Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjödexperiment-turbojäst=förstört?  (läst 2868 gånger)

Flyttfågel

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
mjödexperiment-turbojäst=förstört?
« skrivet: 22 jul-16 kl 00:30 »
Som nybliven biodlare hitade jag ett självklart sätt att ta tillvara på de icke oansenliga honungsslattarna som inte går att få ur hinken efter slungning. Istället för att diska bort dem blandade jag ut dem med varmt vatten, som jag sedan gick hem o hällde i en tunna med fläderblommor. Honunegn i sig innehåller ju mjölksyrebakterier och jag litar gärna på naturen när det kommer till jäsning så jag lät det vara och hoppades på det bästa.
Tyvärr var jäskärlet överdimensionerat så lite mögel hade bildats ovanpå när jag häromdagen beslutade mig för att ta tag i mjödexperimentet. Ingen fara med detta, en underbar aromatisk lätt kolsyrad flädersoppa.
Men jag tänkte att nu var det dags för riktiga grejer så jag gick helt emot allt jag ror på o hällde i några skedar från en påse det stod "turbojäst" på,som jag köpt för kanske fyra år sedan.. några burkar honung och rikligt med vatten i ett nu mer anpassat jäskärl.
Verkade inte så bra men färdigt på fem dagar? javisst jag ska ju ha besök..m vad gott det ska bli...tänkte jag.
Den fina naturliga jäsningen tog jag såklart kål på. Läser nu på lite forum att turbojäst i princip endast används när man ska göra brännvin, att det absolut inte ska användas till mjöd och att det kommer smaka finkel och apa. NeJ! Vad har jag gjort? kommer detta gå att dricka? Någon annan som varit dum nog att göra mjöd med turbojäst, hur blev det isf? kan jag rädda det på något sätt? Vågar man dricka det efter bara fem dagar, vad händer om det står längre?
Ska aldrig göra om det och blir det några mer substantiella honungsslattar att ta vara på ska det naturjäsas fram till jul...men har ingen mer fläder nu.
low-tech, high satisfaction

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: mjödexperiment-turbojäst=förstört?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-16 kl 10:57 »
Jag tror det går att dricka rent tekniskt sett, men det kanske inte smakar gott, bryggerijäst är mycket kraftigare och ger inte samma fina "ljusa" syrliga smak.
Risken är att den kan ta överhand, kanske går att rädda om du vakar den så att du kan bryta alldeles innan den gjort slut på allt socker (för där någonstans brukar man få en brytning med vissa jästsorter), jag vet inte...
Har aldrig gjort just mjöd ännu, men med öl kan det variera.

Bagerijäst är inte optimalt för detta, det stämmer.
Men det går ibland att få söta vätskor att få litet ciderliknande karraktär så har du tur är det inte totalförstört.
Vet dock inte om jag skulle kalla det traditionellt möjd.

Ha du otur kan du dock få ett drickbart mjöd men som smakar typ spya...  :P
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: mjödexperiment-turbojäst=förstört?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-16 kl 11:12 »
Vad var det för märke på turbojästen? Var den färdigblandad eller var jäst och näring för sig? Om den inte var färdigblandad, vilken av påsarna hällde du i?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: mjödexperiment-turbojäst=förstört?
« Svar #3 skrivet: 30 jul-16 kl 22:11 »
I värsta fall så får du skaffa dig en doppvärmare som ger 54 C och kondensera bort spriten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Flyttfågel

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: mjödexperiment-turbojäst=förstört?
« Svar #4 skrivet: 07 aug-16 kl 23:25 »
jaa...vad var det för jäst... det var en häxa på påsen ;). Jäst o näring var i samma påse.
Mjöden var till en början god. Efter hand ändrades smaken vilket gjort mig mindre benägen att smaka...den torde vara helt färdigjäst och inte särksilt delikat nu, har inte provat sista veckan men nu är den helt tyst... har två ideer... antingen värma allt lätt o således ta död på den gräsliga jästen och så tillsätta lite honung för att få ngn god smak tillbaka. Alt två bara hutta i mer honung och se om det resulterar i vidare jäsning och kanske något mindre delikat med en hög alkoholhalt som tröst. Kanske även den sedan sötas med mer honung..
Borde smaka på den... sist smakade den ju inte illa, men det var inte "åh gudarnas dryck!" som första proven innan turbojästen tagit överhand. Ill let you know. Men mitt heta tips till alla, är att skippa turbojäst..
low-tech, high satisfaction

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: mjödexperiment-turbojäst=förstört?
« Svar #5 skrivet: 08 aug-16 kl 09:38 »
Det kanske går rädda mjöden om du lagrar den länge. Hur länge kan jag inte svara på, men misstänker att det kan behövas ett par år.
Jag vet att många vill använda den jäst som finns naturligt i råvaran. Det är inget jag vill rekommendera. Förutom jäst finns det även en massa annat som kan ge felsmaker eller infektioner i en jäsning. Och man har ingen aning om vilken jäst som tar överhanden.
Köp någon lämplig vinjäst nästa gång.

När vikingarna gjorde mjöd hade bryggmästaren med tiden fått fram en bra mjöd som de "avlade" ny jäst från. Det har hittats 1 000 år gammal torkad levande jäst på det de rörde om  med. De använde t.ex en stam från en ung gran med lagom mycket kvist i smaländan. Antagligen barkades den före användning. Efter omrörning i mjöden hängdes rörningsverktyget upp på tork och användes bara till mjödtillverkningen. Nästa gång mjöd skulle beredas använde de samma pinne som då hade intorkad jäst på sig. Den jästen startade då nästa bryggning.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: mjödexperiment-turbojäst=förstört?
« Svar #6 skrivet: 08 aug-16 kl 11:02 »
vet inte om du kan rädda sattsen ifråga.. men nästa gång så kan du alltid köpa enkom Mjödjäst på pgw.se och använda dig av när du tappar om Mjöden så spara bottensatten i jäskärlet i plastflaska i kylskåp bara att tillsätta några matskedar honung till bottensattsen med jämna mellanrum för att hålla jästsvamparna glada och nöjda ;) (nu vet jag inte hur länge jästkulturen håller sig i kylen men de borde gå att söka på) lycka till^^
tänkare och älskare

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: mjödexperiment-turbojäst=förstört?
« Svar #7 skrivet: 08 aug-16 kl 12:21 »
För några år sedan gjorde jag några liter mjöd. Jag minns inte vilken vinjäst jag använde då, men det jäste ut bra i alla fall. När jag tappat om till att stå på klarning tog jag tillvara bottensatsen och använde jästen till nästa gång jag bryggde mjöd. Då fick jag fram en jäst som var anpassad till att jäsa honung. Tror jag har skrivit i någon tråd om detta.

Det bästa är att använda en sån där glaskolv som kemister brukar ha, men det fungerade skapligt med en petflaska också. Häll en del av bottensatsen i flaskan och ställ kallt. Jag hade monterat ett jäsrör på korken. När det stått någon vecka ska det skikta sig i tre lager. Översta lagret är vatten. Det ska man försöka tömma bort. Mittersta lagret är jästkulturen, som man försöker ta vara på. Och sörjan i botten tömmer man bort. När man upprepat det här ett par gånger har man flytande jäst som man kan föröka.
Det här kallas att "tvätta jäst". Det finns bättre beskrivningar på nätet än den snabbinstruktion jag beskrev.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser