Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken månadsekonomi/budget kan en självhushållande familj räkna med  (läst 12585 gånger)

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Ok, jag inser att jag frågar hur långt ett snöre är, men jag skulle gärna se om det finns de som lite mer konkret kan dela med sig av sina erfarenheter kring att leva enkelt och till viss del självförsörjande och det faktiska behovet av pengar.

Vi skissar på att ta ett sabbatsår med start nästa sommar på vår lilla gård. Vi har bra koll på vår ekonomi idag och har en känsla av att vi skulle kunna sänka behovet av pengar ytterligare om vi hade lite egna djur och odlade mer mat själva, men vi har ju inte sett det i praktiken.

Vi är sex personer i hushållet och lägger idag någonstans mellan 5000 - 6000 kr/månaden på mat och hushåll.

Det som är oklart för oss är främst om det blir någon besparing att tala om att ha egna höns, ankor och kaniner, samt att odla mer mat själva. Mat är trots allt väldigt billigt på Lidl.

Snart är det dags att sammanfatta julis siffror. Bifogat är en bild över vår ekonomi första halvåret med det liv vi har idag och jag hoppas kunna sänka kostnaderna framöver. Någon som för liknande kassabok som är självförsörjande får gärna dela med sig.

Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Du sparar inte mycket om du jämför ditt egenproducerade kött, ägg och basgrönsaker med det billigaste i affären. Men om du jämför med svenskt ekologiskt så blir det en annan femma. Och odlar du dyra sorter så har du en skaplig besparing där också.

Tänk på tidsåtgången också. Har du fallenhet för grönsaksodling och tycker det är kul så är ju avkastningen ren vinst från din avkoppling i ogräslandet, men är det bara ett måste som dessutom inte går lätt och kanske dessutom ger dåligt resultat, ja då är det rejäl förlust.

Några höns tycker jag är enkelt och trivsamt. Vill man ha bra eget kött så kläcker man ett lagom stort gäng på försommaren. Ankor och kaniner är det lite mer pyssel med, men de har sina fördelar de med.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Snacka om solid budget, bankernas största mardröm :). Med ett sånt överskott så fylls kontona snabbt. Jag har liknande förutsättningar som er, fast kanske lite mer vidlyftig med kostnaderna.

Så här tänket jag:

Om det finns små barn i familjen så skulle jag dra ner på lönearbete. Man har rätt till 75% tills barnen börjar skolan. Vi är två här Som jobbar 75% för att minimera tiden på dagis.

Om barnen är ungdomar så skulle jag köra på som nu och skaffa en rejäl buffert tills det stora steget. Ungdomar brukar vara svåra att flytta.

När jag kan räkna hem sina livskostnader för resten av livet så tar jag steget.

Mer konkret svar på din fråga är att det finns alternativare som drar runt sitt liv på 2000 kr i fasta kostnader. Det tror jag dock är svårt om man vant sig vid en del bekvämligheter.

Mvh
Magnus

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Jag lever då ensam. Med en månadsbudget på 6000kr för alla utgifter, inkluderar bil och bensin, alla tänkbara räkningar som akassa å försäkringar.
6000kr är då ett snitt. Maj månad är t.ex dyrast då 2 försäkringar ramlar in. Jobbar deltid, 75% på sommaren och 50% på vintern.
Men då jag lever ensam så lever jag som en kung enligt mig själv. Går inte en dag på sommaren då jag inte smakar på en vattenmellon.
jag skulle nog kunna dra ner 1000kr per månad i maten då. Kanske lite till. Men då tycker jag att kvällarna blir så ensam om jag inte kan gotta ner mig i alla tänkbara frukter.
Men snittet ser ungefär ut såhär.
2500kr Mat
1500kr bensin och bilomkostnader, årlig service.
2000kr räkningar, telefon, internet, akassa, el,  och alla dom andra

Jag är väldigt nyfiken på vad eran post "hem" är i eran kalkyl?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det finns en dröse utgifter som man aldrig kan komma undan dom måste man ha med.
Sedan har vi livets nödtorft som mobiltelefon, internet, fordon osv osv. 
Det handlar bara om att plocka bort och bort och bort.

Det handlar helt och hållet var din smärtgräns går och hur mycket fasta utgifter du har.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Du sparar inte mycket om du jämför ditt egenproducerade kött, ägg och basgrönsaker med det billigaste i affären. Men om du jämför med svenskt ekologiskt så blir det en annan femma. Och odlar du dyra sorter så har du en skaplig besparing där också.

Tänk på tidsåtgången också. Har du fallenhet för grönsaksodling och tycker det är kul så är ju avkastningen ren vinst från din avkoppling i ogräslandet, men är det bara ett måste som dessutom inte går lätt och kanske dessutom ger dåligt resultat, ja då är det rejäl förlust.

Några höns tycker jag är enkelt och trivsamt. Vill man ha bra eget kött så kläcker man ett lagom stort gäng på försommaren. Ankor och kaniner är det lite mer pyssel med, men de har sina fördelar de med.

Hej Själv är bäste dräng!

Vi har tänkt ta ett sabbatsår med start från nästa sommar och räknar därför med att ha relativt gott om tid. Vi är därför ute efter tips på hur man kan sänka exempelvis foderkostnader mot egen ökad arbetsinsats.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Snacka om solid budget, bankernas största mardröm :). Med ett sånt överskott så fylls kontona snabbt. Jag har liknande förutsättningar som er, fast kanske lite mer vidlyftig med kostnaderna.

Så här tänket jag:

Om det finns små barn i familjen så skulle jag dra ner på lönearbete. Man har rätt till 75% tills barnen börjar skolan. Vi är två här Som jobbar 75% för att minimera tiden på dagis.

Om barnen är ungdomar så skulle jag köra på som nu och skaffa en rejäl buffert tills det stora steget. Ungdomar brukar vara svåra att flytta.

När jag kan räkna hem sina livskostnader för resten av livet så tar jag steget.

Mer konkret svar på din fråga är att det finns alternativare som drar runt sitt liv på 2000 kr i fasta kostnader. Det tror jag dock är svårt om man vant sig vid en del bekvämligheter.

Mvh
Magnus
Hej och tack tropfrog! Vi tänkte faktiskt ta ett sabbatsår, eller två, med start nästa sommar, därav frågorna.

Vi har en budget under vårt sabbatsår på 12 000 - 14 000 kronor per månad som vi jobbar mot. Men lägre kostnader ger oss andra möjligheter, som att kanske växla sabbatsår mot permanent sabbat.  :)

Låt säga att vi skulle kunna sänka mat och hushållskostnaderna ner mot 3 000 kronor i månaden, eller lägre, så skulle det ge massa luft i budgeten som kan användas till annat kul.

Barn är flyttbara, det krävs bara att man slutar oroa sig för allt! :)
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Jag lever då ensam. Med en månadsbudget på 6000kr för alla utgifter, inkluderar bil och bensin, alla tänkbara räkningar som akassa å försäkringar.
6000kr är då ett snitt. Maj månad är t.ex dyrast då 2 försäkringar ramlar in. Jobbar deltid, 75% på sommaren och 50% på vintern.
Men då jag lever ensam så lever jag som en kung enligt mig själv. Går inte en dag på sommaren då jag inte smakar på en vattenmellon.
jag skulle nog kunna dra ner 1000kr per månad i maten då. Kanske lite till. Men då tycker jag att kvällarna blir så ensam om jag inte kan gotta ner mig i alla tänkbara frukter.
Men snittet ser ungefär ut såhär.
2500kr Mat
1500kr bensin och bilomkostnader, årlig service.
2000kr räkningar, telefon, internet, akassa, el,  och alla dom andra

Jag är väldigt nyfiken på vad eran post "hem" är i eran kalkyl?

Hej Mattias_33!

Jag förstår om du lever lyxigt på 2 500 i matbudget. Vi lever ner mot 5 000 kronor för sex personer och vi tycker vi lever relativt bra.

Under posten "hem" i vår budget hittar du månadskostnaden för vår bostadsrätt (en fyra centralt), och räntekostnaderna till den. Sedan finns saker som vi köper till hemmet där så som mattor, möbler, krokar, blommor, dukar, lakan osv. Även el, tv och Intenet ligger där.

Vi har ingen bil.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Det finns en dröse utgifter som man aldrig kan komma undan dom måste man ha med.
Sedan har vi livets nödtorft som mobiltelefon, internet, fordon osv osv. 
Det handlar bara om att plocka bort och bort och bort.

Det handlar helt och hållet var din smärtgräns går och hur mycket fasta utgifter du har.

Hej Skogsvilde,

Visst är det så. Men som jag skrivit i några av kommentarerna ovan så skulle det vara intressant att komma i kontakt med någon som gjort egna analyser av kostnadsfördelarna med självhushållning och om det finns några "lågt hängande frukter" i kalkylerna.

Som vi diskuterade ovan så säger ju många att eget kött inte är så mycket billigare än att köpa, men bara för någon generation eller två sedan så hade man ju höns utan någon som helst kommersiell stödfodring, så ...

Vi kommer ta sabbatsår och därför kommer vi ha möjlighet att skjuta in tid på ett sätt som inte den som jobbar kan. Det är dom smarta växlingarna jag söker.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Gilbert

  • Gäst
Du kan inte räkna hem varken får, höns eller gäss som lönsamma för driften kostar mera än de ger. Här finns många som räknar som Ebberöds bank på forumet.

Det går inte att leva som självhushållare utan pengar, helt omöjligt. Jag läser dagligen snack och fantasier från medlemmar som föreslår det ena korkade förslaget efter det andra. Alla låtsas veta hur man skall leva som självhushållare men ingen gör det fullt ur. Det är mest snack.

Vi har kommit långt och har lite verksamheter att få in pengar på, typ skog, biodling och försäljning. Vi har inte vanliga lönejobb någon av oss men får gården att gå runt. Ekonomin är liten, vi handlar för ca 200 SEK i veckan och ofta basvaror. På vintern mera grönsaker, men vi lever på det vi har och på sommaren finns det i överflöd men en del grönt räcker inte hela vintern. Årets stora har varit runt 500 plantor jordgubbar som blivit både sylt och saft. Vi har gott om bär.

När du nämner kött så är jakten en bas här, då får man kött från hjort och älg samt lite småvilt. Till detta egna tuppar, enstaka höns och gäss, några lamm som vi tar själva och skickar resten. Vi har 20 tackor och tar hand om skinnen. Vi är helt självförsörjande på kött och köper bara enstaka köttbitar under året. Sylt och saft klarar vi året om.

Några knäppgökar här har en ganska naiv och märklig inställning till självhushåll, de accepterar nästan inte att man utvecklar en verksamhet och får intäkter från den. Vi är också på bondens marknad och kånkar runt på lokala marknader. Får lätt on flera tusen på en större marknad med honung, sylt, fårskinn och diverse andra produkter från gården.

Självhushåll med intäkter fungerar, men man får jobba varje dag. Lyxen är maten, vi äter bara kvalitet och lyxmat som vi själva producerar. Vi bakar nästan allt själva och det blir massor av gott.
Kreativitet uppskattas inte på forumet, men det är just kreativiteten som gör självhushållet och håller det vid liv och får det att fungera.
Verksamheterna betalar mobil, bredband, drivmedel, försäkringar mm. På landet blir det en del kreativ byteshandel, en god vänkrets är därför nödvändig för att skapa ett oberoende.

Det är få som visar upp alster och är ärliga om sitt självhushåll, det luktar många gånger.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Hej Skogsvilde,

Visst är det så. Men som jag skrivit i några av kommentarerna ovan så skulle det vara intressant att komma i kontakt med någon som gjort egna analyser av kostnadsfördelarna med självhushållning och om det finns några "lågt hängande frukter" i kalkylerna.

Som vi diskuterade ovan så säger ju många att eget kött inte är så mycket billigare än att köpa, men bara för någon generation eller två sedan så hade man ju höns utan någon som helst kommersiell stödfodring, så ...

Vi kommer ta sabbatsår och därför kommer vi ha möjlighet att skjuta in tid på ett sätt som inte den som jobbar kan. Det är dom smarta växlingarna jag söker.

Jag förstår hur du tänker, men som jag skriver så beror det enormt mycket på vad för förutsättningar och vilja du har för att driva ert projekt frammåt.
Ta en så enkel sak som en grep.  Kan du tillverka den själv? Jag skulle nog säga att det är väldigt lite chans att man kan det.
Man kan skafta om den om man har rätt trä att tillgå men då behöver man en såg och yxa för att tillverka skaftet.

När det gäller hönsen så har man som regel fodrat dom. Kör man med svenska lantraser så är dom små i maten och ger inte så mycket ägg varken i antal eller storlek.
Odlar man säd så har man givetvis foder till dom den vägen, hur markbereder man? 

I svaret ovan så hävdas det att dom lägger 200:- i matvaruaffär i veckan, det stämmer alldeles helt säkert.
Men han hämtar vatten till odlingarna och kör dessa transporter med bilen.
Vattenvagnen kostar, bilen kostar och framförallt bränslet kostar. Hur skall man räkna det då.
Jag anser att det skall läggas till i kostnaden för att framställa sina produkter.
Och då kommer man upp i betydligt högre summor än 200:-

Men oavsett vilket, jag tycker att du skall försöka. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
XXX Otrevlig ton!  (:)
« Senast ändrad: 27 dec-16 kl 11:23 av Petter B »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -

*** Följdmoderering /eka *****

*** Följdmoderering /eka *****

Och dessutom så reagerar du med förolämpning så fort man kommer med det minsta lilla mothugg.
Sådana härskartekniker genomskådas direkt, men är föga förvånande.
« Senast ändrad: 27 dec-16 kl 21:18 av eka »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Du kan inte räkna hem varken får, höns eller gäss som lönsamma för driften kostar mera än de ger. Här finns många som räknar som Ebberöds bank på forumet.

Det går inte att leva som självhushållare utan pengar, helt omöjligt. Jag läser dagligen snack och fantasier från medlemmar som föreslår det ena korkade förslaget efter det andra. Alla låtsas veta hur man skall leva som självhushållare men ingen gör det fullt ur. Det är mest snack.

Vi har kommit långt och har lite verksamheter att få in pengar på, typ skog, biodling och försäljning. Vi har inte vanliga lönejobb någon av oss men får gården att gå runt. Ekonomin är liten, vi handlar för ca 200 SEK i veckan och ofta basvaror. På vintern ...

Tack Gilbert,

Jag är inte ute efter att fylla någon norm eller skapa en romantisk bild av självhushåll. Vi har intäkter i form av barnbidrag och inkomster på kapital så för oss handlar självhushåll väldigt mycket om att skapa ett bra liv med lågt beroende mot omvärlden främst då i form av utbyte av pengar. Om vi skulle kunna nå till en nivå kring 200 kronor i inköp varje vecka så skulle vi nått väldigt långt mot ekonomisk frihet faktiskt.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Att få låg kostnad på de egna djuren hänger först och främst på valet av djur. Att hålla djur vid liv över vintern kostar. Har man djur som myndigheterna sätter upp dyra regler för så kostar det med.

Så små djur som kan bli många från några få övervintrare är ett bra grundläge.


Sedan är det fodret. Djuren bör kunna äta det som är gratis. En mindre flock höns klarar sig rätt bra på vad trädgården ger om de får gå fritt. Men vill du ha ägg så får du förmodligen ge dem tillskott. Där kan du odla egen hönsmat och ha maskodling om du vill komma undan utgifter, men du kan även köpa billigt av någon i trakten som odlar vete i stor skala. Som köttproducenter är gräsätare bättre eftersom det finns foder i större mängd. Kaniner som du tar två kullar per år och hona på ger bra utväxling på vinterdjuren. Gäss har jag inte mycket erfarenhet av men vi provar nu (mest för att det är kul) eftersom de är gräsätare och går att stängsla till skillnad från kaniner. Hö till några kaniner över vintern kan man slå med lie och hässja om man inte köper av någon i närheten.


Vi har inte ambitionen att vara självförsörjande, men kan om vi vill bli det. Vi kommer dock inte att bli nedlåtande mot våra medmänniskor även om vi går under 200 SEK i veckan ;D

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Jag förstår hur du tänker, men som jag skriver så beror det enormt mycket på vad för förutsättningar och vilja du har för att driva ert projekt frammåt.
Ta en så enkel sak som en grep.  Kan du tillverka den själv? Jag skulle nog säga att det är väldigt lite chans att man kan det.
Man kan skafta om den om man har rätt trä att tillgå men då behöver man en såg och yxa för att tillverka skaftet.

När det gäller hönsen så har man som regel fodrat dom. Kör man med svenska lantraser så är dom små i maten och ger inte så mycket ägg varken i antal eller storlek.
Odlar man säd så har man givetvis foder till dom den vägen, hur markbereder man? 

I svaret ovan så hävdas det att dom lägger 200:- i matvaruaffär i veckan, det stämmer alldeles helt säkert.
Men han hämtar vatten till odlingarna och kör dessa transporter med bilen.
Vattenvagnen kostar, bilen kostar och framförallt bränslet kostar. Hur skall man räkna det då.
Jag anser att det skall läggas till i kostnaden för att framställa sina produkter.
Och då kommer man upp i betydligt högre summor än 200:-

Men oavsett vilket, jag tycker att du skall försöka.

Hej Skogsvilde, det klart vi ska köra ett år eller två.

Vi är inte ute efter att bygga så stor verksamhet utan enklast möjliga gäller. Vi har faktiskt lite pengar och det ska mycket till för att vi ska spenderar dom på saker som "kanske ger avkastning", då har vi bättre alternativ. Utan våra behov handlar mycket om att ordna mat för dagen på billigast och bästa vis. Som referens skulle jag då ha nytta av att se om grepar är en väsentlig utgiftspost som jag glömt räkna med eller om det är brus som jag kan bortse från.

Såg också dit senaste svar, det är väl det upplägg vi är inne på som du nämner och det är det jag söker lite referenser på.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Gilbert

  • Gäst
Tack Gilbert,

Jag är inte ute efter att fylla någon norm eller skapa en romantisk bild av självhushåll. Vi har intäkter i form av barnbidrag och inkomster på kapital så för oss handlar självhushåll väldigt mycket om att skapa ett bra liv med lågt beroende mot omvärlden främst då i form av utbyte av pengar. Om vi skulle kunna nå till en nivå kring 200 kronor i inköp varje vecka så skulle vi nått väldigt långt mot ekonomisk frihet faktiskt.

Som barnfamilj är det nästan omöjligt, men nu är våra barn stora nog att ha ett liv på egen hand även om de behöver stöd ibland.

Mattons

  • Inlägg: 63
    • Västergötland
Vi har tre barn och lever på ca 3700 månaden. Gården är köpt kontant för en låg summa för 5 år sedan. Vi har odlat grönsaker i lite större skala, provat ha rätt mycket kor och en massa massa höns. Inget fungerade riktigt för oss. Nu odlar vi några tusen kvm grönsaker, har ett litet växthus, en ko med kalv, plus tjur ibland, just nu en Ardennerhäst plus en som är hos en vän för en stund, och en flock höns.
Vi har ingen bil, åker lokaltrafik när vi ska handla, bor 13 km från affären.
Står på 1st marknad om året med lite grönsaker.
Det är bara att kliva ut och prova!
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

Varghjärta

  • Inlägg: 136
  • Utveckling, utmaningar, lärdom och äventyr!
    • Västerbotten
Jag citerar Mattias - för det är väl där jag ligger närmst, men ändå inte! (sånt här är ju väldigt individuellt)  ;D

Jag lever då ensam. Med en månadsbudget på 6000kr för alla utgifter, inkluderar bil och bensin, alla tänkbara räkningar som akassa å försäkringar.
6000kr är då ett snitt. Maj månad är t.ex dyrast då 2 försäkringar ramlar in. Jobbar deltid, 75% på sommaren och 50% på vintern.
Men då jag lever ensam så lever jag som en kung enligt mig själv. Går inte en dag på sommaren då jag inte smakar på en vattenmellon.
jag skulle nog kunna dra ner 1000kr per månad i maten då. Kanske lite till. Men då tycker jag att kvällarna blir så ensam om jag inte kan gotta ner mig i alla tänkbara frukter.
Men snittet ser ungefär ut såhär.
2500kr Mat
1500kr bensin och bilomkostnader, årlig service.
2000kr räkningar, telefon, internet, akassa, el,  och alla dom andra

Jag är väldigt nyfiken på vad eran post "hem" är i eran kalkyl?

Jag lever också ensam. Med ett gäng hundar.
Mina utgifter är:

El ca 600 kr
Mobil (inklusive internet) 400 kr
Hundfoder 4 000 kr
Mat 4 000 kr (jag äter VÄLDIGT mycket!)
Kläder, skor och/ eller hundprylar jag slitit upp - och som bara måste ersättas! - 1 000 kr

Ganska precis 10 000 kr alltså, per månad.

Och då TÖMS skafferiet - varje månad, ner till sista mungböna. Och INGET slängs! (utom helt utslitna vandrarkängor typ) Ingen bil, ingen kollektivtrafik... inga extravaganser alls!

Då och då, några gånger per år, spenderar jag en ca 10-20 000 kr till - för att ersätta, eller lägga till nya större prylar... byggnationer, hundgårdar, hundslädar, ett lass grus, ett lass stallpellets...
Tillbaks på min ensligt belägna skogsgård, uppe på en höjd, mellan ett stort träsk och en liten skogstjärn, omgiven av tallskog och berg! Tillsammans med nio underbara hundar. Har tidigare levt som (hindu)munk, i Indien, under många år... Återvänder nog dit, så småningom.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Vi har tre barn och lever på ca 3700 månaden. Gården är köpt kontant för en låg summa för 5 år sedan. Vi har odlat grönsaker i lite större skala, provat ha rätt mycket kor och en massa massa höns. Inget fungerade riktigt för oss. Nu odlar vi några tusen kvm grönsaker, har ett litet växthus, en ko med kalv, plus tjur ibland, just nu en Ardennerhäst plus en som är hos en vän för en stund, och en flock höns.
Vi har ingen bil, åker lokaltrafik när vi ska handla, bor 13 km från affären.
Står på 1st marknad om året med lite grönsaker.
Det är bara att kliva ut och prova!

Hej Mattons, om jag tittar på vår ekonomi så borde i kunna nu dit om vi lever snålt och vi handlar mat, foder, enklare medicin och hushållsprodukter för någon 1000-lapp i månaden. Det skulle i så fall innebära att det går att driva matproduktion för egen del nästan utan behov av pengar. Är det så ni når den låga nivån?
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Mattons

  • Inlägg: 63
    • Västergötland
Ja, Det är ju inget konstigt eller svårt. Det handlar bara om hur man vill leva.

Våra utgifter:
Mobilabonnemang 500
Internet 500
El 500
Snus 500
Mat 1000
Övrigt 500

Det bör ju tilläggas att det inte alltid är jätteroligt. Som denna månad t.ex. är pengarna redan slut. Vi har 3,56kr på kontot och en burk med enkronor. Vi har sparat undan en lite buffert, ca 10 000, som vi inte rör annat än vid nödlägen, t.ex. tandläkare, sjuka djur eller liknande.
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Att bli självförsörjande på mat för egen del är ju inget man kan göra på ett år bara så där. Det krävs förberedelser, som kan ta flera år.
Särskilt om ni tänker att djurens mat ska hamna där.

En lösningen är.
1st mjölkko
3-4 grisar
1 st potatisland, överdrivet stort då man ska räkna med dålig skörd varje år.
Ett land för övriga rotfrukter som du förvarar i en jordkällare. Morötter, kålrötter osv.

Mjölkkon är den stora utgiften. Men all överbliven mjölk går till grisarna. Grisarna äter även dom fula potatisarna och andra rotfrukter som räknas som över.
Grisarna är ju då erat kött för året efter. Grisarna lär du dig fixa själv med murpanna och kedja.

Potatisen kommer då vara eran stappelföda. Så att lära sig den och sköta den året om är det viktiga. Pärllandet ska harvas flera gånger om innan sådd. Under sommarens gång så är det lite jobb. Att hitta en lättdragen åder (stavning?) är viktigt. Du drar och frun  styr. Detta ska ske så inte potatisarna synar luften. Sättpärler blir det ändå. Efter skörd så ska dom torkas under tak. Innan nedflytt till källaren ska ni gå igen alla. Redan nu börjar första sorteringen till djurfoder och sättpäler, sättpäler är dom med lite grönt på. Sen under resten av hösten och hela vintern fram tills nästa års skörd så är det att sitta i källaren minst en gång i månaden och sortera ut djurfoder och sättpäler. Alla pärlådor ska då gås igenom, varje gång.
Är själv uppväxt med denna årliga rutin så jag anser att findus frysta kinamix är rena guldet.

Men något så där så kan ni nästan undvika matbutiker. Mest då för socker, salt å kaffe.
Potatis å saltgrodder är det många som överlevt vintrar med. Saltgrodder är då dom svarta kornen i botten på fläskkoppen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Om jag förstår rätt så är det gräset som är nyckeln till självförsörjning. Det tror jag också på. Gräset blir foder till kor eller får kanske get, som sen ger mjölk kött och gödsel till grönsaksland.
Mattons: Vad odlar du på ditt land. Vad har du gjort för odlingserfarenheter. Hur sparar, lagrar du över vintern?
kretslopp

Mattons

  • Inlägg: 63
    • Västergötland
Ja. Vi odlar det vi äter och äter det vi odlar. :)
Skämt åsido; potatis, morötter, lök, vitlök, massa sorters kålväxter, sallader, bönor, ärtor, betor av olika slag, massa bladväxter, gurkor, tomat i växthus och friland, ca 50 plantor i år, pumpa, squash, majs, lite paprika i växthuset, purjo och nog en hel del annat som jag glömmer.
Vi har också rätt mycket bärbuskar - röda och svarta vinbär, krusbär, havtorn och saskatoon.
Vi har 6 äppelträd som ger, på ett eller annat sätt, ätbar frukt. Två körsbärsträd och några hundra jordgubbsplantor.

Vi lagrar på de sätt som är lämpligast. Vi har en jordkällare där flesta rötterna hamnar, en del saker mjölksyras, frysen är oftast överfull.
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Ja. Vi odlar det vi äter och äter det vi odlar. :)
Skämt åsido; potatis, morötter, lök, vitlök, massa sorters kålväxter, sallader, bönor, ärtor, betor av olika slag, massa bladväxter, gurkor, tomat i växthus och friland, ca 50 plantor i år, pumpa, squash, majs, lite paprika i växthuset, purjo och nog en hel del annat som jag glömmer.
Vi har också rätt mycket bärbuskar - röda och svarta vinbär, krusbär, havtorn och saskatoon.
Vi har 6 äppelträd som ger, på ett eller annat sätt, ätbar frukt. Två körsbärsträd och några hundra jordgubbsplantor.

Vi lagrar på de sätt som är lämpligast. Vi har en jordkällare där flesta rötterna hamnar, en del saker mjölksyras, frysen är oftast överfull.

Tack för jättebra svar. Ni lever som jag förstår på barnbidraget när det kommer till kontanter. Vi har lite mer vi kan spela med, men vi har rätt gott om tid så vi ska inte försitta några chanser.

Hur gör ni med utsäde och kostnaderna för det. Potatisen har du nämnt, men det övriga?
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Mattons

  • Inlägg: 63
    • Västergötland
Ja. Det stämmer.
Vi fröodlar det vi orkar. Oftast inte särskilt mycket men många grönsaker är ju lätt... Tomat, gurka, majs, bönor osv...

Det är relativt små kostnader med fröer annars tycker jag. Vi köper ju inte allt på en gång, så vi märker inte av det mycket.
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Jag har svårt att släppa att en familj lever på barnbidraget som enda inkomst.

Mer om det och allmän budgetmånad på bloggen!

http://onkeltomsstuga.se/2016/11/kan-en-familj-leva-pa-barnbidraget/
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Ja, Det är ju inget konstigt eller svårt. Det handlar bara om hur man vill leva.

Våra utgifter:
Mobilabonnemang 500
Internet 500
El 500
Snus 500
Mat 1000
Övrigt 500

Verkar som om ni äger eran gård så att ni inte betalar av på något lån. Men jag förstår inte hur 500 kr i månaden kan räcka till allt övrigt, om det i övrigt ingår: Resor (eller har ni allt inom räckhåll så att ni kan gå o cykla?) Kläder o skor, någon ny eller begagnad pryl / redskap då o då, julklappar och fördelsedagsprsenter - åtminstone barn har väl rätt o önska sig och få sånt som inte är hemmagjort? Hemförsäkring och ev andra försäkringar.

Det bör ju tilläggas att det inte alltid är jätteroligt. Som denna månad t.ex. är pengarna redan slut. Vi har 3,56kr på kontot och en burk med enkronor. Vi har sparat undan en lite buffert, ca 10 000, som vi inte rör annat än vid nödlägen, t.ex. tandläkare, sjuka djur eller liknande.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Nina,

En del av dina frågor finns delvis besvarade tidigare i tråden. Om jag minns rätt så hade familjen ingen bil. På en sådan här ekonomi gäller det nog att försöka få så mycket som möjligt i form av kläder och leksaker.

Barns rätt till konsumtion kan du dock få utveckla?
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Barns rätt till konsumtion kan du dock få utveckla?

Jag kan väl tycka att de inte har rätt till konsumtion när de inte tjänat ihop det själv, men samhället i stort tycker ju att de har rätt till att konsumera.
Kolla bara på hur mycket pengar de slänger på ensamkommande ungdomar. De konsumerar betydligt mer än vad jag gör per månad.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Nina,

En del av dina frågor finns delvis besvarade tidigare i tråden. Om jag minns rätt så hade familjen ingen bil. På en sådan här ekonomi gäller det nog att försöka få så mycket som möjligt i form av kläder och leksaker.

Barns rätt till konsumtion kan du dock få utveckla?

Småbarn klarar sig med enkla leksaker, men ju större dom blir dess mer behöver dom för att vara med i gänget. Jag tycker att vill dom hålla på med någon slags sport eller musik, så ska dom få det. Att få något nytt till jul och födelsedag - inte säkert att 10-15-åringen önskar sig enbart onyttiga saker utan det kan vara något klädplagg eller en cykel av "rätt märke" också, får dom att känna att dom är värda något. Det finns två diken - man talar mest om dom som får för mycket. Dom där ensamkommande flyktingbarnen är inte dummare än att dom tar reda på vad dom har rätt till enligt reglerna och sen kräver dom det! För vanliga barn finns väl ingen minimigräns utan då får föräldrarna fundera ut själv vad som är nödvändigt.

kaskelottas

  • Gäst
Jag kan väl tycka att de inte har rätt till konsumtion när de inte tjänat ihop det själv, men samhället i stort tycker ju att de har rätt till att konsumera.
Kolla bara på hur mycket pengar de slänger på ensamkommande ungdomar. De konsumerar betydligt mer än vad jag gör per månad.

Men snälla vad har ensamkommande med denna tråd att göra? =) Sverigedemokrat eller? Otrevligt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Helt ovidkommande är det väl inte eftersom det så att säga lyfter ribban för vad barn till låginkomsttagare förväntar sig. Att betala stora belopp med andras pengar kan vara svårt att förklara logiken i för ungar som inte får någon egen mobiltelefon för att ekonomin inte klarar det.

kaskelottas

  • Gäst
Men kom igen, tråden handlar självhushållning och ekonomi håll ert hat till andra forum tack.

Hur du än vänder och vrider på det så är det inte invandarnas fel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Men hallå, hat och invandrarnas fel ??? Jag känner inget hat och man kan inte lägga skulden på den som bjuds om han tar en kaka. Jag upplyser endast om att konsumtionssamhället och de välmenande ställer till det för folk med låg inkomst och barn.

Att vissa delar av samhället sätter normen för vad som är normalt gör att en självhushållande familj kan räkna med att barnen känner sig utanför. Att många föräldrar ger barnen barnbidraget, att det finns tabeller med vad ett barn skall ha i fickpeng och att ensamkommande barn får det dubbla för att de inte har någon mamma och pappa.


Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
Finns det tabeller för vad flyktingar erhåller, familj, vuxen eller ensamkommande barn?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Finns det säkert, men kommunerna har säkert olika tolkningar. Jag har dålig koll på sådant. Tittar inte aktivt efter sådant, men just det här med dubbla fickpengen var inte många veckor sedan det stod om i dagstidningen.

Runt flyktingarna cirklar gamarna, vare sig det är smugglare eller vinstbolag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser