Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskinkläcka gås ägg  (läst 3636 gånger)

Lena31

  • Inlägg: 57
    • Västerbotten
    • Hembergets hemsida
Maskinkläcka gås ägg
« skrivet: 12 maj-15 kl 18:50 »
Hej!

Nu sitter jag och väntar på mina gåsägg som jag ska få med posten.
Skulle vilja höra från de som kläckt upp gäss med maskin och fått ett GOTT resultat, hur ni gör när äggen hamnar i kläckaren tills det kläcks?

Hur många grader? Hur mycket fukt? Vändningar? mm

Jag har kläckt fram ankor och höns med bra resultat. Kan man göra på samma sätt med gås äggen eller?

Lena

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Maskinkläcka gås ägg
« Svar #1 skrivet: 31 maj-15 kl 12:31 »
Hei!
Her var det kommet mye nytt under gäss siden jeg var inne sist! Mitt svar kommer sikkert litt sent for deg, men her er allikevel mine "to cents"

Jeg har klekt masse gässlinger i våres siden vi kjöpte en steindyr klekker fra Tyskland. Kjäre vene vi måtte jo finansiere den råflotte investeringen og satte igang :) Til nå har vi vel klekt nesten 70 gässlinger med vår Hemel. Klekkprosenten vår ligger bare på rundt 60%. Jeg tror de fleste eggene som går vekk er ubefruktede, vi har hatt 6 gjess med en toårs gasse og en ettårs. (Gasse=hanngås).
 
Så til fakta: fra eggene tas inn til de legges i klekkeren snus de to ganger daglig morgen/kveld 180 grader rundt, og lagres ved ca 15C. Optimalt er visst 10-12C.
Når jeg legger dem inn i klekkeren (37,3-37,6C) snus de to ganger daglig morgen/kveld 180grader. 50-60% luftfuktighet. Når det har gått 3-4 dager begynner jeg å ta dem ut om morgenen og dusjer med romtemperert vann, da får de en pause på ca ti minutter för jeg slår på varmen igjen.
Når det er to dager til klekk slutter jeg å snu eggene for at gässlingen skal rekke å snu seg riktig vei i egget for klekk. Da slutter jeg også å gi dusj og pause om morgenen -jeg lar eggene väre helt ifred med andre ord. Når det förste egget har "kakk" öker jeg luftfuktigheten til 80%. Under klekk hjelper jeg ABSOLUTT ikke til selv om noen bruker laaang tid opptil to dögn på å komme ut. Det er supervanskelig å la väre, men gässlingen kan ha laget et stort hull i egget uten at den er klar til å komme ut. Hjelper man til da, har den ikke rukket å trekke inn blod og plomme i kroppen sin, og dör. Blodårene går på innsiden av skallhinnen og begynner å blö med en gang man knekker av en bit! Hold fingrene av fatet, altså. ;)

Men klekkprosenten min er jo ikke strålende -noen som har noe forslag til hvorfor?

Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Lena31

  • Inlägg: 57
    • Västerbotten
    • Hembergets hemsida
SV: Maskinkläcka gås ägg
« Svar #2 skrivet: 31 maj-15 kl 16:56 »
Åh tack för råden :) Då har jag nog gjort rätt då. Iofs så har jag bara sex av tio kvar än så länge efter två veckor men det är bara att gilla läget.
Har ett ägg i kläckaren som jag tror är dött  :(, ser inga ådror längre, bara en rund klump.
Vi får väl se hur många som jag lyckas få fram helt enkelt.

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Maskinkläcka gås ägg
« Svar #3 skrivet: 31 maj-15 kl 17:24 »
Bare la egget ligge der til du er helt sikker, du. De blir alltid mörkere etter den förste fasen hvor man ser den såkalte spindeln. Om eggene ikke er i beröring med hverandre er det ikke så farlig å la det gå litt tid.

Var de eggene du allerede har tatt ut ubefruktet?
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Lena31

  • Inlägg: 57
    • Västerbotten
    • Hembergets hemsida
SV: Maskinkläcka gås ägg
« Svar #4 skrivet: 01 jun-15 kl 11:39 »
Det första var obefruktat och de andra dog under första veckan i kläckaren. Det sista ligger kvar i kläckaren än men som sagt så tror jag det är dött. I dom andra äggen så sprattlar de och har fortfarande spindeln kvar, det händer inget i det här ägget.

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Maskinkläcka gås ägg
« Svar #5 skrivet: 01 jun-15 kl 15:57 »
Jeg har latt tvil-egg ligge flere ganger og plutselig viser det seg at det er liv der allikevel! Noen ganger tror jeg de kan avstanna litt i utviklingen? Vel, jeg har ennå mye å läre om gåsegg!
Er det ikke utrolig hvordan litt vandig eggehvite og en plomme kan bli til en hel gåsunge? Altså det burde väre umulig, det ser ikke ut som det man begynner med og det man får til slutt har i närheten samme masse -og ingenting tilföres jo! Dess mer jeg tenker på dette dess mer synes jeg det er et under... :)
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Lena31

  • Inlägg: 57
    • Västerbotten
    • Hembergets hemsida
SV: Maskinkläcka gås ägg
« Svar #6 skrivet: 01 jun-15 kl 16:05 »
Jamen då ska jag låta detta ligga kvar så får vi se vad som händer  ;D Jo det är ganska otroligt att det blir en liten varelse av ett ägg. Om man ser på utvecklingen från bara ett ägg till gässling så är det ju helt otroligt egentligen :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser