Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som provat varmbänk?  (läst 3475 gånger)

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
Någon som provat varmbänk?
« skrivet: 18 okt-15 kl 16:17 »
Inte riktigt ett växthus men nästan ;D Är det någon härinne på forumet som provat på en riktig varmbänk? Dvs Någon form av trälåda som är ihålig och fylls på med ex hästgödsel, sedan ett ca 15-20 cm jordlager ovanpå det, och ett gammalt fönster som lock. Tänkte använda den till tidig uppdrivning av sallad och rädisor så att man kan börja odla redan i februari. Någon som sagt har provat på detta och kan komma med tips och ideer för bygget/byggmaterialet och hur och när man ska fylla bänken?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-15 kl 18:04 »
Eftersom den bara kommer att kunna värma max i en månad, så kommer du att få ett klapp mellan när den används som varmbänk och när den kan börja användas som kallbänk. Dessutom är Februari traditionellt vår kallaste månad, alltså allra svårast att lyckas starta varmbänken.  Det vanligast felet som görs är att man inte använder tillräckligt med gödsel

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #2 skrivet: 18 okt-15 kl 18:56 »
Det är väl lite det som är vitsen med en varmbänk, att den startas just under vårvintern med obrunnen hästgödsel som får brinna och på så sätt avge värme så att skörd redan kan fås i mars. Vad jag har läst så ska en fungerande varmbänk ge värme 8-12 veckor vilket innebär att den isåfall håller till april/slutet på april vilket är en ganska bra månad att omvandla den till kallbänk.
Kruxet är väl just att få den att fungera, därför som jag gärna vill ha tips på byggmaterial och förfarande om någon här har en lyckad varmbänk ;D

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #3 skrivet: 18 okt-15 kl 20:20 »
på mitt tidigare arbete körde jag varmbänk varje vår. vi hade 9 bänkar och jag valde enligt växtföljden ut en till varmbänk. När vårvintern var på gång la jag på bänklocken så att tjälen skulle gå ur marken i bänken. sedan grävade jag ur hela bänken på 15-20cm djup och la halm i och som vattnades och varvades med obrunnen hästgödsel. typ 3-4  lager eller 10-15cm tjockt. Vattningen är viktig annars blir det väldigt varmt i början och sedan stannar processen av. sedan la jag tillbaks jorden och sådde i det med locken på. detta brukade jag göra allra tidigast i månadsskiftet mellan mars och april beroende på väderlek. i uppland borde det alltid funka denna tid. tidigare (typ februari) tror jag inte på inte bara för värmen och glappets skull utan även därför att ljuset fortfarande är svagt i februari. resultatet var bra. tidig sallad, rädisor mm
nästa säsong planterade jag krävande grödor i denna bänk tex pumpa, gurkor el lik. bänken blir som en liten kompost   

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #4 skrivet: 18 okt-15 kl 20:42 »
Intressant^^ Anledningen till att jag tänkt på februari är för att när jag läst om varmbänk aå är det många som förespråkat februari och skörd i mars. Vad byggde du själva bänken av? Och hur stor gjorde du den?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #5 skrivet: 19 okt-15 kl 06:47 »
Bänkarna var 1,3x8 men det är alldeles för stort för hemmabruk tycker jag. kanske är 1,3x 3 mer lämpligt för husbehov. bänkarna var enkla träbänkar av lärk, alltså ingen särskild isolering eller nåt sånt. vilka föreslog februari? bor de i skåne kanske? jag tar till viss del tillbaka det där med ljuset. spenat skulle kunna funka och en del andra bladgrönsaker. hos oss kommer ju tjälen och klimatet därtill. så tidigt finns det inte en chans att få tjälen att gå ur även om lägger lock på bänken. dessutom kan det häruppe fortfarande vara under -20 i februari i alla fall på natten.


Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #6 skrivet: 22 okt-15 kl 09:33 »
Okej har du någon enkel skiss på dem? =)
När jag läst om varmbänkar i böcker bland annat åke truedosson och några andra trädgårdsböcker så föreslås februari ända upp i höjd med dalarna. Det jag skulle vilja ha varmbänken till är att ha spenat, mache sallat, och kanske pac choi som första grödor, sedan några veckor längr fream skulle jag vilja börja sätta rädisor, plock sallat, huvudsallat, mangold, ruccola och fortsätta med spenaten. och sist plantera kryddor som persilja,dill,timjan och körvel och använda den som kallbänk över sommaren för sallats odling eller eventuellt sätta en pumpa eller melon i den för att testa^^ Och sedan frammåt hösten sätta mache sallat igen innan den får gå lite i vila och sedan laddas med en ny omgång.

Är det bättre att ha varmbänken på liksom friland eller kan man ha den mot en vägg?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #7 skrivet: 22 okt-15 kl 14:16 »
Bänkarna var 30cm fram (3st 1''x4'' brädor) och 40 cm bak, vänt mot söder. I hörnen så fanns det stolpar som denna ram satt fast i. Alltså en mycket enkel konstruktion. Här hemma är min bänk (som jag inte använder som varmbänk) stensatt längst ner. Jag grävde ner 40x40 betongplattor ner (stående) så lådan under jorden inte är av trä. Locken var av kanalplast som skruvats fast på en ram. Det enklaste är att du utgår från locken. Har du gamla fönster så får de betämma det exakta måttet.

Kan du sätta bänken mot en södervägg är det kanon. Då får du i alla fall nån vecka extra på våren och hösten.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #8 skrivet: 30 okt-15 kl 15:29 »
Jag har fastaodlingsbäddar i tegel i mitt växthus. <i en av dem, som vätter mot söder, har jag en gång faktiskt gjort en riktig varmbänk. Det gick bra, men jag var nog lite sent ute, för jag hade ingen större nytta av den. Här där jag bor var vintern det året väldigt mild ändå,och jag hade nog kunnat så direkt i bänken istället, utan att göra en varmbänk. Men det är sånt man inte vet innan man börjar på.  ;D

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #9 skrivet: 31 okt-15 kl 07:31 »
Kul att läsa att folk lyckas. Här är bygget nu i full gång, ska gräva gropen nu i helgen blir en bänk på 120x200cm med ca 60 cm djup, sen ska den fyllas upp med organiskt material bland annat löv och annat ris från tomten och sedan täckas med skivor för att försöka hålla undan tjälen något. Virket är inhandlat och ska impregneras och spikas ihop till en tjusig ram med lock=) Sen ska jag bara ragga på en hästbonde här i närheten såatt jag kan hämta hästgödsel senare i vinter sen är det bara att dra igång den^^

janstorparen

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #10 skrivet: 05 nov-15 kl 19:07 »
Ifjol köpte jag ett större parti gamla ramar till drivbänk (nostalgiska skäl). Måtten ca 150 x 105 cm. I somras byggde jag en drivbänk av impregnerade 2-tums plankor. (Så som morfar hade). Tjärade 3 gånger med roslagsblandning (1/3 del trätjära, linolja och balsamterpentin). Det borde hålla hålla även till nästa generationen.  Bänken är 525 cm lång, 145 cm bred och 66 resp 55 cm hög. Har nu grävt ut 30 cm. Imorgon får jag halvbrunnen hästgödsel. För att det inte skall börja brinna redan nu tänker jag lägga ur det löst i en sträng så att kylan hindrar mikroaktiviteten. Så snart tjälen släpper på vårvintern skall gödseln läggas ut 30 cm tjock och täckas med 10 cm jord.
Först odling av vårprimörer, därefter melon, zucchini och aubergine.
Är jag rätt eller fel ute? Har aldrig gjort det förut. Men för några år sen planterade jag melon och aubergine direkt på grannens gödselstack. Det sprutade ut ur marken!

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #11 skrivet: 23 feb-16 kl 16:10 »
Varmbänks tiden är nästan här^^ Har lyckats komma över en gigantisk gödselhög med hästskit och halm från ett stuteri här i närheten. Eftersom jag själv går och vänder och vrider på halmen i jakt på skit, vad är egentligen obrunnen hästgödsel vs brunnen? Om jag vill ha så färskt som möjligt hur ska det liksom se ut för att inte få med för gammalt? Kanske en jätte dum fråga men har aldrig hållt på med hästar eller färsk gödsel förut. Vill ju inte plocka på mig flera säckar som är värdelösa för mig.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #12 skrivet: 23 feb-16 kl 16:57 »
Varmbänks tiden är nästan här^^ Har lyckats komma över en gigantisk gödselhög med hästskit och halm från ett stuteri här i närheten. Eftersom jag själv går och vänder och vrider på halmen i jakt på skit, vad är egentligen obrunnen hästgödsel vs brunnen? Om jag vill ha så färskt som möjligt hur ska det liksom se ut för att inte få med för gammalt? Kanske en jätte dum fråga men har aldrig hållt på med hästar eller färsk gödsel förut. Vill ju inte plocka på mig flera säckar som är värdelösa för mig.
Är halmen gul så är det obrunnet, om det är mer brunt eller har vitt 'damm' på sig har det brunnit. Är hästskitarna ff bruna och håller ihop så är de någorlunda färska. Faller de lätt sönder eller är vitt-dammiga har de brunnit. Har det brunnit bra, så är allt svart med inslag av bruna halmstrån utan att vara varken torr eller blöt. Hästgödsel blir lätt mycket varm. Vattna så får du lägre temperatur och längre brinntid.  Troligen har halmen sugit upp en hel del urin.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #13 skrivet: 23 feb-16 kl 17:37 »
Är halmen gul så är det obrunnet, om det är mer brunt eller har vitt 'damm' på sig har det brunnit. Är hästskitarna ff bruna och håller ihop så är de någorlunda färska. Faller de lätt sönder eller är vitt-dammiga har de brunnit. Har det brunnit bra, så är allt svart med inslag av bruna halmstrån utan att vara varken torr eller blöt. Hästgödsel blir lätt mycket varm. Vattna så får du lägre temperatur och längre brinntid.  Troligen har halmen sugit upp en hel del urin.

Tack så mycket för svar, känns som en rätt korkad fråga egentligen :P Men då har jag nog plockat med mig ganska mycket rätt, där jag plockat har halmen varit torr/blöt av hästkiss, gul och nästan sett liksom oanvänd ut, och bajsarna har varit typ lite ljust bruna där man tydligt såg liksom gräsrester i :P
Får hoppas det tar sig och att varmbänken blir bra =) Räknar med att det kommer ta mig 4-5 dagar att samla ihop den hästskiten jag behöver sen är det bara att dra igång den =)

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #14 skrivet: 24 feb-16 kl 15:55 »
Var idag och inhandlade byggplast till varmbänkens lock, då jag inte kommer köra fönster, utan en träram klädd i plast. Plasten jag köpte är lite blåaktig i tonen. Är det någon här som vet om det gör någon skillnad för växterna att plasten är lite blå?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Någon som provat varmbänk?
« Svar #15 skrivet: 24 feb-16 kl 21:31 »
Någon skillnad gör det säkert eftersom blå plast filtrerar bort blått ljus, men inte allt. Blått ljus är viktigt för växterna. Om det har någon märkbar skillnad på ditt odlingsresultat finner jag osannolikt.

MVH
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser