Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankslakt  (läst 1703 gånger)

charlotte_13

  • Inlägg: 17
    • Skåne
    • Skingeröd Gård
Ankslakt
« skrivet: 10 jun-16 kl 22:21 »
Ni som slaktat ankor och skållat före plockning, vad har ni använt som skållningskar?
Gårdsägare i Skingeröd, norra Skåne. Har Hedemorahöns, Blekingeankor och Skånegäss i genbank.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Ankslakt
« Svar #1 skrivet: 10 jun-16 kl 22:25 »
en jättestor gryta, finns att hitta på loppis, går ju liksom inte att använda till nåt annat. Glöm inte att droppa i lite diskmedel i skållevattnet, annars får det svårt att gå genom fjädrar o dun
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Ankslakt
« Svar #2 skrivet: 10 jun-16 kl 22:27 »
Det går också bra med en rejäl hink, bara så att mer än hälften av ankan går i, man kan ju vända lite
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

charlotte_13

  • Inlägg: 17
    • Skåne
    • Skingeröd Gård
SV: Ankslakt
« Svar #3 skrivet: 10 jun-16 kl 22:29 »
Ok, vi har tittat lite på vedeldad kokgryta, finns i 15 liters och 60 liters finns, 15, blir det för litet? Vi sitter här och måttar och dividerar.. Blekingeankor har vi..
Gårdsägare i Skingeröd, norra Skåne. Har Hedemorahöns, Blekingeankor och Skånegäss i genbank.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Ankslakt
« Svar #4 skrivet: 10 jun-16 kl 22:36 »
helt ok med en murarhink eller dylikt, koka upp vatten o häll i, ankor ska ju inte skållas i kokhett vatten, så att koka upp vatten o hälla över till en hink eller gryta funkar utmärkt, är vattnet för varmt så spricker skinnet
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Ankslakt
« Svar #5 skrivet: 10 jun-16 kl 22:44 »
jag kokar nästan upp vatten, bär ut det, häller över det i hinken, i med lite diskmedel, o i med ankan, då har vattnet svalnat till lagom temp. 15 l räcker gott, det tar ju en stund att plocka, o man kan gott doppa lite fler gånger om en del fjädrar sitter hårt, sen är det bara att koka upp lite mer vatten till nästa anka, om jag minns rätt så ska inte vattnet vara över 80 grader, men nu har jag inte haft ankor på några år. lägg ankan i vattnen, ha en träspatel eller nåt att vända med, känn på fjädrarna, när de lossnar så ta upp o plocka, sen brukar vingar o de små där benen börjar vara lite besvärliga.. Om man inte lyckas ta alla, vilket är vanligast om man inte lyckas pricka exakt den fjärde veckan så kan man lägga in ankan i ugnen på rätt så låg temp i en kvart, plocka det sista o sen steka klart. så om inte resultatet blir perfekt, så fixar ni det innan tillagning, o det går utmärkt att frysa med lite småfjädrar o pinnar kvar
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ankslakt
« Svar #6 skrivet: 11 jun-16 kl 00:31 »
Jag använder två vinhinkar (jäshinkar på 30-40 liter från citygross) som jag ställer i varandra med en 2-3cm tjock frigolitskiva i botten på den första. Blir lite som en termosmugg. Sedan häller jag i 70 gradigt vatten och använder en långskaftad gummihandske (orange handske från Jula) när jag ruskar om ankan. Går bra att plocka med den handsken också. Häller på lite kokvatten till nästa anka så tempen går upp igen.


Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Ankslakt
« Svar #7 skrivet: 13 jun-16 kl 22:19 »
lakegryta, brygghusgryta. Vet inte vad dom kallas i olika trakter. En vedeldad gryta som fanns på varenda gård förr. Användes till skållevatten till grisen även till att koka grisens potäter. Men mest till tvätten. Jag använder den till all fjäderfäslakt. När jag slaktar brukar det bli både tuppar och ankor kanske ett tiotal. Då vill man inte springa in i köket och slabba. Du får lätt ner stora kalkoner .Annonsera finns nog många ute bygden för en billig peng.

charlotte_13

  • Inlägg: 17
    • Skåne
    • Skingeröd Gård
SV: Ankslakt
« Svar #8 skrivet: 15 jun-16 kl 10:00 »
lakegryta, brygghusgryta. Vet inte vad dom kallas i olika trakter. En vedeldad gryta som fanns på varenda gård förr. Användes till skållevatten till grisen även till att koka grisens potäter. Men mest till tvätten. Jag använder den till all fjäderfäslakt. När jag slaktar brukar det bli både tuppar och ankor kanske ett tiotal. Då vill man inte springa in i köket och slabba. Du får lätt ner stora kalkoner .Annonsera finns nog många ute bygden för en billig peng.

Vi har nu investerat i en vedeldad kokgryta, 60 liters. Känns som väl investerade pengar då den har många användningsområden :)
Gårdsägare i Skingeröd, norra Skåne. Har Hedemorahöns, Blekingeankor och Skånegäss i genbank.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser