Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tecken på lyckad kastration/sterilisering  (läst 1440 gånger)

Rise

  • Inlägg: 49
    • Jämtland
    • Petrussiverts
Tecken på lyckad kastration/sterilisering
« skrivet: 16 jul-15 kl 20:39 »
Hej
Jag steriliserade en bockkilling för två veckor sedan, han var lite över tre månader och vägde 23 kg. Veterinären sövde honom och med en tång klippte hon eller krossade hon sädeslederna utifrån, enligt vad jag förstod, det var helt oblodigt. Hon sa att bollarna skulle skrumpna, jag förstod det som att de skulle bli som russin ungefär, hon visste inte om det skulle bli så på en gång eller hur lång tid det skulle ta, och jag hittar ingen information om det på internet heller. Därför undrar jag om det finns någon här som har kastrerat en bock på liknande sätt och kan berätta hur lång tid det tog innan bollarna blev små?
För övrigt sa veterinären att bocken inte skulle vara intresserad av att hoppa upp på flickor, men det är väl när man gör en blodig kastration de kan få ett förändrat bockbeteende, har ni som steriliserat bockar uppmärksammat att de är annorlunda än andra bockar? Min bock är precis som vanligt och han har aldrig varit intresserad av att hoppa upp på någon.
Tror ni att hans bollar kan ha blivit så skadade att han inte kan göra barn, även om de inte minskar i storlek? Veterinären sa att jag skulle återkomma om inget händer för att klämma till lite mer, men jag hade helst velat slippa det.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tecken på lyckad kastration/sterilisering
« Svar #1 skrivet: 18 jul-15 kl 13:53 »
Jag minns inte hur lång tid det tog, men har för mig att det var lite mer än ett par veckor.  Jag lade märke till att de kastrerade bockarna var ledsnare än okastrerade, därför slutade jag att låta kastrera mina.  För det mesta mister de även intresset för att försöka flörta med tjejer, men inte riktigt alltid.  Om sädesledarna är krossade, lär inga spermier kunna komma fram, även om de produceras.

  Och välkommen till gänget av getälskare!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rise

  • Inlägg: 49
    • Jämtland
    • Petrussiverts
SV: Tecken på lyckad kastration/sterilisering
« Svar #2 skrivet: 21 jul-15 kl 19:13 »
Ok, tack för svar. Jag märkte igår att bollarna inte är lika fylliga som förut, det som är inuti bollarna verkade ha blivit mindre och det var längst ut på bollarna som bara skinn, så det verkar som om det fungerat. Jag trodde inte att det skulle ta sådan lång tid för bocken blir ju äldre och äldre och skulle man behöva återkomma efter tre-fyra veckor så måste det ju vara ännu svårare att knipsa av sädeslederna.

Det är första bocken jag kastrerat, jag har inte heller velat det efter att jag läst så mycket negativt om kastration på internet, men det är så svårt att få bockar sålda och jag ville inte slakta, och det är bökigt för mig att ha flera hagar, så därför fick min lilla favoritbock bli steriliserad. Det gick bättre än väntat, han har inte förändrats något och själva steriliseringen var helt oblodig. Det enda som var jobbigt var att jag var tvungen att ge honom en spruta i tre dagar och det var hemskt när de söv honom.

tossefarmor

  • Gäst
SV: Tecken på lyckad kastration/sterilisering
« Svar #3 skrivet: 05 aug-15 kl 22:17 »
Jag har en kastrerad bock som är 4 år. Han hoppar upp på getterna under brunst. Har hört att instinkten finns kvar, men att de inte fullbordar beteckningen. Han är en otroligt glad, och trevlig kille. Han kastrerades vid tre månaders ålder. Så om du ser att han hoppar upp på getterna längre fram, så bli inte chockad. Att han ännu inte hoppat upp på getterna, kan komma senare, det gjorde det på min kille.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser