Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gåshona med dåliga ben  (läst 2088 gånger)

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
Gåshona med dåliga ben
« skrivet: 02 maj-15 kl 19:18 »
Hittade min gåshona liggandes på marken, benen bär inte. Hon var helt normal på morgonen när jag släppte ut dem. Benen är inte svullna, ömma, såriga eller på något sätt onormala. Hon är ett år gammal och har värpt ca 15 ägg under våren. Matar med havre, korn, vete och ärter, rivna morötter och kålrötter och de går lösa på gården hela dagen och betar. Under vintern fick de vitaminer men slutade med dem när de kunde gå ut och beta. Vad felas henne?

prydnadsfåglar

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Gåshona med dåliga ben
« Svar #1 skrivet: 02 maj-15 kl 21:33 »
Kan eventuellt vara kalkbrist. På senare år har jag haft enstaka gäss som uppvisat något som närmast kan liknas vid kornas kalvningsförlamning. Typiska symptom har varit att de påträffats liggande med båda benen bakåt och de har känts kalla på ryggen. Jag har alltid flytande kalklösning hemma, en halv deciliter medelst "sondmatning" brukar få dem på benen inom några timmar. OBS! Det gäller att få slangen, eller motsvarande, förbi luftstrupen. Krossat snäckskal kan eventuellt också fungera men effekten blir troligen fördröjd och om det rör sig om urkalkning är det brådis. Har gåsen slutat lägga ägg för veckor sedan är "kalvförlamning" mindre troligt - om hon inte tänkt börja om, d.v.s.
Det här är ett relativt nytt fenomen, det verkar som något hänt med spannmålen. 

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Gåshona med dåliga ben
« Svar #2 skrivet: 02 maj-15 kl 23:40 »
Flytande kalklösning, sådan man ger åt kor för att undvika kalkförlamning eller hurdan? Borde man ge snäckskal rutinmässigt till gäss? Mina har inte fått men ska lägga fram en skål eller borde man blanda det i fodret?

prydnadsfåglar

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Gåshona med dåliga ben
« Svar #3 skrivet: 03 maj-15 kl 18:18 »
Jag använder "Picolyt calsiumdrink" från Högberga AB. Detta eller liknande produkter för fjäderfä bör finnas hos välutrustade foderhandlare. Gäss verkar inte så benägna att äta snäckskal medan ankor och myskankor gärna slevar i sig det tillsammans med övrigt foder. Jag har räddat livet på några parkankor också med "Picolyt" för några år sedan.- förr behövdes aldrig extra kalk till mina änder och gäss som ju själva får ruva ut sina ungar och därför endast behöver bilda skal till ett fåtal ägg. Men, som sagt, de senaste 4-5 åren blandar jag snäckskal i fodret under våren.

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Gåshona med dåliga ben
« Svar #4 skrivet: 03 maj-15 kl 19:04 »
Här finns inga välutrustade foderhandlare, speciellt inte då det gäller fåglar.Hon har fått krossade kalktabletter utblandat med vatten med spruta i näbben och blandade kalk i fodret. Hon har också ätit lusern. Värpte ett ägg idag, suck. Ännu ligger hon bara. Ska försöka få tag på picolyt drinken.

prydnadsfåglar

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Gåshona med dåliga ben
« Svar #5 skrivet: 03 maj-15 kl 22:40 »
Nu blir jag orolig...
Lusern och ärtor är inte bra gåsföda. Gäss är effektiva betesdjur och anpassade för relativt proteinfattig vegetabilisk föda (medan ankor gärna äter animalisk och mera proteinrikt). Man kan ju tycka att en gåshona behöver protein för att bilda vitan i sina ägg men... Nu känner jag att problemet behöver tacklas av någon med betydligt större medicinsk kompetens. Överutfodring med protein kan förorsaka gikt med urinsyra i leder och/eller "bukhåla". Om leder och bakkropp känns varma och svullna kan det tyda på gikt, då är risken att kalkintag förvärrar situationen istället. Skulle det vara gikt är prognosen usel eftersom njurarna sannolikt tagit för mycket stryk redan. Summan av det hela är att om det inte hjälpt med kalkgiva vid det här laget var inte kalkbrist en orsak. Precis som med korna verkar stötdosen kalk snabbt och djuret reser sig efter några timmar.
Det kan finnas flera andra möjliga orsaker; Finns det någon "översexuell" gåshane eller myskanka där hon gått som kan ha stressat henne så hon inte fått ro att lägga sitt ägg i rätt tid? Har hon fått för mycket fin mat så hon blivit för fet och fått värpnöd och/eller hjärtproblem av den orsaken? Jag hade en gång en gammal skånegåshane som nog fick hjärtinfarkt efter att ha blivit våldtagen av en kalkontupp! Han dog i mina armar efter en halvtimme.

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Gåshona med dåliga ben
« Svar #6 skrivet: 06 maj-15 kl 07:03 »
Lusern fick hon bara nu då hon är sjuk i en skål med tanke på att det innehåller mycket kalsium, inget de får i vanliga fall.
De har varit ute och betat fritt i ett par veckor och äter just inget av fodret mer, får bara till natten och just inget försvinner.
hon har nu få kalk i alla möjliga former och har inte blivit bättre. Multivitamin och extra b-vitaminer med spruta direkt i näbben. Inga svullna, varma, ömma leder eller ben. Verkar pigg för övrigt men hålls inte på benen. Äter litet dåligt, nipplar helst på färskt grönt men inte mycket av det heller. Bajset är normalt. Alla övriga gäss mår bra.
Har tre hanar och två honor, alla lika gamla, dvs nu ett år. Ingen av dem är översexuell  vad jag sett och inga myskankor finns. De parar sig helst i vattenbaljan som är i deras natthägn, på dagarna går de omkring på gården. Men hon är litet sliten på ryggen så det kan ju betyda att de parat sig ivrigare än jag sett.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser