Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grund lurad!! 😂  (läst 3022 gånger)

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
Grund lurad!! 😂
« skrivet: 17 maj-16 kl 23:07 »
Som titeln påvisar har jag idag blivit lurad! 😊 har gått o vakat o vakat efter min första Killing. Ena geten har haft enormt juver o ser ut som en tunna, Har kännt efter bäckenband till den förbannelse att hon nu mera bara glor o undrar om jag tänkt kela något mer än o trycka där??! Gick en sväng o klippte sly till finingarna här hemma, In med det allt lugnt. Kaffe manisk som jag är for jag iväg till affären för att inhandla mjölk, Träffar på en bakant o småpratar lite när svärfar ringer o säger du det va mig en söt liten herre!! 😳 for hem igen i ilfart för att mötas av geten som bräker ljudligt, Men ingen bebis där!! 😳 märker dock att andra geten inte kommer. Går genom hagen för att till min förvåning upptäcka att det är "fel" get som fått en liten helt underbar liten krabat, Torr o ren tvättad står han där o bara spanar!! 😂 hon har inte visat något! Inget juver ingen mage inget konstigt beteende.
Jag känner mig grund lurad!! 😂 kommer på mig själv under dagen hur "udda" man är som blir lycklig som ett barn på julafton när den första gången suger fatt o smaskar i sig mat!! Underbara geten Lillan som är förstföderska står i dom mest lustiga ställningar för att han ska komma åt! 😍 sambon har dock redan hunnit tröttna på mig då jag ljudligt kommit springande med nyheter hela dagen, Den äter igen!!!! Åhh den bajsade!!!!! O nu har han kissat oxå!!!! 😂
  nu håller jag tummar o tår att den lille blir stor o stark o allt fortsätter lika fint!
Nu fyller jag på kaffe kannan igen inför natten för nu har bäckenbanden släppt på geten jag trodde skulle killa först! 😃

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Grund lurad!! 😂
« Svar #1 skrivet: 17 maj-16 kl 23:12 »
Bilder på Herren som fått namnet Lillans Luring!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Grund lurad!! 😂
« Svar #2 skrivet: 18 maj-16 kl 09:31 »
Grattis till Lillans Luring! Inget går upp mot den första killingen. Du är varken den första eller sista om blir lurad av dräktiga getter  :) Ta det lugnt med dina kontroller av den get som ska killa, en del getter vill vara ifred då :). Det brukar räcka med att en har litet diskret koll i bakgrunden och finns till hands om det skulle behövas. Lycka till !

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Grund lurad!! 😂
« Svar #3 skrivet: 18 maj-16 kl 10:22 »
Tack! Är så glad att han klarat sin första natt!!  :D
Som väntat har även nästa lilla krabat visat sig i tidig morgonstund. Även denna lilla flicka verkar stark o kry! Är så glad att båda damerna som förstföderskor klarat allt så fint o tagit till sig dom små liven. Helt underbart att få sitta med o höra deras små samtal💕

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Grund lurad!! 😂
« Svar #4 skrivet: 18 maj-16 kl 10:29 »
 :-*  :-*  :-*  :-*  :-*  :-*  :-*  :-*  :-*  :-*

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grundlurad!!
« Svar #5 skrivet: 18 maj-16 kl 11:15 »
 :D :D Grattis!  :-* :-* Och välkommen i gänget!  Vi har väl alla blivit lurade någon gång av en dräktig get.   ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Grund lurad!! 😂
« Svar #6 skrivet: 18 maj-16 kl 12:37 »
Om du vill behålla Lillans Luring och han inte ska vara till avel så tänk på att kastrera tidigt. Annars kommer han att utveckla bock-beteenden som inte går över. Jag har aldrig haft egna getter, men skött andras. Jag håller med om att det är ljuvligt att höra get o killing småprata med varandra och jag så svårt att förstå hur getmjölks-bönderna klarar att ta ifrån geten den/de hon fått och avliva de flesta av dom, men jag förstår ju att det är nödvändigt för ekonomins skull.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Grund lurad!! 😂
« Svar #7 skrivet: 18 maj-16 kl 21:16 »
Grattis :D ! Såna sötnosar, jag tar allihop! (Näe, det gör jag inte, förresten, jag har egna...)
Nina W, vad är det för bockbeteenden du tycker TS ska kastrera bort?
Jag har många bockar i min flock, det är ett fredligt och sällskapligt grabbgäng. (Getflocken är möe bråkigare, f ö.) Av alla dessa herrar är det EN som är kastrerad, och det beror på att han har så många avkommor i flera led i flocken redan, och han behövs inte i avel längre. Han var ytterst snäll och vänlig redan med kulorna i behåll, som äldre bockar ofta är, lät mitt yngsta barn klättra på hans rygg när han låg och idisslade och så :) . Jag förstår verkligen inte varför det ska skrämmas med bockar ??? . Den dag jag inte orkar/kan/vill ha getter som nyttodjur längre, ska jag ha enbart några gamla jättebockar med jättehorn som ska få gå med mig var jag går 8) !
(Ursäkta OT, TS...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Grund lurad!! 😂
« Svar #8 skrivet: 18 maj-16 kl 21:39 »
Haha, ytterst trevlig läsning  :)och grattis till fina getter och killingar

Jag måste också blanda mig i beträffande bockar och instämmer helt med Skräptanten....coola killar med kulor brukar sällan ställa till med problem . ;)


Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Grund lurad!! 😂
« Svar #9 skrivet: 18 maj-16 kl 23:59 »
Tack! Man är som en förvirrad mamma själv!! 😂 älskar alla "små" saker som får en att bli lyckligast i världen.
har inte helt bestämt mig för om jag kan göra av med min förstfödde, Förmodligen så får han nog va kvar får i nuläget ont i hjärtat av att bara tänka på att han inte ska bo kvar!! Sååååå han har nog hittat sitt livs hem redan! Sen tycker jag som alla med nya bebisar i familjen att han är hysteriskt söt ;D

Helianthus

  • Gäst
SV: Grund lurad!! 😂
« Svar #10 skrivet: 19 maj-16 kl 10:01 »
 ::)
Som titeln påvisar har jag idag blivit lurad! 😊 har gått o vakat o vakat efter min första Killing. Ena geten har haft enormt juver o ser ut som en tunna, Har kännt efter bäckenband till den förbannelse att hon nu mera bara glor o undrar om jag tänkt kela något mer än o trycka där??! Gick en sväng o klippte sly till finingarna här hemma, In med det allt lugnt. Kaffe manisk som jag är for jag iväg till affären för att inhandla mjölk, Träffar på en bakant o småpratar lite när svärfar ringer o säger du det va mig en söt liten herre!! 😳 for hem igen i ilfart för att mötas av geten som bräker ljudligt, Men ingen bebis där!! 😳 märker dock att andra geten inte kommer. Går genom hagen för att till min förvåning upptäcka att det är "fel" get som fått en liten helt underbar liten krabat, Torr o ren tvättad står han där o bara spanar!! 😂 hon har inte visat något! Inget juver ingen mage inget konstigt beteende.
Jag känner mig grund lurad!! 😂 kommer på mig själv under dagen hur "udda" man är som blir lycklig som ett barn på julafton när den första gången suger fatt o smaskar i sig mat!! Underbara geten Lillan som är förstföderska står i dom mest lustiga ställningar för att han ska komma åt! 😍 sambon har dock redan hunnit tröttna på mig då jag ljudligt kommit springande med nyheter hela dagen, Den äter igen!!!! Åhh den bajsade!!!!! O nu har han kissat oxå!!!! 😂
  nu håller jag tummar o tår att den lille blir stor o stark o allt fortsätter lika fint!
Nu fyller jag på kaffe kannan igen inför natten för nu har bäckenbanden släppt på geten jag trodde skulle killa först! 😃


 ??? "RÖKNULLAD" med Lottas ord


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser