Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etiketter? Klistermärken? Hur göra?  (läst 5610 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Etiketter? Klistermärken? Hur göra?
« Svar #20 skrivet: 15 mar-15 kl 09:25 »
Extruderade rör är sällan så exakta. Oftast skiljer det ett par tre tiondelar mellan rören i olika batcher (irriterande, men man får förhålla sig till det problemet).

Håll röret uppochned och värm det försiktigt så sväller det och släpper proppen.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Etiketter? Klistermärken? Hur göra?
« Svar #21 skrivet: 15 mar-15 kl 12:27 »
Halaj!

Jag tänkte att detta kunde hända så jag borrade och gängade ett icke genomgående hål i mitten på undersidan, så att jag kunde dra ut den ifall den fastnar.

Jag antar att röret blir ovalt när den ligger ner och svalnar efter extruderingen.
Jag provade med vatten, och tyngden glider ner för snabbt för en äggkokningstid. Jag skall svarva den ihålig, så kanske den glider ner lite saktare.

//T

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Etiketter? Klistermärken? Hur göra?
« Svar #22 skrivet: 15 mar-15 kl 13:04 »
På min tid i lab mätte vi viskositet på vätskor i en Höpplerviskosimeter, som var ett rör, med en kula som "föll" genom vätskan. Viskositeten kunde beräknas genom tiden det tog för kulan att ramla ner. 

Parametrar som påverkar, förutom viskositeten, är temperatur, spalt mellan kula och rör, samt densitetsskillnad mellan kulan och vätskan.

Kan du få till en "sjunkkropp" som har en aning högre densitet än oljan bör det gå bättre. Men temperaturen kommer att påverka på flera sätt. Vid stigande temperatur blir 1. rörets diameter större, 2. vätskans densitet blir lägre 3. vätskans viskositet blir (oftast)lägre 4. sjunkkroppens volym blir större (=lägre densitet). Ger utrymme för månget experiment.

Du får förmodligen inte till en exakt tidtagning dessvärre, men häftighetsgraden kanske uppväger!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Etiketter? Klistermärken? Hur göra?
« Svar #23 skrivet: 19 mar-15 kl 18:56 »
Halaj!

Jo, tidtagningen är bara en kul plojgrej till det hela. Inte hela världen om det inte funkar.

Nu är ”burken” färdig iaf, och sitter på plats!

Andra bilden: jag värmde på röret och drog ut kanten med skaftet till en träslev så att det blev en pip.
Tanken är att jag drar upp korken en liten bit, så att en liten del av pipen blottläggs så att lagom olja rinner ut när jag häller.

Tredje bilden: såhär blev botten. I bild två och tre syns också hållarna som jag gjorde av spillbit från de små kryddburkarna. Jag vidgade dem genom att värma dem samtidigt som jag tryckte på dem på aluminumklumpen som agerar äggklocka.

Problem: botten läcker! Jag ser att O-ringen tätar runt hela röret. Det måste läcka nån annanstans. Kanske kryper oljan in bakom O-ringen och läcker ut via sätet. Eller så läcker det ut genom träet. Jag vet inte hur sannolikt det sistnämnda är. Kanske slutar det att läcka när träet (ek) får svälla när det mättas av oljan. Jag väntar lite och ser om det slutar läcka.
Jag blir glad för kommentarer och åsikter om detta!

//T

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Etiketter? Klistermärken? Hur göra?
« Svar #24 skrivet: 19 mar-15 kl 20:33 »
Dels tror jag det kan vara svårt att få träet så slätt i ett svarvat spår att en o-ring tätar, dels kryper oljan i träets fibrer. Skulle nog svarva till en platta av akrylplast (eller PE/PP) att sätta o-ringen i.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Etiketter? Klistermärken? Hur göra?
« Svar #25 skrivet: 20 mar-15 kl 17:52 »
Halaj!

Ja, ytorna blir ganska grova när jag svarvar i träet, även om stålet är vasst och jag kör försiktiga skär. Jag svarvade O-ringsätet med ett stål som hade 5-10 grader släppningsvinkel, och 0 grader eggvinkel. Vinklar som funkar på metall, men kanske inte på trä. Brukar man inte ha väldigt stor eggvinkel när man svarvar trä? Men är det för god bearbetningshastighet eller för god ytfinish?
Jag har noll koll vad gäller svarva trä.


Det går ju liksom inte att gå in efteråt, med smärgelduk, och putsa bottenytan i ett 3 mm brett spår.
Jag har två val här, om jag gör en ny bottenkork:

jag spänner upp en vinkelslip med skruvtvingar i toppsliden, och slipar ett O-ringssäte. Det borde bli en fin yta i sätet.

Jag gör en ny i annat material. Denna lösning är tråkig. Jag vill gärna ha trä i ändarna.

Det är också väldigt knepigt att få till en bra bottendiameter i spåret, eftersom röret är ovalt. Det går inte att slå upp rätt diameter i en tabell, utan man får gå på känn.
 
//T

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Etiketter? Klistermärken? Hur göra?
« Svar #26 skrivet: 20 mar-15 kl 20:03 »
Om du klarlackar toppen och o-ringsspåret på träproppen så löser du problemet...men får kanske ett nytt om du inte hittar ett livsmedelsgodkännt lack som tål olja ;)

Ja det är ett elände med att få fast de där rören på bästa sätt. Invändig spännchuck...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser