Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som diar sig själv  (läst 2311 gånger)

tossefarmor

  • Gäst
Get som diar sig själv
« skrivet: 15 jan-15 kl 21:17 »
Har en get som diar sig själv. Hon har aldrig varit betäckt eller haft någon killing. Hon är 4 år, och började för några veckor sedan. Har läst att man kan sätta på dem en bh, men var får jag tag i en sådan? Så fort hon ligger ner diar hon, och hon tömmer bara det ena juvret, så alla tips tas emot, utom de där de kan skada sig.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Get som diar sig själv
« Svar #1 skrivet: 15 jan-15 kl 21:57 »
Till kor finns juverskydd men kanske lite stort för get. Om man är händig kanske man kan sy ihop något liknande.

tossefarmor

  • Gäst
SV: Get som diar sig själv
« Svar #2 skrivet: 16 jan-15 kl 01:22 »
Tack Nina K, får försöka att sy något av någon gammal tröja.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get som diar sig själv
« Svar #3 skrivet: 16 jan-15 kl 06:32 »
Till kor finns också en grej med uppåtriktade piggar en sätter i nosen på dem, för att förhindra självmjölkning, men jag tror inte den finns i getstorlek, den heller.
Det kan fungera att smörja juvret med någon salva eller hudkräm som är kraftigt (och illasmakande) parfymerad.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som diar sig själv
« Svar #4 skrivet: 22 feb-15 kl 20:59 »
Om man vill ha mjölken, är det väl ingen vidare idé att sätta på en illaluktande salva?  BH verkar bra, tycker jag.  (Och problemet är inte alls så ovanligt som man kan tro.  Finns beskrivet i bland annat Sjödins bok "Getter".)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anja49

  • Inlägg: 7
    • Medelpad
SV: Get som diar sig själv
« Svar #5 skrivet: 14 mar-15 kl 23:10 »
Har en get som diar sig själv. Hon har aldrig varit betäckt eller haft någon killing. Hon är 4 år, och började för några veckor sedan. Har läst att man kan sätta på dem en bh, men var får jag tag i en sådan? Så fort hon ligger ner diar hon, och hon tömmer bara det ena juvret, så alla tips tas emot, utom de där de kan skada sig.
En get som aldrig haft killing eller varit betäckt har ju ingen mjölk!!  Vad "tömmer" hon????

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get som diar sig själv
« Svar #6 skrivet: 15 mar-15 kl 06:50 »
Det kallas för jungfrumjölk när en get börjar producera utan att ha killat, och är inte helt ovanligt. Det beror på att det inte är killningen i sig som sätter igång mjölkproduktionen, utan själva diandet. En väntad killning sätter fart på råmjölken, men sedan måste någon dia för att det ska bli mjölk. Och det räcker att geten diar själv!
Vissa kan också börja ge mjölk bara genom att gå på saftigt sommarbete.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som diar sig själv
« Svar #7 skrivet: 15 mar-15 kl 20:23 »
Jag förmodar,att "jungfrumjölk" är ett fenomen nästan uteslutande inom mjölkraser.  Även "jungfrumjölk" är tillräckligt "vanligt" för att ha fått ett eget ord!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
GE202, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser