Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc  (läst 3645 gånger)

sneksnex

  • Gäst
Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« skrivet: 22 dec-15 kl 16:35 »
Hej!

Jag ska sälja lite skog och har fått en offert, men jag är osäker om jag räknar rätt. Försöker få fram hur mkt pengar jag faktiskt får ut efter alla skatter och avgifter.

Jag ställer upp min uträkning här och hoppas nån har lust att verifiera den. =)


Avverkningsuppdragets köpeskilling: 300.000:-
Återbeskogning & markberedning: 35.000:-

Köpeskilling fastighet: 1.000.000:-
Taxeringsvärde fastighet: 1.000.000:-
Taxeringsvärde skogsmark: 750.000:-

Alltså bör skogsavdragsutrymme vara(skogens värde * 50%): 750.000 * 0.5 = 375.000:-

Avdragsgrundande skogsintäkt  blir (köpeskilling * 50%): 300.000:- * 0.5 = 150.000:-

Om man då räknar med 30% skatt så blir alltså skatten:
((köpeskilling - skogsavdrag) * 0.3)
(300.000 - 150.000) * 0.3 = 45.000:-

Skatten blir alltså 45.000:-
(här är jag väldigt osäker på om jag tänker rätt)

Så summan jag får i handen blir alltså:
(köpesilling - markberedning - skatt)
300.000 - 35.000 - 45.000 = 220.000 kr.


Summa summarun jag får alltså efter alla kostnader och skatt i handen: 220.000 kronor

Stämmer denna uträkning eller är jag helt ute och cyklar?


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #1 skrivet: 22 dec-15 kl 18:20 »
Oavsett om din räkning är rätt eller inte så funderar jag på om du verkligen måste ta ut alla pengarna direkt? Egentligen gör ju sig kapitalet bättre i ett bolag än i din plånbok, om du inte har akuta privata behov förståss. Jag har tänkt fel förr när det gäller enskild firma, men visst måste det vara bättre att firman förvaltar pengarna och du tar utag ur firman efter behov? Värt att kolla upp i vilket fall.

Mvh
Magnus

Skogsola

  • Gäst
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #2 skrivet: 22 dec-15 kl 19:31 »
Oavsett om din räkning är rätt eller inte så funderar jag på om du verkligen måste ta ut alla pengarna direkt? Egentligen gör ju sig kapitalet bättre i ett bolag än i din plånbok, om du inte har akuta privata behov förståss. Jag har tänkt fel förr när det gäller enskild firma, men visst måste det vara bättre att firman förvaltar pengarna och du tar utag ur firman efter behov? Värt att kolla upp i vilket fall.

Mvh
Magnus
Ursäkta Magnus men du tänker nog fel nu också för som enskild näringsidkare så finns det ingen annan firma än du själv som kan förvalta pengarna. Det är inte som ett AB där du kan reglera din lön.

Skogsola

  • Gäst
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #3 skrivet: 22 dec-15 kl 19:36 »
Återbeskogningkostnaden är en avdragsgill utgift men du får inte göra en avsättning i förskott i bokföringen längre. Ett sätt är att avsätta motsvarande peng på skogskonto och ta ut när utgiften kommer.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #4 skrivet: 22 dec-15 kl 19:42 »
Uträkningen när det gäller skogsavdraget ser ju ut att stämma. I ditt fall så behöver du just nu inte tänka på avdragsutrymmet som skapats av köpeskillingen, utan det blir ju då 50% av försäljningssumman som blir aktuell, eftersom det är en såpass liten försäljning.

Sen räknar du däremot med lite väl lite skatt, med 30%. Som näringsidkare betalar du både egenavgifter och skatt, så skatten är snarare ca 40-45%.

Dock är det så att om du inte ämnar köpa bröd och mjölk, eller amortera på lån på mer än summan som ryms inom skogsavdraget, så ska du aldrig behöva betala nån större mängd skatt på en skogsförsäljning.

Skog tar man alltså normalt ner för att man tänker göra en investering de närmsta åren, och då finns ju möjligheten med att sätta in pengar på skogskontot tillsvidare, samt utnyttja både periodiseringsfonder och expansionsfonder.
( med reservation för att skatteverket just nu utreder att slopa hela det här systemet och införa ett nytt).

Det finns alltså en hel palett med åtgärder att ta till för att slippa skatta på en skogsintäkt, och man måste sitta ner med alla fakta för att kunna ge ett totalt råd.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Skogsola

  • Gäst
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #5 skrivet: 22 dec-15 kl 20:05 »
 Trådskaparen räknar antagligen med att kunna räntefördela hela intäkten. Där räknar han antagligen fel om inte hans räntefördelningsunderlag är astronomiskt.
 Han bör försöka att moderera sina uttag inom räntefördelningstaket. Däremot är jag inte med på resonemanget att han inte ska betala skatt alls. Skogsbruk är näringsverksamhet och blir det ingen vinst så ska man inte hålla på med det.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #6 skrivet: 22 dec-15 kl 20:16 »
Jag kan väl tycka att det beror på om man ser sin skog som just näringsverksamhet, eller ser den som en reserv för investeringar.  Och det i sin tur kan bero på hur mycket man har.

Använder man avkastningen enbart till andra investeringar på gården, så ska man inte behöva skatta. Åtminstone inte så länge man har gården kvar, utan i så fall som reavinst när man säljer en gård som är väl underhållen.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #7 skrivet: 22 dec-15 kl 20:55 »
Ursäkta Magnus men du tänker nog fel nu också för som enskild näringsidkare så finns det ingen annan firma än du själv som kan förvalta pengarna. Det är inte som ett AB där du kan reglera din lön.

Ursäkten godtagen :). Känns bra att det finns mer att lära fortfarande.

Men även i ett handelsbolag finns det en post som heter kassa. Skall man verkligen skatta för pengarna som ligger där? Då blir det ju dubbel skatt när man sen gör ett uttag därifrån? Hur gör man om man vill använda pengarna till nyinvesteringar? Då skall pengarna inte skattas(?). Hur gör man om man inte vet vid försäljningen om pengarna skall användas till inventering i företaget eller privat konsumtion?

Många frågor blir det.

Missförstå mig inte, man skall göra rätt för sig och man skall betala skatt. Kommentaren gäller bara hur och när som är lämpligt.

Mvh
Magnus

Skogsola

  • Gäst
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #8 skrivet: 22 dec-15 kl 21:18 »
 Blanda inte ihop tillgångar och resultat. Har inte läst Ex. bokföringsskola själv men ta en repetition där. :-)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #9 skrivet: 22 dec-15 kl 21:45 »
Blanda inte ihop tillgångar och resultat. Har inte läst Ex. bokföringsskola själv men ta en repetition där. :-)

Hehe, studieliteraturen använder jag dagligen, skillnad mellan tillgång och resultat känner jag väl till. Det som förvirrar är bolagsform. Ty i enskilda firmor beskattas ägarens uttag. Om man då beskattas på rörelseresultat också blir det ju dubbelbeskattning. Men det skulle inte vara ända exemplet i Sverige iofs.
Jaja, hoppas ts får önskvärda svar, för jag verkar inte ha något att tillägga :)
Mvh
Magnus

sneksnex

  • Gäst
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #10 skrivet: 22 dec-15 kl 22:01 »
Hej! Tack för svaren.

Det är ett virrvarr av regler med skatt och deklaration och bokföring, jag har inte alls koll än men jag håller på och läser på och försöker få koll, men det är omfattande minst sagt.

Här kommer en följdfråga, hur skulle ni använt pengarna från försäljningen om ni var i min sits?

Det jag vill göra med pengarna är två saker.

Dels vill jag amortera på ett lån jag tog när jag köpte fastigheten. Så de pengarna måste jag ju "ta ut" och betala skatt för vad jag förstår (eller slippa via skogsavdrag).

Det andra jag vill göra är att köpa en traktor, en liten billig en typ 20-30.000kr.

Är det då det smartaste att amortera 150.000, eftersom det är mitt max skogsavdrag? Och spara resten på skogskonto tills det blir dags för nästa investering i gården?

Gör jag så så slipper jag betala skatt helt eller? För den "moms" jag betalar på traktorn sen får jag väl tillbaka senare? (med stor risk att jag virrat till det nu)

MVH



mvh


Skogsola

  • Gäst
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #11 skrivet: 22 dec-15 kl 22:28 »
 Amortera eller investera, det är inte bara du som funderar på det. Men det är bara du som kan säga vad som är rätt för dig. Med dagens behagliga ränteläge är det ju frestande att köpa lite roliga grejor istället för att amortera om man råkar ha lite överlikviditet.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #12 skrivet: 23 dec-15 kl 00:14 »
Hehe, studieliteraturen använder jag dagligen, skillnad mellan tillgång och resultat känner jag väl till. Det som förvirrar är bolagsform. Ty i enskilda firmor beskattas ägarens uttag. Om man då beskattas på rörelseresultat också blir det ju dubbelbeskattning. Men det skulle inte vara ända exemplet i Sverige iofs.
Jaja, hoppas ts får önskvärda svar, för jag verkar inte ha något att tillägga :)
Mvh
Magnus

Nej, det är just det som inte sker i enskilda firmor och Handelsbolag.  Ägarnas uttag beskattas inte, utan det är resultatet i rörelsen som man skattar för.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #13 skrivet: 23 dec-15 kl 00:24 »

Här kommer en följdfråga, hur skulle ni använt pengarna från försäljningen om ni var i min sits?

Det jag vill göra med pengarna är två saker.

Dels vill jag amortera på ett lån jag tog när jag köpte fastigheten. Så de pengarna måste jag ju "ta ut" och betala skatt för vad jag förstår (eller slippa via skogsavdrag).

Det andra jag vill göra är att köpa en traktor, en liten billig en typ 20-30.000kr.

Är det då det smartaste att amortera 150.000, eftersom det är mitt max skogsavdrag? Och spara resten på skogskonto tills det blir dags för nästa investering i gården?

Gör jag så så slipper jag betala skatt helt eller? För den "moms" jag betalar på traktorn sen får jag väl tillbaka senare? (med stor risk att jag virrat till det nu)
mvh

Ja, den moms du betalar på traktorköpet får du tillbaka sen.  Dock lär du ändå få betala in moms eftersom du kommer att få en rejäl slatt moms på skogsförsäljningen, och den ska ju betalas in till staten.  Moms är aldrig dina pengar.

När det gäller att amortera eller investera så handlar det lite om vad som känns bäst personligen.
Men rent ekonomiskt är det förstås bäst att investera och underhålla nu när vi har räntor på 1 -2%.
Ett miljonlån kostar 20 000 om året. Billigare kan det aldrig bli.

Amorteringar är ju aldrig avdragsgilla, och således vill man göra det för pengar man ändå slipper skatta för.
Så skogsavdraget är en given summa du kan lägga på amorteringar.  Men resten hade jag stoppat undan på olika sätt för att undvika beskattning.

Under nästa år kan du amortera dels det som du skriver av på byggnader och maskiner. ( vilket inte blir så mycket) Men du har sen även ett grundavdrag, och jobbskatteavdragen. Det här handlar om 20-30000 per år som alla har i avdrag, och den summan kan du ju då lämpligen amortera.

Annars försöker man vanligen amortera en maskin i samma takt som den skrivs av, för att kunna amortera skattefritt.
Dvs om du köper en traktor för 500 000 och skriver av den på 5 år med 100 000 per år, så amorterar du även 100 000 per år.

Problemet med skog är att man inte gör några avskrivningar på den, så därför får man ta till andra modeller.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #14 skrivet: 23 dec-15 kl 00:34 »
Sen, för att förtydliga.. Skogsavdraget är inte pengar som staten skänker till dig i form av skattefrihet.
Om du säljer gården så ska skogsavdragen återföras till beskattning, så det är alltså bara en skattekredit.
Men förhoppningsvis har gården då stigit i värde och du får loss stålar vid försäljningen som täcker skatterna.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #15 skrivet: 26 dec-15 kl 08:17 »
I tråd skaparens fall skulle jag inte utnyttja skogsavdraget alls.
Man ska alltid tänka sig för både två och tre gånger innan man använder skogsavdraget.
Skogsavdraget återförs till beskattning när man säljer gården och blir då ink. näring. inte reavinst beskattning.
Skogsavdraget läggs då ovanpå din ordinarie inkomst/pension och ovanpå vinsten försäljning maskiner/inventarier och försålda djur
det går väldigt fort att komma upp i den högsta skatteklassen.
Använd i första hand skogskonto och ta ut i samma takt som du skriver av på inventarierna.

sneksnex

  • Gäst
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #16 skrivet: 28 dec-15 kl 11:39 »
Hej!

Tack för alla svar. Det är inte lätt att veta vad som blir bäst =(

Jag planerar ju inte att sälja fastigheten under min livstid, och jag är ganska ung än, så därför tänker jag att det kanske är smart att använda skogsavdraget ändå, och låta kronans värdeminsking och fastighetens värdeökning äta upp det över tid.

Jag skulle behöva frigöra pengar så jag kan göra mig lånefri och skaffa en liten traktor som sagt. Vill inte ha min fastighet pantsatt hos banken. Har bara ett litet lån så det är inte långt bort med slanten från skogen.

Det här med att "skriva av", om jag förstått det rätt gäller det bara värdet på grejer jag köper. men jag kommer inte köpa så mkt saker utöver traktorn. Så då blir det väl inget avskrivningsutrymme?

Eller tänker jag fel?

Hur lär man sig dessa regler egentligen? Finns det nån kurs man kan gå? Vad ska man söka efter?
Visst finns all info på skatteverkets sida men det är så massivt mkt att ta in. =( Svårt att hitta en ände att börja i.




Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Räkna ut vad som blir kvar efter skatt etc
« Svar #17 skrivet: 28 dec-15 kl 15:51 »
Om du är ung och har ett långsiktigt ägande så tycker jag gott du kan utnyttja skogsavdraget. Precis som du säger så kommer värdeökning och annat att göra så det blir rätt lindrigt den dagen det ska skattas fram.
Dessutom är det ju inga jättesummor vi pratar om.  Köper man för 3 milj och använder skogsavdrag på 1,5 däremot, så kommer saken i ett annat läge.

Avskrivningar betyder att du måste dela upp avdragen för vissa inköp över flera år, och det gäller alla maskiner som kostar mer än ca 21000, och byggnader.

Maskiner tar man vanligen på 5 år, med samma summa varje år, dvs 20% per år. Eller 30% per år, men då räknat på värdet som blev kvar året innan.
Om du köper en grej för 100 000 blir alltså avdraget 30 000 första året, och nästa år 21000 ( 30% av 70 000 ) osv... Det tar således lång tid att komma ner till noll.

Byggnader tas ofta på 25 år, med 4 % per år.  Så om du har några ekonomibyggnader på gården får du räkna ut hur mycket du har betalat för dom. Det gör du genom att titta på taxeringsvärdet och kolla hur stor del av det totala värdet som är ekonomibyggnader, och sen översätter du det då till samma del av priset på gården som du betalade.
Säg då att du får fram ett byggnadsvärde på 200 000, så blir avdraget 8000 per år.

För info är det nästan lättast att fråga här. Då kan man ta just den frågan man har för stunden. Då blir det lättare än att ta in allt ifall man kör en 'helkurs'  :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser