Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninburar  (läst 1601 gånger)

trassla

  • Gäst
Kaninburar
« skrivet: 14 jul-16 kl 13:02 »
Jag har byggt kaninburar av brädor. Men det blir ju inte helt tätt, och jag vill ju inte att det skall komma in väta. Jag undrar om det räcker att måla ett par lager med färg? Fick rådet att sätta plåt( ligger gamla plåtbitar, som skulle varit till tak, på en lada), på baksidan av alla burar och som tak. Men skulle det inte räcka med att bara måla, och sedan sätta plåten, som tak över burarna, och som sticker fram en bit, framför burarna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kaninburar
« Svar #1 skrivet: 14 jul-16 kl 16:44 »

Det skulle hjälpa med en bild.

Jag byggde en bur av pallkragar dom är inte världens täta men fukten höll sig utanför.
Gällande tak så är plåt perfekt och gör du den 10-15 cm större än buren så bör det räcka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

JS

  • Inlägg: 88
SV: Kaninburar
« Svar #2 skrivet: 26 jul-16 kl 21:31 »
Väggarna på min bur är 20 cm breda plankor som står vertikalt. Sen har jag spikat fast 4cm ribbor på springorna så det inte ska dra eller komma in fukt. Fungerar finfint. Annars kan du ju göra väggarna med fjällpanel.
Målar du, speciellt ifall du målar med plastfärg så måste du vara noga med ventilationen, annars blir det fuktigt och instängt.
Taket har jag bara lagt takpapp på och det funkar fint.

Wolfen69

  • Inlägg: 7
  • Bushcraft-Prepper-Pilbågsgalen-Vikinga-Gubbjävel
    • Närke
    • Thompett Design
SV: Kaninburar
« Svar #3 skrivet: 13 okt-16 kl 21:17 »
Mina burar


Men måla och sätt plåten om du nu har den liggandes :)
Aim small, miss small.
>>>==========)>


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, ÖsterFröken, fjala

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser