Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken besiktning får man köra själv?  (läst 9620 gånger)

Transport

  • Inlägg: 17
Vilken besiktning får man köra själv?
« skrivet: 22 dec-14 kl 11:08 »
För några år sedan när jag besikta bilen fick jag frågan, vill du att jag kör eller kör du själv.
Jag kör själv, svara jag.

Alla andra gånger har besiktningsmännen bara satt sig i och kört, utan att fråga.

Nu undrar jag var dessa besiktningar finns, där man kan köra sin bil själv, utan att låna ut den till anställd.

Helt klart värt att välja en sådan besiktning med bilar man är extra varsam med.

Någon som kan rekommendera?


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-14 kl 11:18 »
Aldrig hört talas om,besiktningsmannen måste ju köra bilen vid bromstest,vid provrundan annars kan han inte känna ev. glapp,eller annat .
Åka med brukar man få göra men köra bilen själv i hallen tror jag inte ens är tillåtet. (försäkringsvillkor m.m )

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #2 skrivet: 22 dec-14 kl 11:34 »
Kommet inte ihåg var jag besikta bilen den gången.
Har man fått körkort, klarar man att köra sin bil.
Glapp tittar dom efter på lyften, inte bakom ratten.
Bromstestet tittar dom efter ojämn bromsverkan.
Finns absolut ingen anledning att dom ska köra bilen, så länge ägaren själv är kapabel att köra.
Finns någon äldre dam som kör sönder något, går det på försäkringen.
Precis som hon kör in i skyltfönstret på en butiq.

Kan vara värt att ringa runt och fråga på vilka ställen man själv får köra.
Kan vara något som besiktningarna kan vinna kunder på, särskillt nu är de aktuellt när dom är privata.
Någon som vet var dessa besiktningar finns?


Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #3 skrivet: 22 dec-14 kl 13:20 »
Låter synnerligen märkligt.. Vad skulle vitsen vara med att ägaren själv kör en runda med bilen??

Då kan dom ju lika gärna fråga direkt man kommer dit:

- *går bilen bra?*

-*Japp, den går finfint*
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #4 skrivet: 22 dec-14 kl 13:52 »
Registreringsbesiktat en "tung" engelsk veteranmotorcyckel i mars månad när det bara var is på vägarna.
Gick hur bra som helst utan provkörning. Enda dom ville höra vara "sången" från "paralelltwinnen".  ;D

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #5 skrivet: 22 dec-14 kl 15:23 »
Anledningen kan vara att man har ett fordon man är väldigt rädd om, ska det vara så svårt att förstå?
Med en vanlig apbil som man skiter skicket på var det så klart skit samma.
Då får dom gärna vara där och gräva, helst ska man ha kört i gyttja innan.

Den besiktningdman som fråga och lät mig köra själv den gången, har jag i alla fall väldigt stor respekt för som människa, och hade gärna stått i kö för att besikta hos igen.
Och hade gärna tvättat bilen innan.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #6 skrivet: 22 dec-14 kl 15:24 »
Är man funktionsnedsatt och har en bil anpassad till en kan man få köra själv eftersom funktionsnormala kanske inte kan köra bilen pga dessa anpassningar  :)
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #7 skrivet: 22 dec-14 kl 16:18 »
Hur som helst kör man sin egen bil bättre än någon annan, har större koll på var hjul och kanter befinner sig.
Besiktningsmän är inga övermänniskor som besitter extra sinnen.
Tar tid att lära känna en bil, med ex antal mil bakom ratten i olika miljöer.
Bara en sådan sak som stolinställning rubbar det inlärda en aning.
Hur som helst blir det troligen att ringa runt och fråga.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #8 skrivet: 22 dec-14 kl 18:27 »
Man skall nog se till att läsa på vad som står i besiktningsinstruktionen.
Min syn på saken är att man skal låta besiktningsmannen köra då denne har det fulla ansvaret för bilen just då.
Står det i instruktionen att man skall provköra så skulle jag som besiktningsman inte kunna godkänna fordonet då besiktningen ej kunnas genomföras till fullo.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #9 skrivet: 22 dec-14 kl 22:29 »
Jag trodde tråden var ett skämt först, men uppenbarligen är det på allvar.

TS menar alltså på att besiktningsmän/kvinnor är så odugliga på att köra bil så dom klarar inte 200 meter utan att köra på nåt. Intressant.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #10 skrivet: 22 dec-14 kl 23:05 »
Det är inte helt ovanligt att bilbesiktare låter förare slippa provkörningen men i det fallen jag hört om har det varit tal om riktigt fina bilar. Inte någon stylad volvo alltså, utan rolls royce och liknande. Bilar som är så dyra och fina att det är osannolikt att det finns fel på dom som skulle upptäckas vid en provkörning. Det är säkert mot reglementet men det har förekommit.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #11 skrivet: 22 dec-14 kl 23:26 »
Hur som helst kör man sin egen bil bättre än någon annan, har större koll på var hjul och kanter befinner sig.
Besiktningsmän är inga övermänniskor som besitter extra sinnen.
Tar tid att lära känna en bil, med ex antal mil bakom ratten i olika miljöer.
Bara en sådan sak som stolinställning rubbar det inlärda en aning.
Hur som helst blir det troligen att ringa runt och fråga.

Nja, jag har kört lite rally och kör både mycket och i terräng, men att det inte finns någon som kör min bil bättre det tvivlar jag på. Och kommer det till medelbilisten så tror jag nog att åtminstone 25% kör hans/hennes bil bättre. Besiktningsmännen har oftast kört ett stort antal bilar av samma modell som de provkör och lyssnar och känner efter onormalt beteende hos fordonet. Det finns mycket som instrumenten i hallen inte visar som kan upptäckas under en milt provocerad runda. Men givetvis skall en besiktningsman inte utsätta bilen för onödig stress. Har man klarlackat underredet så skall inte rosthackan fram.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #12 skrivet: 23 dec-14 kl 02:27 »
Om man är spekulant på en begagnad bil, så går det väl minst lika bra om ägaren provkör bilen och berättar hur den går? Han kan ju troligen bilen bättre och kan därför köra den bättre. Han kan sen berätta hur bilen är att köra. Om ägaren är tillmötesgående kan man få möjlighet att åka med vid provkörningen och se hur ägaren kör bilen.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #13 skrivet: 23 dec-14 kl 02:49 »
Om man är spekulant på en begagnad bil, så går det väl minst lika bra om ägaren provkör bilen och berättar hur den går? Han kan ju troligen bilen bättre och kan därför köra den bättre. Han kan sen berätta hur bilen är att köra. Om ägaren är tillmötesgående kan man få möjlighet att åka med vid provkörningen och se hur ägaren kör bilen.

 ;D

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #14 skrivet: 23 dec-14 kl 07:45 »
Det finns en besiktningsinstruktion enl. källor men tyvärr inte utlagd på nätet. Där beskrivs de olika momenten som skall utföras.En provtur skall dock ingå för att kolla hastighetsmätare,missljud,signal m.m
jag tror dessutom inte heller att det finns någon "fin" bil som en besiktningsman inte klarar av att köra.Själv har jag kört nästan alla bilmodeller som finns inkl. Rolls och Bentley och de är inte märkvärdigare att köra än andra. Det enda som skiljer de olika bilarna åt som kommer till besiktning är koppling på manuella lådor. De är individuella beroende på slitage men en rutinerad besiktningsman klarar det galant.Föraren av den egna bilen märker förstås inte detta då man lärt sig den egna bilens nycker.
Vad är det för fin bil transport har som ingen annan får köra? Ulf

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #15 skrivet: 23 dec-14 kl 08:30 »
Köra IN den i bestiktningshallen kan man göra själv eller välja att låta bli.
Men har aldrig hört talas om att någon har kört den under själva provningen av bromsar osv.

Hur bra förare man på sin egen bil, säger väl inget om hur bra man är på att känna av felen.
Tvärtom skulle jag säga, man väljer sig lätt vid missljud mm.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #16 skrivet: 23 dec-14 kl 09:55 »
Om man är spekulant på en begagnad bil, så går det väl minst lika bra om ägaren provkör bilen och berättar hur den går? Han kan ju troligen bilen bättre och kan därför köra den bättre. Han kan sen berätta hur bilen är att köra. Om ägaren är tillmötesgående kan man få möjlighet att åka med vid provkörningen och se hur ägaren kör bilen.

 ;D

Du lever i en god värld, Anders !
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #17 skrivet: 23 dec-14 kl 10:59 »
Vad är det för fin bil transport har som ingen annan får köra? Ulf

Märket har ingen betydelse, den bilen som besiktningsmannen lät mig köra själv var en helt vanlig, nytvättad och välvårdad bil.
Han satt bredvid när jag körde och titta så allt fungera.
Ser han att bilen kan framföras på ett säkert sätt är han nöjd.
Det är det enda han bryr sig om.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #18 skrivet: 23 dec-14 kl 13:55 »
Den enda gång jag fått köra med besiktningsmannen bredvid var när jag tog körkort.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #19 skrivet: 23 dec-14 kl 14:15 »
Märket har ingen betydelse, den bilen som besiktningsmannen lät mig köra själv var en helt vanlig, nytvättad och välvårdad bil.
Han satt bredvid när jag körde och titta så allt fungera.
Ser han att bilen kan framföras på ett säkert sätt är han nöjd.
Det är det enda han bryr sig om.


besiktningsmannen skall inte bedömma hur fordonet framförs utan koncentrera sig på fordonets trafiksäkerhetsäkerhet.
Förarens trafiksäkerhet skall kontrolleras av berörda myndigheter, denna kontroll kan i alldeles för många fall vara bristfällig.  Men det har inte med sakfrågan att göra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #20 skrivet: 23 dec-14 kl 14:36 »
Märket har ingen betydelse, den bilen som besiktningsmannen lät mig köra själv var en helt vanlig, nytvättad och välvårdad bil.
Han satt bredvid när jag körde och titta så allt fungera.
Ser han att bilen kan framföras på ett säkert sätt är han nöjd.
Det är det enda han bryr sig om.
du har inte förväxlat bilprovningens besiktningsman med trafikverkets besiktningsman för körkortsprov?
bilprovningen skiter i hur DU kör, deras jobb är att kolla att fordonet uppfyller kraven avseende trafiksäkerhet. Kan en besiktningsman köra alla bilar som kommer in så kan han nog köra din också, även om den är nytvättad. Herregud...... Ulf

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #21 skrivet: 23 dec-14 kl 14:44 »
Här kan ni läsa om 2 anledningar till varför man kanske vill köra bilen själv
http://www.bt.se/nyheter/mark/bilprovningen-i-kinna-kraschade-ferrari-vard-tre-miljoner-kronor%281540689%29.gm
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11784339.ab

Men om man istället tänker sig att det inte är en bil som går att köpa för pengar, tex att det bara finns ett ex tillverkat eller att man byggt det själv och verkligen lagt ner sin själ i varenda detalj då hoppas jag att alla inser att det finns vettiga anledningar att man inte vill lämna ut sin bil.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #22 skrivet: 23 dec-14 kl 15:08 »
Här kan ni läsa om 2 anledningar till varför man kanske vill köra bilen själv
http://www.bt.se/nyheter/mark/bilprovningen-i-kinna-kraschade-ferrari-vard-tre-miljoner-kronor%281540689%29.gm
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11784339.ab

Men om man istället tänker sig att det inte är en bil som går att köpa för pengar, tex att det bara finns ett ex tillverkat eller att man byggt det själv och verkligen lagt ner sin själ i varenda detalj då hoppas jag att alla inser att det finns vettiga anledningar att man inte vill lämna ut sin bil.


Olyckor händer lätt.   Även om det är ägaren som kör.
Fördelen är när bilprovaren kör så är man helförsäkrad.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #23 skrivet: 23 dec-14 kl 16:34 »
Det kanske är så att TS har blandat ihop bilbesiktningen med uppkörning för körkort? 

Det är därför det bara skett en gång..
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #24 skrivet: 23 dec-14 kl 17:17 »

Men om man istället tänker sig att det inte är en bil som går att köpa för pengar, tex att det bara finns ett ex tillverkat eller att man byggt det själv och verkligen lagt ner sin själ i varenda detalj då hoppas jag att alla inser att det finns vettiga anledningar att man inte vill lämna ut sin bil.

Men man behöver inte släppa iväg besiktningsmannen ensam i sin ögonsten.

Nu skall man inte vara elak i juletid, men eftersom TS inte kommer ihåg var han besiktade bilen så kanske det är bättre att någon annan kör...

Rubensgården

  • Gäst
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #25 skrivet: 23 dec-14 kl 17:28 »
Går man inte igenom bromsarna med program? Man måste väl i så fall veta när utrustningen mäter pedalbromskraft och när den mäter handbromskraft och när provet ska tas om. Har inte varit helförtjust i att besikta lastbil med kardanhandbroms men de tog det försiktigt efter instruktion. Sist jag hörde Scanian på tretusen varv utanför var kag inte fullt lika glad. Dit åker jag inte igen. Fullt möjligt att det är tekniskt möjligt att vara en så dålig förare att man inte klarar av att köra genom en besiktningshall med hjälpspeglar på väggarna men de flesta besiktare borde nog klara av det. /Jan

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #26 skrivet: 23 dec-14 kl 17:47 »

besiktningsmannen skall inte bedömma hur fordonet framförs utan koncentrera sig på fordonets trafiksäkerhetsäkerhet.
Förarens trafiksäkerhet skall kontrolleras av berörda myndigheter, denna kontroll kan i alldeles för många fall vara bristfällig.  Men det har inte med sakfrågan att göra.

Kan bilen framföras på ett säkert sätt, är den trafiksäker.
Vänd inte på orden.

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #27 skrivet: 23 dec-14 kl 17:50 »
du har inte förväxlat bilprovningens besiktningsman med trafikverkets besiktningsman för körkortsprov?
bilprovningen skiter i hur DU kör, deras jobb är att kolla att fordonet uppfyller kraven avseende trafiksäkerhet. Kan en besiktningsman köra alla bilar som kommer in så kan han nog köra din också, även om den är nytvättad. Herregud...... Ulf

Nej jag har inte förväxlat något.
Gud kan du va själv.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #28 skrivet: 23 dec-14 kl 17:57 »
Kan bilen framföras på ett säkert sätt, är den trafiksäker.
Vänd inte på orden.
Nej,inte alls. Bara för att du framför bilen "trafiksäkert" behöver inte bilen vara felfri avseende bromsar,lampor,rost,avgassystem,fjädring,hjulupphängning m.m.
Jag har i din definition kört "trafiksäkert" med bilar som i besiktningshallen visat grava brister på länkarmar,relativt ny bil,välskött men med en länkarm så upprostad så den brast på bryggan vid hårdtest.
Då tänker man tillbaks på dagen innan när man låg på motorvägen i 120 och är oändligt tacksam att den brast på bryggan hos bilprovningen och inte på vägen bland andra trafikanter.
Du måste skilja på förare och fordon. Bägge har oftast brister,föraren generellt fler. Bilen går oftast att fixa,värre med inbilska förare som är gudar på vägen.... Ulf

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #29 skrivet: 23 dec-14 kl 18:01 »
Olyckor händer lätt.   Även om det är ägaren som kör.
Fördelen är när bilprovaren kör så är man helförsäkrad.

Den obligatoriska trafikförsäkringen står för saker man kör sönder.
Hus, båtar, flygplan, traktorer, cyklar, bössor, mössor. M.M.
Och hallen där man besiktar räknas som trafik.
Trafik är alltså överallt där det finns trafikanter.
Även mitt ute i skogen.

Däremot täcker den inte skada på egen bil.
Och det är man fullt medveten om, när man har trafikgörsäkring.
Så krockar man med en tall  ska man veta att tallen inte är trafikförsäkrad, så ingen försäkring betalar skadorna på din bil.

Så bör man även veta, att en lagad, svetsad skada, som eventuellt helförsäkrad besiktningsman kör sönder.
Aldrig blir som ny, även om det ser så ut.
Metallen är där alltid försvagad.
Och den bilen kommer aldrig mer vara ny, hur mycket försäkrad den än är.
Så då är frågan vad som är bättre.
Eller så skaffar man en helförsäkring och kör själv.

Krångel med försäkringen, blir det alltid när man råkar ut för olycka i vilket fall som helst.
Har aldrig varit med om att dom säger, kom och hämta dina pengar, hur mycket vill du ha.
Man får kriga för varenda öre med dom.
Dom jobbar på det viset.
« Senast ändrad: 23 dec-14 kl 18:16 av Transport »

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #30 skrivet: 23 dec-14 kl 18:04 »
Nej,inte alls. Bara för att du framför bilen "trafiksäkert" behöver inte bilen vara felfri avseende bromsar,lampor,rost,avgassystem,fjädring,hjulupphängning m.m.
Jag har i din definition kört "trafiksäkert" med bilar som i besiktningshallen visat grava brister på länkarmar,relativt ny bil,välskött men med en länkarm så upprostad så den brast på bryggan vid hårdtest.
Då tänker man tillbaks på dagen innan när man låg på motorvägen i 120 och är oändligt tacksam att den brast på bryggan hos bilprovningen och inte på vägen bland andra trafikanter.
Du måste skilja på förare och fordon. Bägge har oftast brister,föraren generellt fler. Bilen går oftast att fixa,värre med inbilska förare som är gudar på vägen.... Ulf

Du kan inte framföra en bil på ett säkert sätt om den inte är trafiksäker, till att börja med.
Så vänd inte på orden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #31 skrivet: 23 dec-14 kl 18:13 »
Du kan inte framföra en bil på ett säkert sätt om den inte är trafiksäker, till att börja med.
Så vänd inte på orden.

Det kan man visst.   
Jag körde en av bilar utan fungerande bromsar på ett trafiksäkert sätt då jag kan använda motorbroms och sådan på ett bra sätt.
Kör inte besiktningsmannen så är det svårt för denne att upptäcka sådant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #32 skrivet: 23 dec-14 kl 18:20 »
Det kan man visst.   
Jag körde en av bilar utan fungerande bromsar på ett trafiksäkert sätt då jag kan använda motorbroms och sådan på ett bra sätt.
Kör inte besiktningsmannen så är det svårt för denne att upptäcka sådant.


Nej, du kan inte framföra en bil som inte är trafiksäker på ett trafinsäkert sätt, hur duktig du än är på att köra.
Tar bromsarna ojämt i bromsprovet, mer än en viss procent, är bilen inte trafiksäker vem än som kör.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #33 skrivet: 23 dec-14 kl 18:30 »
Tar bromsarna ojämt i bromsprovet, mer än en viss procent, är bilen inte trafiksäker vem än som kör.
Du kan alltid trampa snett på pedalen för att motverka ojämna bromsar

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #34 skrivet: 23 dec-14 kl 18:30 »
Den obligatoriska trafikförsäkringen står för saker man kör sönder.
Hus, båtar, flygplan, traktorer, cyklar, bössor, mössor. M.M.
Och hallen där man besiktar räknas som trafik.
Trafik är alltså överallt där det finns trafikanter.
Även mitt ute i skogen.

Däremot täcker den inte skada på egen bil.
Och det är man fullt medveten om, när man har trafikgörsäkring.
Så krockar man med en tall  ska man veta att tallen inte är trafikförsäkrad, så ingen försäkring betalar skadorna på din bil.

Så bör man även veta, att en lagad, svetsad skada, som eventuellt helförsäkrad besiktningsman kör sönder.
Aldrig blir som ny, även om det ser så ut.
Metallen är där alltid försvagad.
Och den bilen kommer aldrig mer vara ny, hur mycket försäkrad den än är.
Tror knappast att en besiktningshall räknas som väg, snarare en arbetsplats med egna regler och eget försäkringsansvar,och nej,alla miljöer där du kan köra bil räknas inte som "trafik". Det förutsätter nämligen att miljön är avsedd för fordonstrafik så privat mark t.ex tomt räknas inte dit.Inte heller när du kommer in på t.ex en industri eller i min miljö,en byggplats. Det är tomtmark och där gäller inte vanliga trafikregler utan sunt förnuft.
För övrigt vill jag inte bemöta då dina inlägg i min mening är lite virriga och mycket osakliga.
Men du är alltså en perfekt bilförare som aldrig råkar ut för olyckor för du kör trafiksäkert. Du är nog ganska ensam om det....
Själv har jag åkt av vägen ett flertal gånger av olika orsaker,oftast i halka och i möte med andra,en älg har fått sätta livet till och ett antal vildsvin.
Men så är jag kanske ingen gud heller utan en vanlig genomsnittsbilist... Ulf

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #35 skrivet: 23 dec-14 kl 18:33 »
Bromsprovet visar bara om bromsarna tar ojämt.
Hur hårt dom bromsar skiter han fullständigt i.
Alla bilar med svenska nummerplåtar är godkända för trafik.
Så det är helt ointressant.
Endast ojämnheten tittar han efter.

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #36 skrivet: 23 dec-14 kl 18:35 »
Du kan alltid trampa snett på pedalen för att motverka ojämna bromsar

Det där var en ren lögn.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #37 skrivet: 23 dec-14 kl 18:48 »
Bromsprovet visar bara om bromsarna tar ojämt.
Hur hårt dom bromsar skiter han fullständigt i.
Alla bilar med svenska nummerplåtar är godkända för trafik.
Så det är helt ointressant.
Endast ojämnheten tittar han efter.


Nu skojjar du.   Eller är ute och snurrar på isen.    En svensk nummerplåt påvisar att fordonet är registrerat och skall följa gällande svenska regler.
Det innebär inte att det är automatiskt godkänt för trafik då det krävs registreringsbesiktning i en del fall och årlig kontroll i andra fall och i ytterligare fall vart annat år.
Sedan ha vi faktiskt fordon som är besikningsbefriade men dessa har exact samma krav som de som besiktigas vart år. Alla har dessa krav om man skall vara helt nogsam i sin information.
Förövrigt så bromskraftsen synnerligen intressant då den indikerar hur pass hög retardationshastighet det aktuella fordonet har.  Därför är lilla eller stora tavlan med de två visarna graderade. Dom skall helst följa varandra och få så höga värden som möjligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #38 skrivet: 23 dec-14 kl 18:51 »
Bromsprovet visar bara om bromsarna tar ojämt.
Hur hårt dom bromsar skiter han fullständigt i.
Alla bilar med svenska nummerplåtar är godkända för trafik.
Så det är helt ointressant.
Endast ojämnheten tittar han efter.
stämmer inte, givetvis tittar han efter om de tar jämnt men också hur hårt de tar,det finns ett minimivärde de måste klara.
Det kan t.ex handla om att bromsskivorna är slut,då hjälper det inte att de tar jämnt då bromsverkan blir för liten.(klossarna glider bara på den utslitna ytan)
En svenskregistrerad bil är bara godkänd för trafik om den är besiktigad,det har inget med att det hänger en nummerplåt på bilen. Undantaget bes reglerna gäller bara för bilar nyare än 2 år. Skyltens uppgift är bara en ID-märkning,inget annat sedan skattemärket försvann.Har inget att göra med om bilen är godkänd för trafik eller inte.
Ulf

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #39 skrivet: 23 dec-14 kl 18:53 »
Tror knappast att en besiktningshall räknas som väg, snarare en arbetsplats med egna regler och eget försäkringsansvar,och nej,alla miljöer där du kan köra bil räknas inte som "trafik". Det förutsätter nämligen att miljön är avsedd för fordonstrafik så privat mark t.ex tomt räknas inte dit.Inte heller när du kommer in på t.ex en industri eller i min miljö,en byggplats. Det är tomtmark och där gäller inte vanliga trafikregler utan sunt förnuft.
För övrigt vill jag inte bemöta då dina inlägg i min mening är lite virriga och mycket osakliga.
Men du är alltså en perfekt bilförare som aldrig råkar ut för olyckor för du kör trafiksäkert. Du är nog ganska ensam om det....
Själv har jag åkt av vägen ett flertal gånger av olika orsaker,oftast i halka och i möte med andra,en älg har fått sätta livet till och ett antal vildsvin.
Men så är jag kanske ingen gud heller utan en vanlig genomsnittsbilist... Ulf


Allt strålkastarna träffar, är trafikanter, oavsett var.
Själva meningen och tvånget med trafikförsäkring.
Om sen bolagen försöker slingra sig från betalning, genom att påstå det ena eller andra, är en annan femma.


Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #40 skrivet: 23 dec-14 kl 18:59 »

Nu skojjar du.   Eller är ute och snurrar på isen.    En svensk nummerplåt påvisar att fordonet är registrerat och skall följa gällande svenska regler.
Det innebär inte att det är automatiskt godkänt för trafik då det krävs registreringsbesiktning i en del fall och årlig kontroll i andra fall och i ytterligare fall vart annat år.
Sedan ha vi faktiskt fordon som är besikningsbefriade men dessa har exact samma krav som de som besiktigas vart år. Alla har dessa krav om man skall vara helt nogsam i sin information.
Förövrigt så bromskraftsen synnerligen intressant då den indikerar hur pass hög retardationshastighet det aktuella fordonet har.  Därför är lilla eller stora tavlan med de två visarna graderade. Dom skall helst följa varandra och få så höga värden som möjligt.

En bil som inte är regbesiktad har inga svenska plåtar.
Trampar man hårt på bromsen blir värdena höga.
Löst = låga.

Det är endast ojämnheten man tittar på.
Varken skojjar eller snurrar på isen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #41 skrivet: 23 dec-14 kl 19:01 »

Allt strålkastarna träffar, är trafikanter, oavsett var.
Själva meningen och tvånget med trafikförsäkring.
Om sen bolagen försöker slingra sig från betalning, genom att påstå det ena eller andra, är en annan femma.

Bolaget påstår inget.   Läs dom där jävla villkoren för försäkringen.
Kortfattat så står det att fordonet skall uppfylla samtliga krav för fordonstypen gällande utrustning och säkerhetsdetaljer och att föraren och dennes passagerare skall följande regler som innefattas av den verksamhet som genomförs.   Dvs i de flesta fall kör.
Uppfylls inte något av dessa krav för den i tillbudets ögonblick kan den försäkringspliktige antingen mista utbetalning eller tom bli skadeståndsskyldig.
Allt beroende på hur det ingångna avtalet ser ut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #42 skrivet: 23 dec-14 kl 19:04 »
Nu börjar det här bli löjligt, har inte fått svar på frågan, och är inne på tredje sidan redan, med en massa ordvänderi och tjafs.
Kommer nog inte få svar på frågan heller, så jag ödslar ingen mer tid på detta.
God jul.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #43 skrivet: 23 dec-14 kl 19:05 »
vitsen med en obligatorisk trafikförsäkring är att skydda en motpart som drabbas.Skadeståndskraven skulle ju annars kunna bli höga vid t.ex en påkörning.
trafikförsäkringen gäller dessutom bara för den som drabbas,inte den som orsakar.Där kommer tilläggsförsäkringarna in.
Tvånget uppkom då många förr  inte hade försäkring och det drabbade oskyldiga.
Det är dessutom olagligt att använda ett oförsäkrat fordon på allmänna vägar.
Nedanstående citat är just en eget påhittad verklighet med noll förankring i lagstiftning. Ulf


.

Allt strålkastarna träffar, är trafikanter, oavsett var.
Själva meningen och tvånget med trafikförsäkring.
Om sen bolagen försöker slingra sig från betalning, genom att påstå det ena eller andra, är en annan femma.



malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #44 skrivet: 23 dec-14 kl 19:09 »
Nu börjar det här bli löjligt, har inte fått svar på frågan, och är inne på tredje sidan redan, med en massa ordvänderi och tjafs.
Kommer nog inte få svar på frågan heller, så jag ödslar ingen mer tid på detta.
God jul.
Ingen tycks ha hört om detta med besiktning,enklaste är väl att ringa bilprovningen och höra?
Jag skulle bli väldigt förvånad om det kan ske då det är besiktningsmannen som skall besikta och inte ägaren.
Det är f.ö du själv som har en egen verklighetsuppfattning om olika saker som inte stämmer men God Jul på dig också.
Du har i alla fall roat mig under tiden med skratt..... Ulf

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #45 skrivet: 23 dec-14 kl 19:14 »
Ska bara säga att, trafikregler gäller även i terräng.
Ja, så är det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #46 skrivet: 23 dec-14 kl 19:16 »
Ska bara säga att, trafikregler gäller även i terräng.
Ja, så är det.

Inte helt säkert då det finns undantagsregler som endast är tillämpliga i just terräng.
Men i grunden så kan man anse att det stämmer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #47 skrivet: 24 dec-14 kl 01:20 »
Du kan alltid trampa snett på pedalen för att motverka ojämna bromsar

 ;D ;D ;D

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #48 skrivet: 24 dec-14 kl 22:49 »
Du kan alltid trampa snett på pedalen för att motverka ojämna bromsar
Om man är spekulant på en begagnad bil, så går det väl minst lika bra om ägaren provkör bilen och berättar hur den går? Han kan ju troligen bilen bättre och kan därför köra den bättre. Han kan sen berätta hur bilen är att köra. Om ägaren är tillmötesgående kan man få möjlighet att åka med vid provkörningen och se hur ägaren kör bilen.

haha  ;D dom svaren verkar iallafall mer seriösa än TS som antingen fått rent för många julasnappsar eller verkligen tror på sina egna påhittade ideer

detta var det mest kul jag läst på länge
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #49 skrivet: 25 dec-14 kl 08:53 »
OT. I min (och bilbesiktningens) ungdom hade vi en äldre granne som körde en redan då gammal DKW. Bilen skulle besiktas, och provkörning ingick då som nu. Besiktningsmannen kunde inte växla bilen. Du får dubbeltrampa sa grannen. Nej, det kan jag inte, säger besiktaren, för det har jag aldrig lärt mig. Det blev en kort tur på ettans växel, och bilen blev ändå godkänd det året.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #50 skrivet: 03 jan-15 kl 16:34 »
var och besiktade firmabilen på svensk bilprovning i Växjö,för skojs skull frågade jag besiktningstjejen (jo,det var en tjej,skitkul!)
om frågeställarens problem.
Svaret var nej,besiktningsmannen måste köra själv av flera olika orsaker.
1. Ansvaret för bilen ligger på besiktningsmannen så fort bilen kommit in i hallen,det är alltså ett försäkringsvillkor.Det är ju också ett skydd för lokalen.

2.Punkter i besiktningen kräver att besiktningsmannen provar,testar som inte ägaren näppeligen kan göra.

Just i Växjö och säkert de flesta nya moderna stationer sker provning i hall bara av de punkter som kräver brygga.
Broms,provkörning o avgastest görs i lokaler utanför hallen,i det fria just för att slippa avgaser i hallen

Den trevliga tjejen frågade också om jag misstrodde hennes bilkörningsförmåga varför jag var tvungen att förklara varför jag ställde frågan.

Min firmabil fick tyvärr nedslag på avgastestet vilket gör just denna bils framtid osäker.
Frågan är om TS version om trafiksäkerhet innefattar avgaser? Ulf

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #51 skrivet: 05 feb-15 kl 14:13 »
Oj så ilsket det låter ibland i denna tråd, tror aldrig jag sett sådant i denna del av forumet. Oavsett hur seriöst ämnet är menat från början, och hur seriöst det bemötts, väcker det en del relevanta funderingar och minnen.

Till att börja med har jag trots nära 30 år som dyrkare av udda gammelbilar aldrig varit med om att själv fått köra annat än in och ut ur besiktningshallen. Jag TROR det finns en lag som säger att t.o.m. extremt handikappanpassade bilar måste gå att köra trafiksäkert också på "det vanliga sättet". Jag tycker även det känns rimligt att ett villkor för att över huvud taget ha en bil i trafik så ingår att besiktningsmän och poliser har en otvistlig rätt att vid behov köra fordonet. Jag kan ändå tänka mig att en enskild besiktningsman kan göra valet att låta fordonsägaren själv köra fordonet runt besiktningshallen om speciella skäl finns för detta, trots att det då blir betydligt svårare att upptäcka fel som t.ex. sneddragning, ryckningar och glapp. Har fordonet lyckats ta sig för egen maskin till besiktningsanläggningen borde det rimligen oavsett eventuella fel hålla ihop så pass bra att provkörningen skulle kunna klaras av INNAN fordonet granskas närmare inne i hallen i jakt på de fel som provkörningen kan väcka misstanke om. Det finns säkert något skäl till att man gör det i helt omvänd ordning.

Resonerar man relativt tycker jag absolut man kan hävda att ett fordon i mycket dåligt skick med en skicklig och insiktsfull förare kan framföras trafiksäkert, förutsätt att risken vägs mot alla förvirrade hönshjärnor som trots bilar i utmärkt skick gör ekipagen till tickande bomber på våra vägar. Samma resonemang borde även gå att applicera på något så förkastligt som rattfylleri, men dels är det ett mycket känsligt ämne, dels är det totalt off-topic i denna tråd. Med detta ville jag bara säga att man lätt skjuter sig i foten om man försöker se allt i svartvitt, det finns alltid nyanser och undantag.

----------

Jag äger och har ägt flera olika fordon som ibland sätter inspektörerna på pottkanten. I många år körde jag Fiat 126 till vardags och i stort sett varje år fick jag nöjet att trösta bilprovaren efter att trots mina varningar om osynkad etta göra det skrapiga misstaget att lägga i ettan utan dubbeltramp medan bilen rullade. Framvagnens 50-talskonstruktion med tvärliggande bladfjäder och riktiga spindeltappar gav ibland pinsamma felbedömningar p.g.a. glapp. En ökänd surgubbe som blev direkt glad åt att ha funnit glappet sattes på plats av både mig och hans kollega när vi i stort sett tillsammans påpekade hur det fungerar med spindeltappar och glapp. En annan kul detalj var när besiktaren skulle starta Fiaten. -Jag roade mig med att låta dem förbryllat vrida fram och tillbaka på nyckeln några gånger innan jag avslöjade att dessa bilar startas med spak mellan stolarna.

Min Heinkel MC-bil från 1959 är ännu knasigare och har ibland fått gubbarna på fall ganska ordentligt. Förutom pinsamma smällar och skrap från växellådan vid provkörningen finns andra specialare som t.ex. att färdbroms helt saknas på bakhjulet och att startnyckeln ska tryckas framåt, inte vridas. Framvagnen är en helt galen konstruktion med korta svingarmar som ger kraftiga nigningar och svampig känsla. Strålkastarna är så klart symmetriska så det ser fel ut i projektorn.

Volvovalpen är en ganska stadig konstruktion men den har lamelldiff i bakaxeln som låser lite när den själv vill, samt handbroms på kardanen. Det senare är lika meningslöst som spektakulärt att försöka testa på bromsrullarna. På första besiktningen försäkrade en yngre och lite kaxig besiktningsman att det inte var något problem med rulltestet eftersom framhjulsdriften gick att koppla ur. Sant, men när han sedan testade handbromsen gungade bilen till och slängdes bakåt av rullarna. Puckot upprepade då proceduren flera gånger... Numera berättar jag alltid om denna händelse och då väljer de oftast att testa handbromsen vid provkörningen i stället, och ibland har de för säkerhets skull slopat bromsrullarna helt. Låser bakdiffen lite som den vill blir det ändå ganska värdelöst.

När jag under några år hade Lada Niva (permanent fyrhjulsdrift) blev det en del tjafs kring bromsproven. Vid ett tillfälle vägrade besiktningsmannen lyssna på mig eftersom bilen enligt honom inte fanns med i listan av bilar som inte fick provas med rullarna. Rangerover är vad jag vet exempel på en bil med samma typ av permanenta 4x4 och de får enligt bilprovningens instruktioner INTE testas på rullarna eftersom centraldiffen kan få dålig smörjning när den spinns upp onaturligt snabbt. Under min tid med Nivan hörde jag om bilar vars fördelningslåda havererat kort efter en besiktning och att det blivit ett hopplöst tjafs om orsaken. Min egen fördelningslåda gav upp mitt på motorvägen en gång men det berodde nog mer på den summerade misshandeln än på något besök hos bilprovningen.

Sensmoralen här är att om man har något udda man är rädd om så ska man absolut upplysa vänligt om detta, fråga hur skador till följd av felaktig provning hanteras, fråga om försäkringar och bevisning, försöka göra besiktaren lite nervös helt enkelt. Fråga om de kan tänka sig att överlåta så mycket som möjlig av körningen till ägaren, men att direkt kräva det kan nog innebära att man får åka hem igen obesiktigat och ändå få betala för besöket.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare
Jenny Donai Manitski, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser