tuppar, och det är säkert plågsamt för dom också eftersom testiklarna inte sitter ytligt. Om du tycker det är lättare att avliva små nykläckta kycklingar så finns det ju raser som är könsvisande redan från början. Eller byt till en ras som inte ruvar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser