Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  igenproppad trekammarbrunn  (läst 85250 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #80 skrivet: 28 mar-17 kl 15:45 »
Hur löser man det rent praktiskt, med den dränkbara pumpen menar jag? Jag leder bort överflödigt vatten via den dränkbara pumpen till ett lämpligt dike?
Du sätter en liten brunn med en dränkbar pump i försedd med en nivåvippa efter trekammarbrunnen. Pumpen pumpar då det slamavskilda vattnet vidare till infiltrationsbäddens spridarrör. Eftersom nivåvippan går att ställa så att du får en snabb pumpning av lite mindre vatten än vad som ryms i spridarröret så kommer fördelningen i bäddens hela längd att fungera. Det är bra att sätta någon form av larm eller flagga som markerar om pumpen inte fungerar, för annars så kommer det vid pumphaveri att se ut som det gör idag i din brunn, eller ännu osnyggare eftersom skiten inte kan flyta in i bädden och ställa till det där.

Har man som Toll så kan man lyxa till det med upphöjd infiltration och dessutom placera den där den fungerar bäst och stör minst. Men jag tycker egentligen att man bara borde tillåta markbäddar eftersom infiltration förstör vårat grundvatten.

andtol

  • Gäst
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #81 skrivet: 28 mar-17 kl 16:49 »
Men jag tycker egentligen att man bara borde tillåta markbäddar eftersom infiltration förstör vårat grundvatten.

Kan du berätta mer? Är inte fördelen med infiltration/markbädd att det smutsiga vattnet stannar kvar i infiltrationen och det är rent som rinner ut?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #82 skrivet: 28 mar-17 kl 18:20 »
I en infiltration renas vattnet till en viss del innan det fortsätter nedåt till grundvattnet. I en markbädd går inte vattnet nedåt efter reningen utan åt sidan och stannar på så sätt kvar i det biologiskt aktiva skiktet.

Eftersom vattnet inte blir rent utan bara renare än det var när det kom in i bädden, vissa föroreningar avskiljs/bryts ned bättre än andra, så är frågan vart man vill leda det "renade" vattnet - till grundvattnet där ingen fortsatt rening sker, eller till ytvattnet där fortsatt rening kan ske. Sol, syre och mikroorganismer av alla de slag bryter ned det mesta vi skapar, fastän vissa otäckingar är lite väl svårnedbrytbara även i den miljön.

Myndigheterna har av felriktad omtanke om sjöar förordat infiltration eftersom man stirrat sig blind på fosfor som ju är ett grundämne som nästan allt levande behöver. Fosfor är ofta bristvara i sjöar, så om man tillför det blir det tillväxt. Men i sjöar är tillväxten inte helig utan benämns övergödning. I grundvattnet gör inte fosforn någon skada, bortsett från att den undanhålls biosfären. Men avloppsvattnet som gått genom en bädd innehåller inte bara fosfor...

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #83 skrivet: 28 mar-17 kl 19:34 »
Så här ser det ut efter det att spolbilen varit här. Bifogar bilder. En fråga är vad det var som gjorde att vattnet inte tömdes ur den andra brunnen som det skulle.
Den lilla "lådan" man ser i den andra brunnen, vad är det?
Observera att endast spolning har gjorts och ingen slamsugning.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #84 skrivet: 28 mar-17 kl 22:54 »
Jag är inte så insatt i vilka modeller som finns, men jag misstänker att de båda brunnarna hänger ihop som en slamavskiljare, ofta kallad trekammarbrunn. Den lilla lådan kan vara den delen som ser till att ytslam inte följer med ut från sista kammaren. Jag tror att du bara har ett spridarrör i din bädd och att det därför inte är monterat någon fördelningsbrunn. Nu efter spolningen har ju vattennivån sjunkit undan så det var definitivt täppt i spridarröret, men bädden är inte täppt. Bra än så länge :)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #85 skrivet: 29 mar-17 kl 09:07 »
Jag känner inte heller igen fabrikatet, men tror precis som Själv är bäste dräng att båda brunnarna tillsammans är slamavskiljare. Det är också vanligt att infiltrationer byggs med bara ett spridarrör, ofta använder man biomoduler då, för att kunna bygga på en mindre yta (som jag tycker det ser ut att du har). Längden på infiltrationsbädden är då ofta ca 8 meter (+lite anslutningsrör och luftningar).
Nu får du avvakta och hålla tummarna att stoppen satt bara i spridarrören, och att själva bädden inte är igensatt. Det kan vara ett bra tillfälle att kolla vilken nivå vattenspegeln i utgående brunn ligger på när nivån i bädden inte är förhöjd. Börjar den stiga är nog tyvärr bädden igensatt, och då kan det vara så att man måste bygga om den, men en så pass ny anläggning borde hålla många år till.

Det kan ju också vara så att grundvattennivån var ovanligt hög efter snösmältning eller så, och att det bara var ett tillfälligt problem.

Du kan inte sätta dit en fördelarbrunn om du bara har ett spridarrör, det finns ju inget att sprida mellan då.
Jag tror inte heller du kan sätta dit en pump, antingen är anläggningen byggd som en trycksatt bädd eller för självfall, man har olika rör i de olika fallen (110mm för självfall, oftast 32 eller 40mm PEM-slang i en trycksatt).
Hoppas den funkar som den ska nu!

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #86 skrivet: 29 mar-17 kl 09:09 »
Jag är inte så insatt i vilka modeller som finns, men jag misstänker att de båda brunnarna hänger ihop som en slamavskiljare, ofta kallad trekammarbrunn. Den lilla lådan kan vara den delen som ser till att ytslam inte följer med ut från sista kammaren. Jag tror att du bara har ett spridarrör i din bädd och att det därför inte är monterat någon fördelningsbrunn. Nu efter spolningen har ju vattennivån sjunkit undan så det var definitivt täppt i spridarröret, men bädden är inte täppt. Bra än så länge :)
Ok, tack för all hjälp. Det är uppskattat! ;) Jag tolkar att det är som du säger: att det endast finns ett spridarrör i markbädden och det är därför det inte är monterat någon fördelningsbrunn och att spolningen tagit bort förträngningen i spridarröret som du säger. Den lilla lådan är nog till för att förhindra att ytslammet går vidare ut till spridarröret som du säger. Jag får checka brunnarna med jämna intervall under de kommande veckorna och om allt fortsätter att se ok ut (dvs att nivån inte höjs) så kommer jag be att handläggaren från Miljöförvaltningen kommer ut och godkänner insatsen.
Nu borde de ju inte kunna hävda att bädden är täppt som du säger för då hade ju inte vattennivån gått ner i 3-kammarbrunnen som du skriver.

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #87 skrivet: 29 mar-17 kl 09:52 »
Jag känner inte heller igen fabrikatet, men tror precis som Själv är bäste dräng att båda brunnarna tillsammans är slamavskiljare. Det är också vanligt att infiltrationer byggs med bara ett spridarrör, ofta använder man biomoduler då, för att kunna bygga på en mindre yta (som jag tycker det ser ut att du har). Längden på infiltrationsbädden är då ofta ca 8 meter (+lite anslutningsrör och luftningar).
Nu får du avvakta och hålla tummarna att stoppen satt bara i spridarrören, och att själva bädden inte är igensatt. Det kan vara ett bra tillfälle att kolla vilken nivå vattenspegeln i utgående brunn ligger på när nivån i bädden inte är förhöjd. Börjar den stiga är nog tyvärr bädden igensatt, och då kan det vara så att man måste bygga om den, men en så pass ny anläggning borde hålla många år till.

Det kan ju också vara så att grundvattennivån var ovanligt hög efter snösmältning eller så, och att det bara var ett tillfälligt problem.

Du kan inte sätta dit en fördelarbrunn om du bara har ett spridarrör, det finns ju inget att sprida mellan då.
Jag tror inte heller du kan sätta dit en pump, antingen är anläggningen byggd som en trycksatt bädd eller för självfall, man har olika rör i de olika fallen (110mm för självfall, oftast 32 eller 40mm PEM-slang i en trycksatt).
Hoppas den funkar som den ska nu!
Hej, jag tror att du rätt i det du skriver, dvs att det är en bädd för självfall med 110mm rör för självfall. Längden på bädden är ungefär så lång som du skriver.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #88 skrivet: 29 mar-17 kl 16:09 »
Bra att du börjar förstå hur anläggningen är uppbyggd, det är ju mycket lättare med felsökning då.
Den lilla "lådan" du frågar om är mycket riktigt till för att förhindra flytslam att ta sig vidare ut i bädden. Man brukar kalla den "T-rör" för att den ofta ser ut som ett liggande T öppet i alla ändar. funktionen är att vattnet går in i den nerifrån för att sen rinna ut till bädden, just för att stoppa flytslam.
Jag tycker också du ska bevaka vattennivån i bädden, det gör du genom att hålla koll på om det står vatten i botten på luftningsröret (det solblekta orangea 110mm plaströr som sticker upp i bäddens bortre kant).
Stoppa ner en lång pinne tills du känner botten, ta upp och se hur mycket av den som blivit blöt. Helst ska den vara torr, men lite vatten står det ofta i spridarröret (som ansluter med ett vinkelrör till luftningsröret). Det ska inte vara en vattenspegel i den som på bilden i ditt första inlägg, då funkar inte syresättningen av bädden. Tanken är att luft ska sugas in genom luftningsröret, sen genom bädden, genom slamavskiljaren (-arna i ditt fall) och vidare upp till husets avluftning av avloppssystemet. Detta drivs av husets värme som ger en skorstenseffekt och skapar ett sug. Främst bädden men även slamavskiljaren behöver syresättas för att fungera bra.

Hoppas den klarar sig, jag har hört lite både och vad gäller om man kan få liv i bäddar genom spolning. Återkom gärna efter sommaren och informera hur det gått, då lär vi oss alla mer!
Lycka till!

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #89 skrivet: 29 mar-17 kl 16:30 »
Hoppas det fungerar bra nu. Annas får du spola igen.
kretslopp

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #90 skrivet: 03 apr-17 kl 14:29 »
Bra att du börjar förstå hur anläggningen är uppbyggd, det är ju mycket lättare med felsökning då.
Den lilla "lådan" du frågar om är mycket riktigt till för att förhindra flytslam att ta sig vidare ut i bädden. Man brukar kalla den "T-rör" för att den ofta ser ut som ett liggande T öppet i alla ändar. funktionen är att vattnet går in i den nerifrån för att sen rinna ut till bädden, just för att stoppa flytslam.
Jag tycker också du ska bevaka vattennivån i bädden, det gör du genom att hålla koll på om det står vatten i botten på luftningsröret (det solblekta orangea 110mm plaströr som sticker upp i bäddens bortre kant).
Stoppa ner en lång pinne tills du känner botten, ta upp och se hur mycket av den som blivit blöt. Helst ska den vara torr, men lite vatten står det ofta i spridarröret (som ansluter med ett vinkelrör till luftningsröret). Det ska inte vara en vattenspegel i den som på bilden i ditt första inlägg, då funkar inte syresättningen av bädden. Tanken är att luft ska sugas in genom luftningsröret, sen genom bädden, genom slamavskiljaren (-arna i ditt fall) och vidare upp till husets avluftning av avloppssystemet. Detta drivs av husets värme som ger en skorstenseffekt och skapar ett sug. Främst bädden men även slamavskiljaren behöver syresättas för att fungera bra.

Hoppas den klarar sig, jag har hört lite både och vad gäller om man kan få liv i bäddar genom spolning. Återkom gärna efter sommaren och informera hur det gått, då lär vi oss alla mer!
Lycka till!
Jäpp, skall jag göra. Återkopplar med info om någon månad eller så!

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #91 skrivet: 08 aug-17 kl 14:55 »
Problemet fortsätter: spolningen av 3 kammarbrunnen och spridarröret fick inte önskad effekt. Snart vart nivån på slammet i slamavskiljaren uppe på samma som tidigare. Kikade då på utloppsröret som går från markbädden vidare ner i ett dike och fortsätter c:a 50 m innan det mynnar ut. Utloppsröret var helt igenpluggat med jord och måste ha varit detta i ett bra tag. Rensade bort jordpluggen och spolade med en avloppsrensare kopplad till en högtryckstvätt och tänkte att nu är problemet löst. Men, icke sa nicke: nivån i slamavsklijaren sjunker inte och det står vatten i luftningsröret efter markbädden. Jäkla mysko! Vad tror ni?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #92 skrivet: 08 aug-17 kl 15:02 »
Jag hade liknande problem förra hösten det visade sig vara rötter in i mina gamla betongrör som va problemet upptäcktes efter filmning i rören. Nya rör sen va det löst.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #93 skrivet: 08 aug-17 kl 15:19 »
Ok, tack för svaret. Tror dock inte att det kan vara några rötter som orsakar mitt problem dock. Närmsta träd är för långt bort.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #94 skrivet: 08 aug-17 kl 19:31 »
Låter besvärligt. Det är förstås dumt att uttala sig helt säkert utan att vara på plats, men min gissning är att bädden är igensatt av slamflykt. Det brukar sällan gå att rädda en sån bädd tyvärr. Om jag var du skulle jag ta ut ett proffs och göra en ordentlig undersökning, men förbereda mej för det värsta  (ny bädd).
Din anläggning var inte så gammal va? Man har 10 års garanti på markarbeten har jag för mej, och om den var välbyggd borde detta nog inte skett.
Lycka till!

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #95 skrivet: 08 aug-17 kl 21:02 »
Man har 10 års garanti på markarbeten har jag för mej, och om den var välbyggd borde detta nog inte skett.

Inte garanti, utan reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen. Och det förutsätter att man beställde och betalade arbetet som privatperson, ej som företag.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #96 skrivet: 08 aug-17 kl 21:38 »
Inte garanti, utan reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen. Och det förutsätter att man beställde och betalade arbetet som privatperson, ej som företag.

Jaha, ok. Jag kollade bakåt i tråden också och såg att anläggningen nog snarare är 11 - 12 år, så det är nog tyvärr ändå inte aktuellt. Du verkar ju ha bra koll på avlopp Torbjörn, tycker du det låter som att den går att rädda?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #97 skrivet: 09 aug-17 kl 07:14 »
Jag vågar inte svara på om det finns chans att rädda den här infiltrationen. De gamla avlopp jag har haft att göra med, har inte haft någon riktig infiltration utan varit så undermåliga att de måste göras om från grunden. Och ingen nygjord infiltration som jag känner till har än så länge fått något problem.

Skulle man kunna skicka in en inspektionskamera så långt man kommer dels i markbäddens utloppsrör och dels  i ett av infiltrationsrören (kanske lämpligen efter att ha pumpat ur för att sänka nivån i slamavskiljaren), för att se om något intressant syns?

Hur var det vid spolningen av utloppsröret, lyckades man spola hela dess längd eller bara den första biten?

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #98 skrivet: 09 aug-17 kl 09:04 »
Hej, tack för svaren och hjälpen. Uppskattas. Spolningen av utloppsröret utfördes på c:a 25 m av sträckan av mig. Problemet verkar dock inte bero på något stopp på utloppssidan som jag trodde då jag lokaliserade utloppet och tog bort jordproppen eftersom jag efter detta gjorde ett provisoriskt hål i utloppsröret närmare markbädden för att spola igenom med avloppsmodulen och då inte såg något något vatten i röret. Jag har haft kontakt med en avloppsfirma (verkar seriös) angående åtgärder preliminärt och han meddelade 2 förslag:

- Ersätta befintlig markbädd med ett reningsverk som nyttjar befintlig 3 kammar brunn (kostnad c:a 150 000)
- Byta ut befintlig markbädd (kostnad c:a 70 00)

Detta är dock preliminära uppgifter eftersom han inte ens varit på plats för att ge sitt utlåtande om vad problemet beror på och eventuellt kan hitta en annan lösning på problemen. Tänkte be att han kommer ut och kikar på det givetvis. Vad säger ni? Han menar att ut ett framtidsperspektiv så är det säkrare med ett reningsverk, dvs om kommunen skruvar på miljöbestämmelserna om utsläpp. Han tror utifrån hörsägen att problemet med markbädden kan bero på man använt sig av för grovkornig sand för markbädden och att detta orsakat problemet. Vad tror ni? Vilket alternativ skall man eventuellt gå på? (om det går så långt att bädden måste fixas)
Tacksam för svar all hjälp.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #99 skrivet: 09 aug-17 kl 10:01 »
Istället för att ge 70 000 till någon skulle jag köpt en grävare och gjort det själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, javill, malarmaster, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser