Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?  (läst 13905 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« skrivet: 14 jul-16 kl 08:30 »
Jag har suttit och väntat på ett deal ganska länge för en äldre kvalitétskompressor (och jag väntar så länge jag behöver, har ingen brådska och är snålare än joakim von anka), nu dök denna upp bara några kilometer från där jag bor. Jag är ingen kompressor-expert annat än att jag vet Atlas CopCo är gedigna gerjer, men vad tror ni? Värt att satsa på?

http://www.findit.fi/sv/1026817.htm

Fanns en provstartsvideo också, har inte möjlighet att se den just nu själv:
https://vimeo.com/174578277

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-16 kl 09:18 »
Om storleken stämmer bra med dina luftbehov och om inte motorn är för kraftig för dina huvudsäkringar, så kan det nog vara en bra affär. Eftersom det går två kablar till motorns kopplingslåda så kan man anta att den har gått med Y/D-start, och i så fall är det bra om du får med skåpet med kontaktorer, tidrelä mm som hör ihop med den funktionen. Manuell Y/D-start kan ju vara lite besvärlig på en kompressor som ska starta och stoppa automatiskt.

Den tycks vara gjord för högre arbetstryck än man använder i vanliga tryckluftverktygssammanhang, det är ju i och för sig ingen nackdel, det blir bara bättre verkningsgrad och livslängd hos  kompressorn om den får gå med lägre tryck (6-10 bar istället för 15-18 som den verkar ha varit tänkt för ursprungligen).

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-16 kl 10:37 »
Baa du påpekade detta, fast vem vet om den lådan med funktionerna finns kvar? En ny motorstartare kostar väl åtminståne en 100€ till.

Översättning av plåten:
Tilavuus = volym så en 250 liters tank
valm.vuosi = tillverkningsår
käyttöpaine = arbetstryck
vesipanie = vattentryck
tarkast = inspekterad/inspektör

Räcker 250l tank till att driva tryckluftsverktyg som slipmaskiner och mutterdragare?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-16 kl 11:06 »
Den där påminner om en som jag haft och den var det nåt som jag inte vet vad det heter på.
Det innebar att jag startade den med en manuell Y/D-start och när den fick upp trycket, så avlastade några ventiler, så att den gick utan att komprimera luften.
När trycket sjunkit, så började den komprimera igen.
Motorn var igång hela tiden, så Y/D-start behövdes bara vid starten.
Min var på 10 hästar och jag hade 16 A huvudsäkring och det fungerade bra.
Min tank var på ca 200 liter och jag både slipade och lackade bilar.
Senare fick jag tag på en 500 liters tank som jag också kopplade in och då behövde jag bara köra upp trycket och sedan räckte luften flera dar till att blåsa och köra lite småmaskiner då och då.
 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #4 skrivet: 14 jul-16 kl 11:08 »
Jaha så den går hela tiden, vad blir det för strömförbrukning att ha igång en sådan?

Skulle gärna haft en som slår igång och stänger av vid behov, och som jag kunde bygga in i en låda utanför verkstaden (dock under tak, i bilporten).

Det var ett bra svar annars för jag fick från ett annat forum reda på att den körde med något som hette avlastningsventi men fattade inte hur det var menat att funka. Nu vet jag!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #5 skrivet: 14 jul-16 kl 11:21 »
Jag mätte aldrig strömförbrukningen, men upplevde inte att det blev dyrt.
Jag tyckte att det var en fördel, då jag bara hade 16 A  huvudsäkring.
Kompisar med de som startade och stoppade, flög det säkringar titt som tätt för.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #6 skrivet: 14 jul-16 kl 11:28 »
Har 25A på hela huset men bara 16A per uttag för 3-fas. Jag ser inte på videon vad han kör med, ser bara en manuell brytare. Eftersom han är på "laande" kan han ha större än 3x25A säkring.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #7 skrivet: 14 jul-16 kl 11:30 »
Skit samma, såld...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #8 skrivet: 14 jul-16 kl 13:45 »
Typskylten gällde nog tanken och inte själva kompressorn.

När det gäller vad man kan göra med en kompressor och tank av viss storlek, så är tankens volym intressant om man har kompressor som ger alldeles för litet flöde för de tryckluftverktyg man vill använda, och om man inte vill behöva göra pauser i arbetet för att vänta på att den ska bygga upp tryck igen alltför ofta.  Om man har en onödigt stor kompressor till en liten tank så blir start- och stopperioderna irriterande korta.
Jag har en kompressor som lämnar ca 300 l/min och uppskattningsvis 75-100 l tank (tre, ibland fyra hopkopplade tankar från tryckluftbromssystem på lastbilar). Det är ytterst sällsynt att jag blir utan luft.
Motorn är på 4 hk (ca 3 kW) och direktstartad (alltså inte Y/D), den har aldrig ställt till några problem med mina 16 A huvudsäkringar.

I föräldrahemmet, där det fanns en gammal kyldiskkompressor (uppskattningsvis 50 l/min) konverterad till tryckluftkompressor och en tank på kanske 20 liter, tidvis kompletterad med ytterligare en tank på 25 liter, så blev det däremot ganska långa fikapauser när min bror höll på med billackering och slipning.

Om man placerar kompressorn i ouppvärmt utrymme så bör man se till att det är fall hela vägen mellan kompressorns utlopp och tanken, så det inte finns någon rörslinga där kondensvatten kan bli stående och som kan frysa igen. Samma sak gäller också för anslutningar till säkerhetsventil och tryckströmbrytare/avlastningsventil, de bör helst sitta uppe på tanken med anslutningen rakt nedåt. Dräneringskranen på tanken bör vara av en typ som inte fryser sönder så lätt. Ta för vana att dränera tanken varje gång kompressorn har varit igång i fuktigt och nollgradigt väder under höst och vinter, så att tanken är torr när det blir riktigt kallt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #9 skrivet: 15 jul-16 kl 16:12 »
Synd, det var en bra kompressor till bra pris.
Om den var hel och riktig dvs.

Dedär går inte ens att jämför med kinamöget vad gäller kvaliteten.
Dessutom ger de inte i närheten lika mycket vibrationer (men är högljudda).
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #10 skrivet: 15 jul-16 kl 20:50 »
Saker du bör kolla på en kompressor innan du gör upp pris och köper är saker som till exempel:

* Har tanken skötts ordentligt så att inte kondensvatten har samlats i den och fått stå så att det rostat och med tiden har skapat materialförsvagningar innuti tanken?
(detta kan bli mycket farligt på en industrikompressor då det frigörs enormt mycket kraft om tanken går sönder, normalt skall det inte kunna hända men det är viktigt att känna till att det är dödlig kraft i dessa tankar trots att trycket inte är så mycket högre än en vanlig.).

* Relevant för hur användbar den är är fritt genomlupet flöde efter kompression MED BIBEHÅLLET ARBETSTRYCK (dvs minst 6-7 bar innan det börjar dyka markant om du skall ha någon riktig nytta av det). Kolla flödet på de verktyg du hade tänkt att använda ihop med den, mest drar saker som blästerpistoler med högt tryck eller stor volym, efter det saker som till exempel gamla turbinslipmaskiner, vinkelslipar, mm, sedan mindre verktyg som stora nålhammare, borrmaskiner, mm, borrmaskiner tappar fort kraft om trycket sjunker. -sedan saker som drar måttligt med luft som tex färg och oljesprutor, mutterdragare, oscillerande slipmaskiner, etc, sist saker som fordonsdäck, blåspistoler att rengöra motorsågar, osv som drar relativt litet luft.

Tex en gammal industrislipmaskin kan ligga på uppåt 750 liter förbrukning, medan din handblåspistol behöver nästan ingenting om det bara är till bildäck och rengöring, osv. så, säg att du har en blästerpistol du använder sällan men tex en maskin för oscillerande sandpapper du vill använda ofta så lägger du på X-procent över slipmaskinens förbrukning och en litet större tank så kan du ändå köra din blästerpistol i intervaller för mindre arbeten, tex om du behöver renovera bilen eller liknande.
Men skall du ofta använda hårdbläster, tex renovera stålbåtar åt folk och liknande måste man ha detta flöde, men å andra sidan drar en sådan kompressor rätt mycket ström, så här får du nog ta fram miniräknaren och försöka summera ihop kontentan av de verktyg du tänkt, det brukr stå märkflöde på dem angående luftförbrukning för arbetstryck över tid. Sedan jämför du detta mot kompressorblockets kapacitet.

Det är nästan enda sättet att få fram användbara siffror.


*Finns det fortfarande reservdelar tex till ventilfjädrar, ringar och annat, om inte vad kan man reparera själv och vad måste man leja ut av sådant som kan tänkas gå sönder eller slits mycket under drift? För det mesta behöver man inte göra mer än en allmän genomgång, men man bör ge akt på tex ljud som antyder att dyrbara delar eller delar som är svåra att ersätta håller på att bli utslitna, osv.

(nu håller för visso ventiler och annat nästan för evigt på dessa, men har den tex gått i tung industridrift i ett tidigare liv, sedan har någon köpt loss den från jobbet, osv så vet man ju inte detta fören man har tittat nära på den och om det går bett att få provköra den)

*kontrollera att inte blocket har frusit så att det har antydan till sprickbildning, om kontrollera att det är professionellt lagat av någon som kan svetsa i gjutgods.

Pressostaten och annat är enklare att byta, men en bra sådan är ju ändå kanske en femhundring, osv.
Så kolla även enklare saker och se så att kostnaderna för att fixa eventuella småfel inte stackas upp för mycket (om du inte gör en superbra deal på priset förstås)

osv.

Kort sagt, ta med öronkåpor och be att få provköra den (kontrollera oljan först!) och lyssna noga för eventuella missljud osv.

* Granska cylinderblocket för eventuella frostsprickor (om det stått kondens i det).

* Försök att komma åt att kontrollera insidan på tanken, tes lossa inspektionsluckor eller någon anslutning och lys ner i tanken med en stark liten ficklapa så att du kan se dess skick på insidan.

* kolla att den håller trycket i tanken även när den är avstängd.
(om inte, ta noga reda på var felet beror på, är det bara packningar eller ventilfjädrar i backventilerna, eller är det saker som är svårare att byta eller kräver specialdelar som kanske inte finns längre?)

*Kolla att den når upp till arbetstryck ordentligt på normal tid utan att den verkar onormalt ansträngd och att den klarar att upprätthålla detta rimlig tid även då luft tappas från tanken.


Kompressorn på bilden lär nog ny snarare kosta över 12-1500 euro, om ens det stoppar, (och då har jag ändå varit ganska försiktig... men ALAB ville ha runt 12K för en ny när jag frågade förut, då var ändå block och annat gjort i Asien och deras bästa, undantaget Japan kan ingen av dem i närheten mäta sig med byggvaliteten hos de gamla Europeiska av hög kvalitet) om man vill ha motsvarande byggkvalitet idag på block och annat så 100 euro låter i mitt tycke rimligt om den är i bra skick mekaniskt.

Så bra block görs knappt längre tyvärr.










 






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #11 skrivet: 22 jul-16 kl 16:15 »
Hittade en 100-liters tank till salu nu, funderar om den kunde vara något att bygga ett hemmabygge till, eller koppla min nuvarande 25 liters kompressor till
http://www.findit.fi/sv/997100.htm

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #12 skrivet: 22 jul-16 kl 16:28 »
Jag har en stående tank och tycker det är bra av utrymmesskäl.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #13 skrivet: 22 jul-16 kl 18:09 »
Tjaa, ser ju helt ok ut och hade bra specar, men det är ju dock inte så ohyggligt stor tank volym mässigt, dock verkar den ha ganska tjockt och bra gods.

Ser den bra ut invändigt är det väl helt ok köp tycker jag.
Du kan ju alltid ha den som extern tank även om du hittar en komplett kompressor med tank sedan menar jag.
(Så kör vi på verkstaden med en gammal tank som liknar dendär något)

Om du åker och tittar på den, ta med en liten pennficklampa och om du har en spegel så att du kommer åt att se genom inspektionsluckan eller rörkopplingarna ordentligt i botten på den hur det ser ut.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #14 skrivet: 22 jul-16 kl 20:10 »
Det var lite det jag undrade över, om 100L räcker nån vart. Just nu överlever jag på en 25L tank, men om jag får en bättre kompressor så vill jag förmodligen investera i tryckluftsverktyg senare, då dom är billigare / tåligare. Typ slipmaskiner och sånt. Vad för volym borde man sikta på?

Jag undrar också hur svårt är det att seriekoppla tankar med tryckluft, behöver man bara koppla dem med tryckluftslangar mellan varandra eller ska det till specialgrejer? Finns det nån gräns på hur många tankar man kan seriekoppla?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #15 skrivet: 22 jul-16 kl 20:49 »
Det är inga som helst problem att koppla ihop tankar. Parallellt eller serie spelar ingen större roll. En fördel med "seriekoppling", och i synnerhet om tankarna har flera röranslutningar, är att de kan bidra till att fungera som vattenavskiljare. Ur den synpunkten är det bra om tankarna står så kallt till som möjligt (men ändå frostfritt), det är också bra om man kan se till att tryckluften inte är alltför varm när den kommer in i tanken. Det är ju svårt för den tank som är hopbyggd med kompressorn, men om man ska ha en tank till kan man gärna ha en ganska lång sträcka rör eller slang före den.

När det gäller vad du kan vänta dig för nytta av en större tank, så vet du väl ganska väl idag vad kompressorn har för gång- och stopptider mot en 25 l tank, du vet kanske också hur länge du kan använda stora luftslukare på luften i den tanken innan trycket sjunker odrägligt lågt.  Om du kompletterar med en 100 l tank så du totalt får 125 l, så kommer rimligtvis alla tider att bli 5 gånger så långa som idag.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #16 skrivet: 22 jul-16 kl 20:55 »
Jag har en 15 hästars kompressor med ca 200 liters tank och en stående extratank på ca 500 liter och en på ca 200 liter.

När det var uppmonterat så hade jag kompressorn ute i en container och 2 tums rör in till 500 liters tanken som var fastbultad i golvet.
Sedan hade jag ett 1 1/2 tums rör över till ett kallgarage med 200 liters tanken, där jag skrotade saker.

1/2 meters flexslangar hade jag där rören var anslutet till tankar och container, där jag även hade snabbkopplingar.
Jag hade även en dieselkompressor på ca 20 kubik/min som backup i containern.
Det var även sandbläster i den, därför snabbkopplingar eftersom jag brukade åka iväg och blästra.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #17 skrivet: 23 jul-16 kl 02:07 »
En del kan ni läsa på min hemsida www.maskinochtryckluft.se
Jag kan inte säkert se på filmen om detta är en KE6 eller en KE4. KE6 är oftast på 10 Hk och KE4 är på 5,5 Hk. Arbetstrycket är på max 8 bar, så man kan låta dem stanna eller avlasta på 8,5 och med en bra tryckströmbrytare eller reglerventil bör de då kunna pålasta/starta vid 7.
Vad som skiljer dessa två åt är kapaciteten, flödet.
Räkna då med 100 liter fri avgiven luftmängd (FAL) per hästkraft. D.V.S. 5,5Hk x 100L=550L/min. Detta gäller vid 6 bar som är normaltryck för de flesta verktyg.
5,5 Hk kan man köra direktstartad men större effekt ska ha Y/D-start.
5,5 Hk är vad man beräknas utan krångel kunna köra på 16A trög säkring. En del beror på spänning, kablar och störningar på nätet. men så beräknar man.

Visst är detta bra grejer, problemet är reservdelar. Det som kan gå sönder är egentligen ventilerna. Dessutom på just dehär kompressorerna membranen som sitter på topparna. De brukar va uppmurkna. Hittar man ett lagom tunnt och svagt armerat material kan man göra egna membran.
Skivor, fjädrar och andra ventil-delar är värre. Jag har ibland när jag skrotat någon, ibland är de helt slut.
Samma sak med de ännu bastantare fabrikaten Greiff och Ingersoll Rand. Ventilerna är svåra att få tag på och har inte funnits på flera årtionden.

Ska man bygga ihop något eget blir det betydligt dyrare än att köpa nytt. Det finns egentligen bara ett par bra 5,5-hästare på marknaden. Båda kostar runt 14 000+Moms. 
Resten är mer eller mindre bråte. Och för Bövfelen, KOPPLA INTE TRYCKLUFT TILL EN HYDROFOR-TANK! De ser likadana ut men beter sig inte likadant när de havererar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #18 skrivet: 23 jul-16 kl 10:57 »
Hur vet man om det är en hydrofor-tank? Står det på märkesplattan eller finns det något annat som bara hydrofor-tankar har?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #19 skrivet: 23 jul-16 kl 11:30 »
SÅ lika är de inte, att man borde ta miste. Ibland står det på typskylten men inte alltid. Hydrofortankar har i alla tider varit galvade, för 10 år sen var det sällan man såg en galvad trycklufttank.
En hydrofortank är vanligen driftstryckmärkt till 6 bar, en trl.-tank till 8 eller mer.

Det var när ni började fundera på hemmabygge jag reagerade. Det har hänt några gånger  när någon tänkt själv att jag rest på nackhåret när jag sett skapelserna. Därav att jag tog upp saken.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser