Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rårörd lingonsylt - hållbarhet?  (läst 22897 gånger)

bua

  • Inlägg: 478
rårörd lingonsylt - hållbarhet?
« skrivet: 06 sep-15 kl 18:05 »
Jag har gjort rårörd lingonsylt, en del socker och 2 delar bär. Har läst tt den inte har särskilt lång hållbarhet men om det innebär två veckor eller två månader eller mer har jag inte lyckats få kläm på. Någon med erfarenhet?

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: rårörd lingonsylt - hållbarhet?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-15 kl 19:49 »
Längre än så! Det som kan hända är att den inte blir så god efter 3 månader eller så, men den blir knappast farlig. Förr i världen konserverade man lingon bara genom att lägga dem i vatten, det funkade det också. (Jag rårör med mycket mindre socker än som står i alla recept -typ 1 dl per liter-och sylten har aldrig blivit dålig.)
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Gilbert

  • Gäst
SV: rårörd lingonsylt - hållbarhet?
« Svar #2 skrivet: 06 sep-15 kl 20:50 »
Vi förvarar en hel årsförbrukning i en matkällare/skafferi klimat.

bua

  • Inlägg: 478
SV: rårörd lingonsylt - hållbarhet?
« Svar #3 skrivet: 07 sep-15 kl 09:49 »
Åh- tack för svar. Trodde den skulle mögla. Nu kan jag göra mer!

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: rårörd lingonsylt - hållbarhet?
« Svar #4 skrivet: 07 sep-15 kl 10:20 »
Håller jättebra och länge. Lingon innehåller rätt mycket bensoesyra som ibland används som konserveringsmedel. Man kan med fördel också blanda in lingon i äpplemos för att öka hållbarheten. Äpplemos har ofta en tendens att mögla fort eller jäsa med inte om blanda in lingon (typ en tredje del - hälften lingon).

Smaken av sylten ändras efter nån månad men smaken är som baken så testa och se om du gillar lagrad rårörd sylt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

863 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser