Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hår klibbigt efter tvätt  (läst 7466 gånger)

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
Hår klibbigt efter tvätt
« skrivet: 29 jul-16 kl 14:55 »
Strax innan midsommar hände något väldigt märkligt när jag tvättat håret och tog i olja. Helt plötsligt gick det knappt att dra fingrarna igenom, håret blev sprött och torrt och kändes samtidigt klibbigt. Jag tvättade håret igen och det blev bättre, men inte bra. Varje gång jag kammade mig tappade jag massor med hårstrån och de snarare gick av än lossnade vid roten.  :o
Hos frisören fick jag specialshampoo, balsam och någon slags sur-sköljning (i princip citronsyra med lödder) specialanpassat för brunnsvatten.
Sedan dess har samma sak hänt två gånger till, dessa gånger i samband med inpackning med sheasmör. Vid om-tvätt blir håret bättre men inte bra och ser just nu mest ut som svinto. Det går nästan inte att reda ut och känns kladdigt.

Är det någon som varit med om liknande/vet vad som har hänt? Jag har använt olika sorters shampoo varje gång och har tvättat håret här i fyra år utan liknande bekymmer.

En gång fördärvade ett (rått) fårskinn en gång på att tvätta det med såpa i för kallt vatten. Då band sig fettet i skinnet och lanolinet i pälsen med såpan och hela fällen blev klibbig. Jag lyckades aldrig få ur "klibbet" trots mängder med tvättar och sköljningar. Funderar på om det är något liknande som hänt.
Vi har bräckt vatten med mycket kalk (bor på Gräsö i Östersjön), hummus, järn, koppar med mera. Kallvattnet har ph 7 och varmvattnet ph 8 (ca)
Är det dags att ta fram saxen? Vad tror ni?!!!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hår klibbigt efter tvätt
« Svar #1 skrivet: 29 jul-16 kl 15:48 »
Tvätta och skölj håret i regnvatten kanske? Här en tråd som handlar om hårtvätt
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=169837.msg1694814#msg1694814
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Hår klibbigt efter tvätt
« Svar #2 skrivet: 30 jul-16 kl 12:10 »
Tvätta och skölj håret i regnvatten kanske? Här en tråd som handlar om hårtvätt
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=169837.msg1694814#msg1694814


Janne funderar på om det kan handla om att jag använder kallare vatten nu på sommaren och att det reagerar med feta oljor och inpackningar.
Är lite nyfiken på vad som händer rent kemiskt, men längderna är nog bortom all räddning...

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Hår klibbigt efter tvätt
« Svar #3 skrivet: 18 aug-16 kl 19:08 »
Nu kan jag nog svara på min egen fråga om vad som har hänt!
I början av juni fick Janne skäggolja i present av mig och den har han använt varje tvätt. Därefter har han borstat skägget med min svinhårsborste...

Efter rengöring av borste och många schamponeringar med riktigt varmt vatten börjar mitt hår så långsamt att återhämta sig. Hos frisören kunde vi konstatera att överhåret tagit värst stryk, framförallt på höger sida där jag alltid börjar borsta. Nu har jag klippt av det värsta till lugg och hoppas på att orsaken är avhjälpt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser