Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödfödda killingar och överförbara sjukdomar till människa  (läst 2593 gånger)

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
Säkert många som ställer denna fråga. Jag har nu fått killingar från 3 getter, den ena geten födde tragiskt nog 2 dödfödda killingar, så satte i gång att mjölka den direkt (sen  drygt en vecka), har börjat ta reda på mjölken å druckit en hel del av den (jättegod).
Men sen har jag som säkert många börjat fundera om faran för salmonella å annat är stor eller liten om man inte pastöriserar den?
Jag försöker vara så renlig jag kan under mjölkningen å hanteringen, kyler mjölken omedelbart i kylskåp.
Trots det händer det ibland att det kan hamna något höstrå från höbädden i hinken under mjölkningen, som jag givetvis tar bort så fort jag ser, men hur påverkar sånt?
Vet ju inte nu heller varför denna get fick 2 dödfödda, kan den ha någon smittsam sjukdom som smittar över på människor?
Känner mig som värsta hypokondrikern med alla dessa frågor men skulle vara tacksam för lite svar å era synpunkter.
Sen detta med pastörisering, om man nu ska göra det hur gör man då? har förstått att viktigast är upphättningen till runt 65 grader?

Tråden har flyttats från tavlan "Mejeriprodukter" och även fått en ny ämnesrubrik.
Vänligen
SussiloII, moderator

« Senast ändrad: 25 feb-16 kl 18:00 av SussiloII »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Dödfödda killingar och överförbara sjukdomar till människa
« Svar #1 skrivet: 22 feb-16 kl 18:10 »
Salmonella är mycket ovanligt hos getter, så det tror jag inte du behöver bekymra dig om. Däremot undrar jag vad du ger dina getter för grovfoder och om du har kattungar i eller i närheten av ditt gethus?
Frågan om grovfodret gäller listeria, sjukdomen listerios som bl a kan göra att getter kastar eller får dödfödda killingar, kan komma av att getterna ätit osyrat ensilage som innehåller listeriabakterier. Getter är känsligare för listerios än t ex nötkreatur, och det är viktigt att de får syrat ensilage, alltså som är behandlat med något surt ensileringsmedel, myrsyra eller så. Vid låga pH-värden dör bakterierna.
Andra frågan gäller toxoplasmos. Toxoplasma är en parasit, som bärs av smågnagare och därmed senare av de katter som äter gnagarna. När katterna är små har de ännu inte fått immunitet, och sprider alltså parasiten vidare hej vilt med sitt bajs. Toxoplasmos kan leda till kastningar och dödfödda killingar (samt även samma hos människor).
En get som är svårt angripen av parasiter kan även få dödfödda killingar.
Jag tycker du ska prata med din veterinär om det här, oavsett vad det gäller så kan problemet vara betydligt värre än om en människa som dricker mjölk får lite ränneskita.

Du bör i alla lägen sila mjölken direkt efter mjölkningen, det finns olika typer av silar att använda beroende på hur noga du är med småskräp. Dock går det inte att använda kaffefilter, eftersom de är för täta, mjölken rinner inte igenom.
Pastörisering är att upphetta mjölken så att bakterier och mikroorganismer dör. Enklast är 72 grader i 15 sekunder. Vid 65 grader gäller 30 minuters varmhållning för att ta död på de små liven. Sedan kyler en mjölken fort. Hemma i köket är kallt vattenbad smidigast.
« Senast ändrad: 25 feb-16 kl 20:06 av SussiloII »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
Dödfödda killingar och överförbara sjukdomar till människa
« Svar #2 skrivet: 22 feb-16 kl 20:06 »
Hej "skräptanten" jag använder mig av hösilage som jag köpt av en bonde häromkring, jag vet inget om det är syrat på något vis (kan inget om sådant), jo jag har katter och har haft kattungar.
Låter ju som en hel radda med olika faror i detta (jag som trode det va fritt fram å sörpla i sig mjölken :D), blir ju lite nojig såklart.
Ja jag tyckte det va lite skumt att båda hennes killingar dödföddes, de andra getternas killingar var ju inga problem med.
Jag nvänder dock ett filter för mjölken (ett kaffe filter fast ett sådant med en sorts tygduk på å lite plast, den verkar ju lagomt tät i maskorna).
Får testa ringa en veterinär å höra vad de säger, om detta å mjölk förtäringen från denna get.
Antar väl att de måste tas dyra prover å så för att konstatera sådant då?.

« Senast ändrad: 25 feb-16 kl 20:18 av SussiloII »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Dödfödda killingar och överförbara sjukdomar till människa
« Svar #3 skrivet: 23 feb-16 kl 19:22 »
Du klarar dig, så vida du inte är gravid just nu, både listerios och toxoplasmos är reella livsfaror för människofoster. En frisk icke gravid människa får på sin höjd ränneskita. Det är getternas hälsa som är det stora problemet här. Så, ja, det blir till att kontakta veterinär. (Och fråga bonden om hösilaget är syrat.)
« Senast ändrad: 25 feb-16 kl 20:19 av SussiloII »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Ja och mest NEJ till att man klarar sig utan att pastörisera mjölken.
  Det finns flera bakterier och några parasiter som kan smitta från djur till människa via mjölken, om mjölken inte hettas upp innan konsumtion.  Alltså fler än de som har nämnts i denna tråd. Dessa är inte så vanliga i Sverige tackvare pastöriseringen. Flera smittämnen kan även drabba geten via gnagares urin och avföring i både  hö, kraftfoder och enselage.

Mitt råd kan därför bara vara att tvätta händerna och att tvätta juvret innan mjölkning, att sila mjölken i en tratt med en bit bommull i, som fungerar som engångsfilter, och att koka upp mjölen hastigt och kyla snabbt.  De riktigt ruskiga infektionerna har vi sällan i Svrige idag, bland människor men det innebär INTE att smittämnena är borta från djurens miljö. Märk också att vilda fäglar och sniglar kan smitta foder till djuren.

Om man hjälper en get vid killning, eller hanterar en dödfödd killing, eller en efterbörd, råder jag till att andvända plasthanddskar och plastförkläde som bränns, eller galonförkläde som tvättas i 60 grader genast efter användandet.  Det samma med de kläder som annvänts.  (Risken att smittas vid dessa moment är större än av mjölk som ej hettats upp innan konsumtion.)  I dessa moment tillkommer också flera olika elaka virus som kan korsa över från djur till människa. Därför skall man alltid tvätta händerna noga med varmt vatten och tvål, samt torka dem noga torra, och sprita händerna med handsprit, eller i nödfall rödsprit, även om man använt plasthandskar efter dessa arbetsmoment.

För övrigt har SVA bra info om dessa ämnen just nu på sin hemsida!

Mvh /Tt
« Senast ändrad: 25 feb-16 kl 19:27 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Visst är det viktigt med god hygien, men det får vara på en rimlig nivå, tycker jag. Om en inte är gravid eller gammal/sjuk kan en gott dricka opastöriserad mjölk från sina egna djur om djuren är friska. Visst finns det både bakterier och virus som kan trivas i mjölk, men mig veterligt inga parasiter. Om en håller sig till följande rutin är mjölken så fräsch som möjligt:
1: Tvätta och sprita dina händer.
2: Torka av getens spenar (och juver om en handmjölkar) med en ren fuktig trasa.
3: Mjölka ur 3-4 strålar från varje spene i ett kontrollkärl (eller en kaffekopp) och kolla så mjölken ser bra ut.
4: Mjölka i ett rent kärl tills juvret är tomt.
5: Spendoppa/spraya geten med desinficerande spendoppningsmedel/spray.
6: Sila och kyl mjölken direkt.

Det är inte helt ovanligt att de stafylokocker som ibland finns i mjölken kommer från mjölkarens egna händer...

Och vad gäller en helt vanlig killning med normalt förlopp, finns ingen större anledning att behandla vare sig geten, killingen eller efterbörden som någon sorts medicinsk riskavfall. God hygien med rena kläder och tvättade/spritade händer räcker mycket långt. Men då är syftet med detta att inte människan ska smitta den känsliga killingen med allehanda otrevligheter!
Vad gäller misstänkta sjukdomsfall krävs en mer strikt hygien. Sjuka djur bör isoleras från andra djur och veterinär tillkallas. Det farligaste är inte risken att som människa bli smittad (så vida en inte är gravid eller har nedsatt immunförsvar, som sagt) - utan att övriga getter i flocken blir smittade! Om en har fått in listeria-ensilage i lagården under killningstider, så är det inget större bekymmer i sammanhanget att getägaren drabbas av diarré, det kan jag lova!

TS, hur har det gått?
 
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
Ok tack för ditt svar "skräptanten"  intressant och givande, själv vet jag bara hur min farmor levde med opastöriserad mjölk å även min far så vill ju gärna kunna leva så också utan att komplicera till allt. Visst jag känner till alla dessa bakterier å vad de kan göra med en människa, men jag tror som du säger att bara man e noga med hygienen när man mjölkar dom, å dessutom inte dricker mjölk som stått i flera dagar så tror jag ju inte själv jag kommer bli sjuk av det, (kanske tvärtom).
Jag e man å inte gravid (naturligt hoppas jag).
Tack för ditt svar.
« Senast ändrad: 29 feb-16 kl 20:33 av flonkus »

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
Och till Torptomten, ja jag tog i de dödfödda killingarna å torkade av dom med hö å försökte få liv i dom men jag varken brände kläder eller spritade händer eller hade annan hygien än i vanliga fall å jag lever ännu. Tycker det låter mer som dagens paranoia mot allt vad bakterier heter, å allt som gör dagens barn sjuka av olika sorters allergier å astma i stället.
Men tack för dina råd.
« Senast ändrad: 29 feb-16 kl 20:30 av flonkus »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser