Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?  (läst 10783 gånger)

JohannaS

  • Inlägg: 24
    • Uppland
Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« skrivet: 05 aug-16 kl 23:18 »
Bor i ett villaområde och har haft  höns några år. Men nu börjar några andra otäckingar tycka att de ska boa in sig i hönshuset.

Hur FN gör man för att bli av med eländet? Burar, fällor och gift funkar inte. Katter finns det gott om i området men det hjälper föga.
Om de inte kommer in via luckan så har de helt sonika käkat hål in i väggen - burr!!

 :( Våra stackars hönor är skärrade och några har blivit angripna. Jag har i förtvivlan flyttat dem till annat sommarboende för att få bort mat mm, och där med attraktionen för råttorna. Men snart vill jag ha hem dem igen - jag känner att det måste få bli ett sista försök innan jag ger upp och gör mig av med dem. Det var inte planen att utfodra och härbärgera råttor, precis!

Så snälla! Vad göra?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-16 kl 04:12 »
Kontaktar man Aniticimex eller något annat företag, så kommer de med fällor, burar och ev gift. Så visst fungerar det. Men fällor måste vara av rätt sort och placeras rätt

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #2 skrivet: 06 aug-16 kl 07:16 »
Börja med att slänga ut den eventuella foderautomaten och utfodra hönsen 2 ggr per dag i ett tråg. Ge dem inte mer än de kan äta upp. Överskottet, speciellt det som blir liggandes över natten, är råttutfodring...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #3 skrivet: 06 aug-16 kl 08:46 »
Stallkatter.. Alltså katter som utfodras i anslutning till där höns och foder finns. Och att se till att det finns "kattluckor" så de kan ta sig dit de behövs.

Vi har 2-4 stallkatter oftast och jag har aldrig sett en enda mus eller råtta i stallet/ladugården under de 8 år vi bott här.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #4 skrivet: 06 aug-16 kl 10:38 »
Ett luftgevär och lite tid löser problemet. ;D
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #5 skrivet: 06 aug-16 kl 10:50 »
Hur får man stallkatterna hönshuskatterna att låta bli ev kycklingar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #6 skrivet: 06 aug-16 kl 13:28 »
om inte råttfällor och borttagande av överblivet foder hjälper så prova att bygga nytt? totalt rått/mus säkert går inte att bygga men man kan göra de besvärligare för dem med plåt i skarvar osv ;)
tänkare och älskare

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #7 skrivet: 06 aug-16 kl 22:14 »
Jag matade med det mycket smaskiga musgiftet i rosa klumpar som finns på Granngården. Det tog ett tag men till slut var dom väck. Och då hade jag invasion - hundratals råttor.
//Luff

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #8 skrivet: 09 aug-16 kl 20:19 »
Är det samma gift som verkar på råttor som på möss?  Gillar de samma "godis"?

  Hur gör man för att inte kycklingar ska komma åt detta smaskiga?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #9 skrivet: 09 aug-16 kl 20:23 »


  Hur gör man för att inte kycklingar ska komma åt detta smaskiga?

TS skriver att hönsen inte bor där just nu pga råttinvasionen så rimligt är väl att en rejäl sanering görs innan de kommer hem och kycklingar är väl inte aktuellt förrän nästa säsong, alt när allt är i ordning igen?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #10 skrivet: 09 aug-16 kl 20:26 »
Aha.  Men råttorna (nåja, deras avkomlingar) lär väl återvända från någon undanskymd plats när det åter kommer foderrester på plats?  De övriga frågorna kvarstår.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #11 skrivet: 10 aug-16 kl 00:46 »
Jag använde stora burfällor. Täckte över fällan med hö så att den inte skulle se konstig ut. Ett litet tag efter att någon gått i fällan så var dom andra rädda för den men sen glömde dom.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #12 skrivet: 10 aug-16 kl 11:37 »
Det är inte lätt med råttor! Men det kan hjälpa att fundera på varför dom trivs hos mej. Först är det maten, vad hittar dom att äta hos dej? Hängande foderatomat är ett tips. Ett annat är att slopa ströt i reden och på golvet och att sopa golvet var kväll. Att vara noga med att stänga hönshuset var kväll. Råttor vill inte gå över öppna platser, Helst vill dom smyga utmed väggarna. Städa utmed alla väggar så där inte finns något att smyga bakom.
kretslopp

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #13 skrivet: 10 aug-16 kl 12:50 »
Är det samma gift som verkar på råttor som på möss?  Gillar de samma "godis"?

  Hur gör man för att inte kycklingar ska komma åt detta smaskiga?
Ja samma godis. Det finns lådor att köpa som man sätter fast godiset i. Ställ det inte I hönshuset. Där vill du ju inte locka in råttorna. Ställ godislådorna i anslutning till hönshuset.
//Luff

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #14 skrivet: 10 aug-16 kl 13:30 »
Säljs råttgift fortfarande till privatpersoner?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #15 skrivet: 10 aug-16 kl 14:10 »
Hur får man stallkatterna hönshuskatterna att låta bli ev kycklingar?
Katterna behöver inte komma in exakt in till hönsen. Kommer de bara åt i utrymmena runt omkring så försvinner råttorn/mössen snart nog, antinge via flytt eller genom kattmage.

I vår ladugård har katterna tillgång till alla utrymmen, inklusive foderkammaren, runt om och ovanför hönshuset men inte inuti själva hönsburarna (två st med utomhusgård). Och jag har på 8 år inte sett en enda mus eller råtta, eller spår av dem, inne i ladugård/hönshus.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #16 skrivet: 11 aug-16 kl 04:14 »
 Gift ska man undvika...Gå på orsaken istället....Sägs ibland att höns drar gnagare...Jag påstår att gnagare frodas i villaområden utan hönshus...Tänk så många som har fågelbord i området...Tänk så många som hyttar skräp och skit överallt...Många människor är ju riktiga skräpppellar...Man kan gott säga utan att skämmas att ett villaområde är ett riktigt råttbo  :o ... Villaområde är ett paradis för dessa gnagare med skitfärdiga människor  :o .... Som sagts innan i tråden ...bort med mat efter utfodring...väck med skräp runt hönshuset...väck med växtligheten...ett hönshus är liksom inte hus innesluten i sly och slingerväxter typ Törnerosastuk  (:)..... Helt enkelt håll god hygien...Studera ditt hönshus, kolla svagheter...täpp till hål med plåt....Återigen strunta i gift som även andra djur kan få i sig.... Bakom den fina fasaden döljer sig råttor i oändliga mängder i dessa villakvarter...Så ta me fan är det riktiga råttnästen....
« Senast ändrad: 11 aug-16 kl 05:10 av Tännlappen »

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #17 skrivet: 11 aug-16 kl 16:17 »
Jag bor ute i skogen och har inga komposthögar eller dylikt. Men råttjävlarna kom. Antagligen från bonngården 2 km bort. Och det är hönsmaten dom vill åt. När jag väl förstod att jag hade råttor var dom mååååånga. Försökte med fällor. Men giftet var det som tog dom. Tackolov.
//Luff

Gilbert

  • Gäst
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #18 skrivet: 11 aug-16 kl 16:34 »
Vi har metalllådor med motsvarande gift, fungerar bäst. Annar är det råttpiller överallt och sprider smitta.

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Råttor... Hur FN bli av med eländet?!?
« Svar #19 skrivet: 11 aug-16 kl 19:34 »
Råttgiftet som såldes fritt førut var bara farligt før katter om dom fick i sig ganska mycket, enstaka mus som blivit slø och lættfångad pga gift tog dom inte skada av. Blev någon katte eller hund dålig och man tog den till veterinæren i tid så kunde dom ge en spruta med K-vitamn.  Men den sorten har førbjudits och finns inte ens hos Antisimex. Istællet har det kommit ett farligare gift som får djuren att somna. Veterinærerna har inget bot. Så ska du anvænda det så måste du hålla katterna inne under tiden. Før øvrigt ær det hemskt olika hur bra råttjægare katter ær. Jag har haft en katt som tog storråttor som måste ha vægt ett halvt kilo eller mer.. Hon åt vanliga sorkar o møss med glædje, men dom stora var nog før sega och æckliga dør dom slæpade hon stolt hem till mig! I vilket fall så klarar alla katter som vill av att ta ungarna så visst gør dom nytta æn om dom inte kan utrota råttorna helt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 2 användare
RickardR, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser