Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Komposteringsfrågor  (läst 14572 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #60 skrivet: 20 mar-17 kl 21:31 »
Kompostering, härligt!  Men en vän sa häromdagen, att citrusskal enligt nya rön innehåller skadliga mängder natrium, och att de därför ska läggas i kommunens tunna.

  Någon här som har koll på fakta?

  (Jo, antingen ska jag ändra mitt beteende när jag ätit en apelsin, eller också måste jag ha riktigt hårda fakta att slå i kompisens skalle ... ;) )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #61 skrivet: 21 mar-17 kl 03:19 »
Vad hade din vän för källa till sitt påstående? Hur rimligt tycker du att detta absurda påstående låter? Även om citrusskal skulle bestå av 100% natrium, så har det ju ingen som helst betydelse när den totala mängden citrusskal i en kompost är så försvinnande liten!

Ständigt återkommer dessa absurda påståenden om vad som inte får läggas i komposter. Ofta handlar det om skal av exotiska frukter, som folk rimligen inte kan äta några mängder av.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #62 skrivet: 21 mar-17 kl 09:39 »
Jag har en massa daggmask i vår kompost dom gör ett fantastiskt bra jobb.
kretslopp

 

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #63 skrivet: 21 mar-17 kl 10:26 »
Nu måste jag fråga om det finns nån mer kommun som är så tokig som Hudiksvall. Vi skall få brun tunna nu till matavfall. Men i samband med detta står det att Allt organiskt måste läggas i detta kärl. Om man inte väljer alternativet " egen kompost". Men då måste man ha ett godkänt och till myndigheten anmält kompostkärl. Enligt förfrågan får jag inte ha en vanlig öppen kompost och kompostera egenproducerad trädgårdsavfall. Inte ens egne potatisskal. Hur kan sådana tokigheter vara möjliga? Jag fattar ingenting.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #64 skrivet: 21 mar-17 kl 10:37 »
Bränn benen! Använd askan sen, då kommer dom till nytta.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #65 skrivet: 21 mar-17 kl 10:56 »
Nu måste jag fråga om det finns nån mer kommun som är så tokig som Hudiksvall. Vi skall få brun tunna nu till matavfall. Men i samband med detta står det att Allt organiskt måste läggas i detta kärl. Om man inte väljer alternativet " egen kompost". Men då måste man ha ett godkänt och till myndigheten anmält kompostkärl. Enligt förfrågan får jag inte ha en vanlig öppen kompost och kompostera egenproducerad trädgårdsavfall. Inte ens egne potatisskal. Hur kan sådana tokigheter vara möjliga? Jag fattar ingenting.


"Komposter för trädgårdsavfall som löv, kvistar och liknande behöver du inte anmäla", det tolkar jag som att man mycket väl kan ha öppen kompost för trädgårdsavfall

http://epi7.hudiksvall.se/Bo--leva/Avfall-och-atervinning/Kompostering/

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #66 skrivet: 21 mar-17 kl 11:08 »
Kompostering, härligt!  Men en vän sa häromdagen, att citrusskal enligt nya rön innehåller skadliga mängder natrium, och att de därför ska läggas i kommunens tunna.

  Någon här som har koll på fakta?

  (Jo, antingen ska jag ändra mitt beteende när jag ätit en apelsin, eller också måste jag ha riktigt hårda fakta att slå i kompisens skalle ... ;) )

Grejen med citrusfrukter är väl bara att de är så sura att de tar lite längre? Men om man inte har bråttom är det inget problem – och så kan man ju blanda i lite mer brunmaterial. (Jag blandade en gång bara löv och apelsinskal. Då gick det faktiskt på nolltid.)
Ingen människa är illegal

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #67 skrivet: 21 mar-17 kl 11:32 »
Vad hade din vän för källa till sitt påstående? Hur rimligt tycker du att detta absurda påstående låter?
Jag tycker det verkar orimligt, därför tänkte jag ta den striden.  Och då behöver jag, som sagt, hårda fakta!  Att slå kompisen i skallen med, så hän slutar tjata!

  Källa ...  Jag tyckte hän sa något om nya direktiv i en avfallshanteringsanläggning ...  var det nu Borlänge eller Borås?  Bo-nåntin i alla fall.  Men jag hittar det inte när jag söker, så jag hoppades att någon här skulle ha hört talas om det.

  Beträffande problemen i Hudiksvall, tycker jag det låter som 1970-tal.  Rena stenåldern alltså!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #68 skrivet: 21 mar-17 kl 12:02 »
Nu måste jag fråga om det finns nån mer kommun som är så tokig som Hudiksvall. Vi skall få brun tunna nu till matavfall. Men i samband med detta står det att Allt organiskt måste läggas i detta kärl. Om man inte väljer alternativet " egen kompost". Men då måste man ha ett godkänt och till myndigheten anmält kompostkärl. Enligt förfrågan får jag inte ha en vanlig öppen kompost och kompostera egenproducerad trädgårdsavfall. Inte ens egne potatisskal. Hur kan sådana tokigheter vara möjliga? Jag fattar ingenting.
Potatis och potatisskal är mat(avfall). Här komposteras hushålls/matavfall i två biokuber, vilka är godkända av denna kommun att använda till matkompost. Gräsklipp, grenar och rens från trädgården får du säkert kompostera öppet, men att ha en öppen hushållskompost inbjuder till många problem, den kommer att invaderas av råttor, sniglar och möss och sen ffa kråkfåglar som drar runt med matresterna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #69 skrivet: 21 mar-17 kl 13:21 »
Nu måste jag fråga om det finns nån mer kommun som är så tokig som Hudiksvall. Vi skall få brun tunna nu till matavfall. Men i samband med detta står det att Allt organiskt måste läggas i detta kärl. Om man inte väljer alternativet " egen kompost". Men då måste man ha ett godkänt och till myndigheten anmält kompostkärl. Enligt förfrågan får jag inte ha en vanlig öppen kompost och kompostera egenproducerad trädgårdsavfall. Inte ens egne potatisskal. Hur kan sådana tokigheter vara möjliga? Jag fattar ingenting.

Skövde: Där måste man ha en godkänd råttsäker kompost för att få ta hand om sitt avfall själv. Vid förfrågan till kommunen om vilka komposter som är godkännda var svaret att det visste de inte. Någon lista på godkännda komposter finns inte.

Göteborg: Vi hade tidigare rabatt på sophämtningen om vi hade en godkänd kompost. Nu har rabatten tagits bort sedan några år. Den komposten jag har var godkänd när den var ny på 80 talet. Om den skulle behöva ersättas så går det inte idag att få tillstånd för kompostering.

Hästveda: Numera totalt förbud mot egenkompostering.

Det verkar onekligen som att förutsättningarna för egen kompostering stryps sakta men säkert i takt med att kommunerna bygger egna kompostanläggningar och säljer matjord som en "biprodukt". Efterfrågan på bra jord bara ökar, så att det skulle bli någon vändning är inte troligt.

MVH
Magnus

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #70 skrivet: 21 mar-17 kl 13:30 »
Vad jag förstår så handlar det om biogasproduktion , det det här med att samla in matavfall. Sara i Skilnadens trädgård komposterar i spannar med hjälp av kompostpreparat. Det kanske kan vara ett alternativ, för då behovs ju inte någon gokänd kompostbehållare (lås hennes blog)
kretslopp

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #71 skrivet: 21 mar-17 kl 13:35 »
Både i Göteborg och i Helsingborg tillverkas det "återvunnen jord" som säljs. Biogas görs också, men då främst i de gamla sophögarna från tiden då allt blandaded.

MVH
Magnus

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #72 skrivet: 21 mar-17 kl 14:00 »
Vad det handlar om är som vanligt inget annat än pengar. >:D
Och att potatisskal är mat, det tycker bara krogar, som har inbillat folk att det är nytta med potatisskal och tjänar därför pengar på att servera oskalade potatisar. Dom tror att äppelskal och andra som bildas i luften går att jämföra med skal på grejor under jord. Även detta en fråga om pengar.
Att köttrester och fiskrens inte skall vara på en öppen kompost fattar tom jag, som jag sa åt dom i telefon. Det drar till sig råttor osv.  Men tror dom att jag låter bli att kompostera alla sorts skal och rester av vitkål mm, så kan dom fara till varmare trakter eller gå till domstol. Sådana idiotier vet jag att försvara mig mot.
Jag har talat om för dom, som resultat av denna diskussion, att jag väljer alternativet  "1970 tal" Då slipper jag  illaluktande påsar under diskbänken och en extra tunna, som skulle få en bottensats på max  10 cm på 2 veckor. Det kostar 35 kronor mer per månad och det är det värd för mid att slippa prata med dom klantskallarna. Vi hör nämligen inte till det moderna folket som kastar hälften av all mat som köps.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #73 skrivet: 21 mar-17 kl 14:09 »
Vad jag förstår så handlar det om biogasproduktion , det det här med att samla in matavfall. Sara i Skilnadens trädgård komposterar i spannar med hjälp av kompostpreparat. Det kanske kan vara ett alternativ, för då behovs ju inte någon gokänd kompostbehållare (lås hennes blog)

Själv har jag inte längre plats för "vanlig" kompost (ingen egen gård eller ens utrymme på husbolagets gård som skulle funka), så använder istället bokashimetoden. Då kan allt göras inomhus (och utan lukter), och snabbt går det. Funkar superbra om man bor i stad eller annars inte har möjlighet att kompostera!
Ingen människa är illegal

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #74 skrivet: 21 mar-17 kl 14:20 »
Vad det handlar om är som vanligt inget annat än pengar. >:D
Och att potatisskal är mat, det tycker bara krogar, som har inbillat folk att det är nytta med potatisskal och tjänar därför pengar på att servera oskalade potatisar. Dom tror att äppelskal och andra som bildas i luften går att jämföra med skal på grejor under jord. Även detta en fråga om pengar.
Att köttrester och fiskrens inte skall vara på en öppen kompost fattar tom jag, som jag sa åt dom i telefon. Det drar till sig råttor osv.  Men tror dom att jag låter bli att kompostera alla sorts skal och rester av vitkål mm, så kan dom fara till varmare trakter eller gå till domstol. Sådana idiotier vet jag att försvara mig mot.
Jag har talat om för dom, som resultat av denna diskussion, att jag väljer alternativet  "1970 tal" Då slipper jag  illaluktande påsar under diskbänken och en extra tunna, som skulle få en bottensats på max  10 cm på 2 veckor. Det kostar 35 kronor mer per månad och det är det värd för mid att slippa prata med dom klantskallarna. Vi hör nämligen inte till det moderna folket som kastar hälften av all mat som köps.
Vad är det som kostar 35:-/månaden? Miljöavgiften eller vad?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #75 skrivet: 21 mar-17 kl 16:50 »
Skövde: Där måste man ha en godkänd råttsäker kompost för att få ta hand om sitt avfall själv. Vid förfrågan till kommunen om vilka komposter som är godkännda var svaret att det visste de inte. Någon lista på godkännda komposter finns inte.

Göteborg: Vi hade tidigare rabatt på sophämtningen om vi hade en godkänd kompost. Nu har rabatten tagits bort sedan några år. Den komposten jag har var godkänd när den var ny på 80 talet. Om den skulle behöva ersättas så går det inte idag att få tillstånd för kompostering.

Hästveda: Numera totalt förbud mot egenkompostering.

Det verkar onekligen som att förutsättningarna för egen kompostering stryps sakta men säkert i takt med att kommunerna bygger egna kompostanläggningar och säljer matjord som en "biprodukt". Du behöver inte anmäla att du komposterar trädgårdsavfallEfterfrågan på bra jord bara ökar, så att det skulle bli någon vändning är inte troligt.

MVH
Magnus


Skövde: "Du behöver inte anmäla att du komposterar trädgårdsavfall" "Matavfall Du behöver anmäla till Miljösamverkan att du komposterar matavfallet. Blankett hittar du till höger eller under fliken "Blanketter och e-tjänster" längst upp på sidan."

http://www.miljoskaraborg.se/Avfall1/Kompostering/

Göteborg: "För att kompostera trädgårdsavfall som grenar, kvistar, löv och gräsklipp behöver du inget tillstånd." "Men vill du kompostera ditt matavfall själv ska du anmäla det genom att fylla i och sända oss blanketten för ändrad avfallstjänst."

http://goteborg.se/wps/portal/start/avfall-och-atervinning/hamtning-av-sopor-och/for-dig-i-villa-eller/anmal-egen-kompost/!ut/p/z1/hY7BCoJAGISfxuv-_1q2azc7GKmkQpDtJVQ2FVxX1i2hp8-OQdHchvmGGRBQgBjKR9eUttND2S_-IjbXjEY539EA070f4uEUZ-ExTtKcMTj_A8QS4w8FCBGIrlJkrhVBgr7Hqcv8NTKXU8q9934wVCvegDDyJo005G6WW62147R10MF5nkmjddNLUmvl4LdKqycLxScJoyqeiTwHL_Nrw8Q!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/


Hästveda = Hässleholms kommun:

"Trädgårdsavfall får komposteras på fastigheten utan att en anmälan har gjorts. "  ... "Du kan själv kompostera ditt organiska hushållsavfall (matrester, hushållspapper, blommor och liknande). En anmälan måste dock göras till miljökontoret innan du börjar kompostera."

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #76 skrivet: 21 mar-17 kl 16:59 »
De 35 kronorna är merpriset om jag vill ha det som nu. Vill jag ha en brun tunna och påsar kostar det 35 kr mindre per månad. Konstigt nog är priset detsamma om jag anmäler ett godkänt kärl och komposterar
organiskt avfall själv, som om jag lämnar alltihop med 2 tunnor. En grön och en brun medpåsar i. Det finns 3 tjänster att välja , men bara 2 olika priser. Förra "glada Hudiksvall" har blivit tokiga Hudik.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #77 skrivet: 21 mar-17 kl 17:28 »
De 35 kronorna är merpriset om jag vill ha det som nu. Vill jag ha en brun tunna och påsar kostar det 35 kr mindre per månad. Konstigt nog är priset detsamma om jag anmäler ett godkänt kärl och komposterar
organiskt avfall själv, som om jag lämnar alltihop med 2 tunnor. En grön och en brun medpåsar i. Det finns 3 tjänster att välja , men bara 2 olika priser. Förra "glada Hudiksvall" har blivit tokiga Hudik.
Jag fattar inte vad du syftar på  ??? Om det blir billigare om du lämnar din kompost så är det väl bara att säga att du ska göra det - och sen kompostera på som vanligt, ingen kommer att kontrollera att du verkligen lämnat dina potatisskal.
Vi har för många år sedan fått sk dispens och komposterat själva och den dispensen innebär idag att vi har minsta kärlet med tömning 1 g/månad och då bara osorterat restavfall - tunnan är aldrig full och en får oftast gå runt hemma och leta skräp dan innan tömning. Grannarna har två stora kärl som töms dels varannan vecka, dels 1 g/månad. Vi får köra nån vända i månaden till insamlingsplats med våra glasförpackningar, plåt, papper som inte eldas etc och det slipper grannarna...

När det gäller prissättning är det väl så att avfallsbolagen verkligen vill ha våra matrester och då stimulerar de inte oss att, via priset på sophanteringen, ta reda på vårt eget köksavfall/kompostera själva.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #78 skrivet: 21 mar-17 kl 17:44 »
Skövde: "Du behöver inte anmäla att du komposterar trädgårdsavfall" "Matavfall Du behöver anmäla till Miljösamverkan att du komposterar matavfallet. Blankett hittar du till höger eller under fliken "Blanketter och e-tjänster" längst upp på sidan."

http://www.miljoskaraborg.se/Avfall1/Kompostering/

Göteborg: "För att kompostera trädgårdsavfall som grenar, kvistar, löv och gräsklipp behöver du inget tillstånd." "Men vill du kompostera ditt matavfall själv ska du anmäla det genom att fylla i och sända oss blanketten för ändrad avfallstjänst."

http://goteborg.se/wps/portal/start/avfall-och-atervinning/hamtning-av-sopor-och/for-dig-i-villa-eller/anmal-egen-kompost/!ut/p/z1/hY7BCoJAGISfxuv-_1q2azc7GKmkQpDtJVQ2FVxX1i2hp8-OQdHchvmGGRBQgBjKR9eUttND2S_-IjbXjEY539EA070f4uEUZ-ExTtKcMTj_A8QS4w8FCBGIrlJkrhVBgr7Hqcv8NTKXU8q9934wVCvegDDyJo005G6WW62147R10MF5nkmjddNLUmvl4LdKqycLxScJoyqeiTwHL_Nrw8Q!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/


Hästveda = Hässleholms kommun:

"Trädgårdsavfall får komposteras på fastigheten utan att en anmälan har gjorts. "  ... "Du kan själv kompostera ditt organiska hushållsavfall (matrester, hushållspapper, blommor och liknande). En anmälan måste dock göras till miljökontoret innan du börjar kompostera."


I Skövde är det svärfar som ringt till kommunen och förhört sig. Han ville ha en lista på godkänna komposter.

I Hässleholm är det min kusin som påtvingades en brun tunna och en extra kostnad för matavfall.

Så båda är bara hörsägen.

Göteborg ringde jag själv och kollade. De sade att det inte finns några godkänna behållare för kött och fiskrester. Om jag bara vill kompostera vegetabiliskt avfall så kunde det gå. Rabatten som jag nämnde hade jag själv fram till typ 2009.

Mvh
Magnus


fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #79 skrivet: 21 mar-17 kl 17:54 »
Det jag syftar på är att det kommer at skräpa ett nästan tomt sopkärl som luktar fan till ingen nytta. Och under diskbänken skall jag ha en brun papperspåse som jag inte har plats till. Får bygga om halva bänken utan vettig anledning. Och sen säger dom att tunnorna skall kontroleras regelbundet på innehållet. Då blir det säkert bråk om det nästan inte finns nåt i på 14 dagar. Då kommer dom och kontrolerar och ser min kompost, som jag inte få ha. Därför är det bäst att låta det vara på det gamla och betala en slant för att vara i fred. Men jag hävdar envist och med ålderns rätt att mycket var bättre förr. Jag kommer att ha min kompost kvar, men att jag inte får göra det, det tycker jag är övergrepp av myndigheten.
Leve tjänstemannadiktauren  !!!!!!!!!!!!!! Demokrati var igår.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser