Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slö och hängigt bagglamm  (läst 4564 gånger)

EmelieEmpan

  • Inlägg: 13
Slö och hängigt bagglamm
« skrivet: 11 jul-15 kl 11:01 »
Mitt bagglamm som är fött i slutet av april har blivit jätte slö och hängig, för ca en månad sen märkte vi hur han började gnissla tänder och han kändes stel i bakpartiet, gav honom då en extra dos selen vilket  fungerade och han blev någorlunda pigg igen.
Men nu har han blivit dålig igen, han har ingen direkt aptit, diar bara lite ibland på tackan men ser honom inte idissla men vatten dricker han bra. Han gnisslar mycket tänder och står och sträcker på bakbenen.
Ringde veterinären och de rekomenderade e- vitamin så jag har gett honom ADE vitamin men jag ser inga större förbättringar.
Är det någon som varit med om någoy liknande eller som vet hur jag ska få upp aptiten på honom. Jätte tacksam för svar!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Slö och hängigt bagglamm
« Svar #1 skrivet: 11 jul-15 kl 11:19 »
Stel i bakpartiet låter som selen-brist.
E-vitamin brukas ge ihop med selen för då tas selen lättare upp av kroppen tror jag.
En annan vanlig brist då inte vommen fungerar är b-vitamin-brist. Om han inte idisslar är det allvarligt.

Jag gissar att du gett Lantmännens E-selen som köps på granngården? Denna e-selen är så svag att du kan ge fri tillgång. Det är till och med lägre andel selen i den per gram, än det är i det vanliga mineralfodret. Ger du fri tillgång på mineralfoder med koppar? Det bör du göra för att de ska få i sig selen då det är så lite av det i svenskt gräs. Man bör ge selevitan som köps på apoteket åt högdräktiga tackor samt ytterligare selen åt nyfödda lamm.

Om ett djur är så sjukt att det visar symptom, och om sjukdomen beror på selen-brist bör den få selen i spruta av veterinär, dvs väldigt höga doser selen behövs.
Jag har själv haft ett lamm som var vinglig, apatisk och slutade äta som blev friskt och den enda medicin den fick var selevitan, och b-vitamin i injektionsspruta i muskeln av veterinär.

Om bagglammet är lätt kan du ju stoppa in honom i bilen och åka med honom till distriktsveterinärerna vilket blir billigare än att ta ut veterinär.

Läs mer här: http://sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/bristsjukdomar/nmd

EmelieEmpan

  • Inlägg: 13
SV: Slö och hängigt bagglamm
« Svar #2 skrivet: 11 jul-15 kl 11:38 »
Tack så jättemycket för svar! Så skönt att någon har varit med om samma sak.
Ja, det är granngårdens selen jag har gett honom, hade ingen aning att den är så svag. Mineralbalja har jag till dem men om den är berikad med koppar vet jag inte, har fått för mig att får är känsliga för koppar?
Men jag ska ringa distriktsveterinären och be om dessa sprutor du sa, får bli en liten biltur med gullungen :)
Tack igen! :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Slö och hängigt bagglamm
« Svar #3 skrivet: 11 jul-15 kl 14:18 »
Det är bara texel och ostfriesiska mjölkfår som ska ha mineraler utan koppar. Resten ska ha med koppar.

Ja, det är nog många som tror att E-selen från granngården är tillräckligt, inklusive jag själv som också gjort det misstaget. Nästa gång jag har lammning ska jag köpa selevitan på apoteket istället.

En daglig dos (enligt förpackningen) av E-selen i grunulat /pulver från Lantmännen (fr granngården) innehåller 0,4mg selen, medan den spruta mitt bagglamm fick innehöll 2,4mg selen vilket alltså är sex gånger så mycket. Sen gissar jag att selen som skickas in i blodet/muskeln tas lättare upp av kroppen än om man skickar in det i magsäcken via munnen.

Den här länken står det lite om selen och koppar etc. Det står dessutom att lamm, oavsett ras ska ha koppar i mineralfodret.
http://www.faravelsforbundet.com/images/stories/dokument/kunskap/_sid%2028%2029%20nr%203%202007.pdf?hc_location=ufi


EmelieEmpan

  • Inlägg: 13
SV: Slö och hängigt bagglamm
« Svar #4 skrivet: 11 jul-15 kl 19:03 »
Jaha där ser man så lite man vet!
Ska kolla in sidan du länkade :)

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Slö och hängigt bagglamm
« Svar #5 skrivet: 12 jul-15 kl 23:52 »
Du skriver
///Men nu har han blivit dålig igen, han har ingen direkt aptit, diar bara lite ibland på tackan men ser honom inte idissla men vatten dricker han bra. Han gnisslar mycket tänder och står och sträcker på bakbenen.///
 
Har du kollat att han inte har urinsten ?

Vitaminer och avmaskningsmedel i all ära ... Men.... mitt råd är att ta ut vet/ eller åka till klinik . kanske du har någon mer erfaren i din närhet som kan hjälpa dig/ baggen
           mvh Cokett
« Senast ändrad: 13 jul-15 kl 00:01 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

EmelieEmpan

  • Inlägg: 13
SV: Slö och hängigt bagglamm
« Svar #6 skrivet: 14 jul-15 kl 10:03 »
Han dricker och kissar som han ska så jag har faktiskt antagit att urinsten inte är felet.

Var med honom hos veterinären igår men tyvärr hade inte just den veterinären så stor kunskap om just får. Men han fick iaf en spruta selvitan och en spruta b-vitamin så hoppas verkligen det ska hjälpa :)

EmelieEmpan

  • Inlägg: 13
SV: Slö och hängigt bagglamm
« Svar #7 skrivet: 14 jul-15 kl 10:05 »
Olivia. K, när märkte du skillnad på ditt lamm efter behandlingen? :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Slö och hängigt bagglamm
« Svar #8 skrivet: 14 jul-15 kl 11:17 »
Olivia. K, när märkte du skillnad på ditt lamm efter behandlingen? :)

Att han var sjuk och hade slutat äta/idissla  märkte jag kl 14 och när han inte kunde resa sig upp kl 18 ringde jag veterinär, och han var klen hela natten, men på morgonen var han piggare och började äta hö. Han var vinglig dagen efter behandlingen också och fick stå installad med kompis i 2-3 dagar. Det är ju möjligt att mitt bagglamm inte ens hade selenbrist och hade blivit bättre utan behandling också, det vet man ju inte. Han var 6 månader så han var äldre än din, men inget annan av mina lamm har drabbats av den där sjukan. Jag har inte så stor erfarenhet av lamm då jag bara haft får i tre år. Jag såg på en film på FB nyligen som någon lagt upp på ett väldigt sjukt lamm som hon sen avlivade och obducerade, och rapporten som kom sade att han hade selenbrist! Hon hade också bara gett E-selen från granngården men jag vet inte vilka mängder hon gett.

EmelieEmpan

  • Inlägg: 13
SV: Slö och hängigt bagglamm
« Svar #9 skrivet: 14 jul-15 kl 11:28 »
Okej då är det bara att vänta och se och hoppas att han repar sig. Tack så mycket för hjälpen allihopa! :)

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slö och hängigt bagglamm
« Svar #10 skrivet: 28 mar-17 kl 21:05 »
Och hur gick det med den här pojken då, Emelie?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 2 användare
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser